typhoon asje te kort? Verleng!

Misschen een tip van niks omdat iedereen het weet, maar ik was er niet van op de hoogte totdat ik zelf aan de pruts ging.

Voor de Gnubbele was het asje van mijn typhoon 6 3D en centimeter tekort. Ik heb uit een oude speed 540 type de as gehaald. Die blijkt er perfect in te passen. De messing ring kun je mooi laten zitten zelfs.

op de foto de korte standaard as en de speed 500 as.

afb13986.jpg

ikzelf heb een hardmetalen staaf stub of zilverstaal ( 1 meter) gekocht van 1/8 mm ook te koop in modelbouwwinkel ( veerstaal) en gewoon op lengte afslijpen en met een wielcollard de borgring maken :roll:

ik had zelf ook nog wel wat staal liggen echter was deze 500-as exact 3.18mm net zoals de orginele Typhoon. Staal wat ik nog had liggen zat er net .2mm boven.

Misschien een beetje offtopic, maar wat is zilverstaal? is dit een legering tussen zilver en staal? wat is het nut?

Staal is overigens altijd een legering van ijzer en koolstof (Fe en C). Teveel koolstof wordt weer gietijzer. Enkel ijzer is vrij zacht, heel goed te buigen. Vergelijk dit met een bak knikkers van hetzelfde formaat, netjes naast elkaar, rij na rij. Als je één knikker aanduwd, gaat de hele rij.
Wanneer je nu af en toe een grotere knikker (koolstof) hier tussen legt, raakt het "patroon"iets in de war. Wanneer je nu één knikker aanduwd, rolt er al behoorlijk wat minder mee.
In de juiste verhouding kan je een zeer sterke LEGERING krijgen. Het beste staal (hoogwaardig staal) heeft de juiste verhouding, maar vooral een zeer homogene "vermenging"van koostof in het ijzer, zodat ook de sterkte na bewerking (mechanisch zonder warmte) nog goed is.
Je hebt ook assenstaal wat aan de buitenzijde gehardt is (verhitten tot roodgloeiend, dan in olie dompelen). Hier zit dus aan de buitenzijde meer koolstof (door de olie=koolstofverbindingen) en in de kern zachter (taaier). het zilverstaal, maar ook het asje wat Theo heeft gebruikt, is hoogwaardig staal dat zeer fijn geslepen/gepolijst is, en door zijn oppervlaktebehandeling nog weer sterker is omdat het (zelfs onder de microscoop bekeken) geen "beginnende"scheurtjes heeft (zo ziet een onbehandelde as eruit als je hem onder de mic. bekijkt, als een groot oppervlakte met allemaal kleine scheurtjes).

Gr. Aldert

Beste Theo, uw meting was niet exact 3.18 mm, 8O het asje van de typhoon meet 3.15 mm, en bij 3/8 is dit 3.16 en moet men het nog een beetje polieren. :roll:

O ja,
Ik kan natuurlijk een as afdraaien voor je theo..
Over 2 week heb ik weer wat nauwkeurigere draaibanken tot mn beschikking waarop dit
helemaal een eitje is!!
Dus als het nog eens nodig is.. dan hoor ik het wel.

Groeten Vincent

tijdens het knutselen heb ik waarschijnlijk 1 kogellager eruit gedrukt. :oops: Shit, en nu kan ik hem niet meer vinden. :cry:
De vloer al aangeveegd, prullebak op de kop, waar o waar o waar

gecondoleerd, ik ken het probleem......

pak een goed zaklamp, of bouwlamp. En houd er rekening mee dat een lager ver kan rollen

Ik heb er al op geklopt met nylon hamer als ik er nog harder op klop dan heb ik zeker een kromme as

Heb ook al getracht om hem los te draaien met een pijpsleutel Waarbij het asje op het uiteinde beschadigd is door de tanden die er zich in gezet hebben

Het is van mij een 600 versie met groene vernis op het anker.

heb eigenlijk nog niet alles geprobeerd :oops:
Morgen ga ik eens het koper eraf halen en de plaatjes afzonderlijk verdraaien.

Groeten

val zei:
Theo hoe heb je dat asje uit die 500 gekregen ?

Ik kon hem er makkelijk uittikken met een hamertje. Nadien heb ik hem in de boormachiene gezet en al draaiend er even een schuurpapiertje tegenaan gehouden omdat er wat krasjes op de as zaten. Paste nadien perfect in de typhoon.

Ik heb bij RBC twee kogellagertjes besteld en die had ik na twee dagen in de brievenbus.

Back