TREX 600CF/ESP "Streched 700 & Full Upgraded" + Century Bell 222 60-90 size

Stap #1: Introductie

Hallo iedereen,

Hier laat ik jullie de bouw volgen van mijn TREX 600CF/ESP "Streched 700 & Full Upgraded die ik ga bouwen in een Century Bell 222. Deze moet ik nog als mogelijk is dit weekend ophalen bij RC Heliparts om te kunnen beginnen.

De bedoeling is dat ik deze Bell 222 60-90 size zonder al te veel werk om het mechaniek wil bouwen om iets "Schaals" te kunnen hebben om er mee te kunnen vliegen voor de 3de RC Heliparts Schaalmeeting 2012 gehouden op 10 juni a.s. bij onze grote vrienden van BLC.

Ook dit jaar beloofd het een groot spectakel te gaan worden waar de organisatie alles goed voorbereid heeft. Vorig jaar liet het weer ons een klein beetje in de steek, maar dit jaar voorspellen we anders.

Er is nog een grote verassing die we van Bonechopper te goed zijn van vorig jaar dus hopelijk dit jaar wel!!!! :D Ik ben benieuwd Bone.

Voor deze romp heb ik gekozen voor hele mooie retracts van Eurokit die al onderweg zijn vanuit Italie. Deze ga ik met wat modificaties bouwen in de romp voor een brute scale look. Helaar ga ik geen tijd hebben voor prik klinknagels zoals gewend bij mijn bouwprojecten, dus worden het plak rivets van Vario die ook verkrijgbaar zijn bij RC Heliparts.

Verder ook het retract mechanisme zonder servo's, maar direct aangesloten op mijn ontvanger.

Kortom een kort draadje, maar wel met wat leuke plaatjes en samenvatting van de bouw.

Mvg. Helifreak 007

Dit is de Bell 222 60-90 en in deze kleuren

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Stap #2: Retracs Eurokit

Deze Eurokit Retracts heb ik dankzij het bouwdraadje van forumvriend Pardoez leren kennen. Pardoez is 1 van de eerste hier in NL die deze retracts heeft gebruikt bij de bouw van zijn Bell 222 50 size. Zijn bouwdraad is ook hier op MBF geplaatst. Maar op internet kom ik steeds meer bouwers tegen die kiezen voor deze type retracts van Eurokit.

Century staat bekend om zijn kwalitateits rompen, maar wat betreft die lelijke "spriraal pootjes " van Century, vind ik deze gewoon niet kunnen passen onder zo'n mooi afgewerkte romp.

De retracts van Eurokit worden zonder wielen geleverd. Deze dienen appart besteld te worden. Op de Bell 222 svan Pardoez zitten er als ik me niet vergis 3 x 40 mm of 45 mm wielen. Ik heb ervoor gekozen om zowel een setje 40 mm, een setje 45 mm en een setje 50 mm wielen te bestellen, zodat ik kan kijken welke het beste passen op deze 60-90 size Bell 222. Volgens mijn berekeningen ga ik hoogwaarschijnlijk de 2x 50mm achter gebruiken en 1x 45mm voor. Bij de originele Bell 222 is het voorwiel ook iets kleiner als de 2 achterste, dus vandaar dat ik van iedere maat 1 setje (2) heb besteld.

Nadat ik de afmetingen heb gekregen van de "landing gear case", kwam ik tot de conclusie dat ik dezelfde lengte retracts moet gebruiken als bij een 50-er, namelijk 120mm lang.

Dit is alvast een plaatje van de retracts die ik morgen of zaterdag in huis zal krijgen vanuit Italie.

full

Ik zal deze ook wit spuiten en dezelfde aanpassingen verrichten zoals op de foto's worden vertoond.

full

Zo moet het eind resultaat eruit gaan zien....

full

Mijn mechaniek is gelukkig al volledig afgesteld en vliegklaar, dat scheelt natuurlijk veel.

Details van mijn setup en foto's coming up........:cool:

Laatst bewerkt:
Hey dat onderstel ziet er al veel beter uit!

Succes en we volgen je verrichtingen.

Klein detail: een verassing is iets waar je niet echt blij van wordt maar een verrassing wel...

Groeten, Marco.

Hahahaha Marco,

Sorry was een type foutje, maar I've got the mesage ;).

Dat heb je met 2 draadjes bijhouden en nog eens met 2 projecten tegelijk bezig zijn :D.

Aan de zon kan het in ieder geval niet liggen :D.

Fijn weekend.....

Laatst bewerkt:
Stap #3: Ontvangst Century Bell 222 Romp & Retracts Eurokit uit Italie

Ok beste forumleden,

Eindelijk het begin van het posten van nieuws, foto's en bouwmomenten van dit project.

Om eerlijk te zijn, is de bouw al een tijdje in gang, maar door de drukte en enthousiastme in dit project, heb ik er nu eindelijk de tijd om jullie stap voor stap te laten zien hoe de vooruitzichten zijn in dit project.

De romp heb ik officeel op 1-6-2012 opgehaald bij RC.Heliparts. Die stond al maanden keurig netjes en stofvrij achter het glas op me te wachten :D. Op deze zelfde dag ontving ik gelijk ook de retracts uit Italie die 1 dag van te voren besteld waren via Paypal. Dat ging dus erg snel.

Meteen ben ik begonnen met de eerste fotoshoots en de bouw, want wilde hem in een nette staat statisch kunnen vertonen op de RC Heliparts Meeting op 10-6-2012.

Een enkele van jullie hebben hem dus al in zijn begin staat gezien.
De bedoeling is dat ik in de loop van deze week(end) zoveel mogelijk zal plaatsen om de huidige staat te kunnen inhalen.

Voor wie hem nog niet gezien hebben, volgen hier alvast de eerste plaatjes en bouwmomenten begonnen op 1-6-2012.

De bedoeling is dat ik in de loop van deze week(end) zoveel mogelijk zal plaatsen om te kunnen inhalen tot de huidige staat van de bouw.

Eurokit Retracts & Setje 45mm & 50mm
De retracts hebben een lengte van 120mm en zullen aangepast moeten worden om ze werkend te kunnen krijgen in de romp. Verder heb ik bewust gekozen voor 45mm en 50mm wheels, zodat ik op mijn gerust kan passen en meten welke formaten ik uiteindelijk ga gebuiken. Zoals eerder vermeld zijn er al een aantal Bell 222's met deze retracts gebouwd in 50 size formaat en 45mm wheels voor gebruikt. Maar omdat deze de eerste 60-90 met deze retracts wordt had ik liever beide formaat wielen voor de zekerheid Kosten bij elkaar €114,= inc. verzending uit Italie ;).

full

full

full

Century Bell 222 60-90 Schaalromp uit de doos en alvast alles bij elkaar verzamelen voor de bouw.
Rompen van Century staan bekend voor mooi afgewerkt en kwalititeit! Dat kan je zien, voelen en ruiken. Kosten €499,= (Alleen bij RC Heliparts!)

full

Stap #4: Aanpassing Retracts

Het aanpassen van de retracts is niet een snel en gemakkelijk werk. Maar daar was ik al ruim van te voren voor gewaarschuuwd en voorbereid dankzij forumvriend Pardoez. Ik heb maanden lang speurwerk op internet gedaan om te kunnen kijken naar een aantal bouwdraadjes, waarbij deze retracts ook zijn gebruikt. Door alles wat ik gezien en gelezen heb is het nu voor mij wel eenvoudiger geworden hoe ik hier op mijn manier hiermee te werk ga. Ik heb gekozen dat ik de retracts in een 2 stappenplan ga aanpassen.

Stap 1: dat de retracts tijdelijk gemonteerd kunnen worden aan de romp tot aan de maidenflight en enkele testflights met "gears down", dus nog effe zonder gebruik van servo's. De gear mechanics (zwart kastje) van Century hebben een functie dat de poten gelocked kunnen worden in "gears down position".

Stap 2: dat zal ik pas helemaal in de eindfase van de bouw uitvoeren. Dat is het verder aanpassen van de retracts zodat er doormiddel van 1 of 3 servo's, de landinggears "up" en "down" kunnen.

Naast de romp heb ik dus ook de originele retractskit van Century gekocht, omdat de gear mechanics absoluut noodzakelijk zijn (zwart kastje). De legs en wheels van Century zelf zijn meteen opzij gezet en die gaan spoedig de verkoop in, want deze zal ik niet gaan gebruiken!

Om stap 1 uit te kunnen voeren, heb ik bij alle 3 fixed legs van Eurokit de kop eraf moeten zagen. Vervolgens zo vlak mogelijk geschuurd en een bevestigingsysteem bedacht zodat ik de retracts aan de gear mechanics kan monteren. Ik heb er in alle 3 een gat in geboord van 3.2mm. Vervolgens een M3 45mm inbusschroef er doorheen, waarmee de legs bevestigd kunnen worden aan de gear mechanics. Van deze werkzaamheden kon ik niet echt goede foto's van maken. Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijkheid brengen in wat ik ongeveer heb gedaan.

Stap 1 is toch tijdelijk, het gaat later om stap 2 die het aller belangrijkste is met totaal andere aanpassingen!

Aanpassing Stap 1 Retracts en Montage

full

full

full

full

full

full

full

full

Stap #5: Plaatsing van Raamrubbers

Zoals mischien al opgevallen op de andere foto's ben ik tijdens de werkzaamheden met de retracts ook meteen aan de slag gegaan met alvast de raamrubbers op maat uitknippen en alvast te plaatsen.

Hier hoef ik gelukkig niet al te veel tekst en uitleg aan te geven. De foto's spreken voor zich. :D

full

full

full

full

full

full

Hele mooie romp, ik heb 'm ook zien staan bij RCh.:D

Zoals gewoonlijk weer geen half werk van jou maar meteen gewoon alles GOED. Kan niet wachten op een paar mooie vliegfoto's!

Groeten, Marco.

Back