Wat denk je van het gewicht ? Hoe lichter de raket hoe minder brandstof er nodig is. En je kunt voor elk stadium van de vlucht een andere brandstof(mix) gebruiken die beter afgestemd is op dat stadium.
Bij model raketten , zit het voor al in de uitdaging het is moeilijker te maken en goed te lanceren. Bij HPR modellen kom je veel hoger met een twee traps raket, dat zit voor namelijik in de langere brand duur van de motoren. En je kunt idd verschillende brandstoffen of motoren gebruiken voor verschillende stadia van de vlucht. Bijvoorbeeld een krachtige kort brandende motor voor de eerste stage. Die brengt je raket op gang en vervolgens een lang brandende motor voor de tweede trap. Die zorg er voor dat de raket op snelheid blijft. Gewicht speelt dan in mindere mate een rol. Een twee traps raket weegt meestal meer dan een enkele trap met het zelfde aantal grammen brandstof per kilo raket. Bij echte raketten ligt het nog iets anders, maar dat valt een beetje buiten de doelstelling van dit forum om dat uit te leggen ;-)
een 2 traps raket werpt de opgebrande eerste moter af voor gewichtsbesparing maar waarom doe ze bijvoorbeeld 4 grains in een motor en wat is de maximaale lengte van een grain
Kijk effe op de site van Richard Nakka, daar staat volledig uit gelegd hoe je een grain kunt berekenen . Heb je gelijk een paar dagen leesvoer. Als je dan nog vragen hebt zie ik ze hier wel voorbij komen. succes