Trainer sixty aileron servo's en electrifiseren

Hallo,
Ik ben bezig deze trainer:

TrainerSixty.jpg


aan het bouwen en nu wilde ik ipv de standaard aansturing met 1 servo
in het midden van de vleugel mbv torque rods er 2 in de vleugel bouwen zodat je wat met differentiatie kan doen. Ook wilde ik dit toestel misschien electrisch aangedreven gaan maken.
Heeft iemand hadige tips om dat te doen?

Plaatje van 1 deel van de vleugel:

IMG_20110511_215047.jpg


Bouwtekening:

IMG_20110318_120724.jpg


Vleugel met aileron:

IMG_20110310_125256.jpg


Het is overigens een bouwdoos van Great Planes die ik via marktplaats uit een erfenis heb overgenomen. De doos was nog nooit opengeweest!!
Tevens had ik een pilot-rc Bellanca decathlon en een os-max 46 sfx (ook allemaal splinternieuw in ongeopende dozen) overgenomen en nog wat wielen. Ik vermoed dat het toestel met motor (nitro) zo'n 3 kg zal gaan wegen, wat zou ik er voor een electromotor op moeten zetten om eea goed te laten
vliegen?
Heeft iemand misschien plaatjes voor de ombouw naar 2 aileron servo's?
Vast bedankt voor het meedenken allemaal.
 
Electrisch, ga je meer geniet van hebben, het stinkt niet, je blijft niet afstellen, en het is op langere termijn goedkoper.
 
Inmiddels besloten dat de trainer sixty electrisch aangedreven gaat worden.
Volgens de handleiding wordt ie tussen 6,5 en 8lbs (2,8 en 3,6 kg). Al heel wat gegoogled enzo maar een en ander is niet zo eenduidig voor mij voor wat voor een motor en prop moet gaan kiezen. Ikzelf dacht een motor van +/- 300gram met een vermogen van zo'n 700 Watt en een 11x7 prop oid. De span van de
trainer is 69 inch (+/- 1650 mm). Kan iemand mij een beetje op weg helpen met de keuze van een motor, regelaar en prop combinatie? Ik hoef niet erg hard of unlimited vertical maar liever wel een beetje vliegtijd, als in
een minuut of 15 (niet volgas natuurlijk). Als uitgangspunt dacht ik qua lipo zoiets rond de 4500 mAh 4 cellen.
Ook heb ik geen idee wat ik voor een servo's voor in de vleugel moet gaan kiezen.
Iets met 2 a 3 kg trekkracht ofzo? In ieder geval wil ik wel metal gears.
Kan iemand daar ook iets nuttig over zeggen?
 
Laatst bewerkt:
nu wilde ik ipv de standaard aansturing met 1 servo in het midden van de vleugel mbv torque rods er 2 in de vleugel bouwen zodat je wat met differentiatie kan doen.

Indien je alleen differentiatie wilt hebben om het opgaande rolroer meer te laten uitslaan, dan het neergaande rolroer, dan kan dat ook met een centraal geplaatste servo. Ik heb dat ook op m'n eigen trainertje gemaakt. Door de 5 armige servo arm op onderstaande manier te genruiken bereik ik 10mm neergaande uitslag en 15mm opgaande uitslag op mijn rolroeren.

Rolroeren in neutraalstand
5878282852_9bacee4375_b.jpg


Rolroeren in maximale uitslag
5877725117_85a12ffc46_b.jpg


Achteraanzicht bij volle uitslag 10mm neergaand en 15mm opgaand
5877728691_1c644e38f2_b.jpg


Uiteraard kun je op deze wijze geen spoilers van je rolroeren maken, door ze gelijktijdig iets omhoog te laten klappen. Rolroeren als flaps gebruiken zou ik zelf niet doen, omdat dan je rolroer nog wel eens wil overtrekken.
 
[mod]Onnodige quote verwijderd. Graag niet een bericht meteen boven je quoten, is erg lastig lezen[/mod]

Mmmm, das inderdaad weer iets om over na te denken. Ik wil de trainer iig wel
elektrisch gaan vliegen ipv een methanolmotor. Das een ding dat zeker is voor mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij een centrale servo heb je altijd te maken met de "aileronhaken" de omgezette stukken staaldraad voor de aansturing. Vaak hebben ze speling en veren ze vrij gemakkelijk. Een echt fijne directe aansturing zit er vaak niet in.
Het is iets meer werk om 2 servo's te monteren, maar wel mooier vwbt de aansturing. Neem gewoon 2 13mm dikke servotjes met een 2 a 3kg stelkracht, dat is meer dan genoeg.

Motor: Met een kv van 600 op 4s kom je op een hele grote prop uit, die je wellicht niet kwijt kunt. Kijk eerst eens welke diameter prop je maximaal kwijt kunt, en besluit dan welke motor je neemt. Waarom wil je op 4S vliegen?

Groet,
Gerben
 
Bij een centrale servo heb je altijd te maken met de "aileronhaken" de omgezette stukken staaldraad voor de aansturing. Vaak hebben ze speling en veren ze vrij gemakkelijk. Een echt fijne directe aansturing zit er vaak niet in.
Het is iets meer werk om 2 servo's te monteren, maar wel mooier vwbt de aansturing. Neem gewoon 2 13mm dikke servotjes met een 2 a 3kg stelkracht, dat is meer dan genoeg.

Aha, dan weet ik in ieder geval de benodigde stelkracht. Ik denk inderdaad
dat ik 2 servo's monteer dan.

Motor: Met een kv van 600 op 4s kom je op een hele grote prop uit, die je wellicht niet kwijt kunt. Kijk eerst eens welke diameter prop je maximaal kwijt kunt, en besluit dan welke motor je neemt. Waarom wil je op 4S vliegen?

Groet,
Gerben

Ik heb nog even verder gekeken en nagedacht. Ik kan denk dat ik max een 11 inch prop kwijt kan,
dus een dergelijke motor met een hoger Kv heb ik dan nodig. Ik wil graag
op 4 cellen vlieg (of 5 hooguit) wegens budgetaire redenen qua accu's.
Verder wil ik zo'n 15 minuten kunnen vliegen op 1 lading en eigenlijk iets meer
power dan nodig voor een trainer. Men zegt 200 á 250 Watt per kg gewicht dat er
nodig is aan vermogen.
 
Motor zou ik denken aan iets met minimaal 250gram.

Wat bedoel je met budgetaire redenen? Heb je nu al 4S accu's die je voor andere modellen gebruikt? Welke capaciteit hebben deze lipo's?

Op zich is 15 minuten wel haalbaar, maar zul je wel een goed afgewogen setup moeten hebben.

Groet,
Gerben
 
Motor zou ik denken aan iets met minimaal 250gram.

Wat bedoel je met budgetaire redenen?

Gewoon, ze zijn wat goedkoper dan 5 cellen.

Heb je nu al 4S accu's die je voor andere modellen gebruikt? Welke capaciteit hebben deze lipo's?

Nee, die heb ik nu nog niet. Alleen wat klein spul voor indoor en een
pipercubje van 1 meter span in foam.

Op zich is 15 minuten wel haalbaar, maar zul je wel een goed afgewogen setup moeten hebben.

Dat probeer ik in ieder geval te bewerkstelligen.
Ik heb een 30 dagen trial van motocalc en die geeft aan dat dat
in ieder geval zou moeten kunnen.

Hier de resultaten van motocalc:

MotoWizard Results - Great Planes Trainer Sixty

Desired Full-throttle Performance: Trainer
Minimum Partial-throttle Flying Time: 20 minutes

Number of Motors: 1
Wing Span: 65 in
Wing Area: 764 sq.in
Empty Weight: 2800 g
Airfoil: Thick Symmetrical

Elevation: 1 m
Sea-level Pressure: 29,92 inHg
Air Temperature: 59°F

Drive System Type: Direct Drive Only
Propeller Size: Maximum 11 in diameter
Motor Type: Brushless Only
Manufacturer: Any Manufacturer
Battery Type: Lithium Polymer (LiPo) Only
Maximum Number of Cells: 12 NiCd/NiMH or 4 LiPo

Motor Battery Gear Prop Rating
Great Planes Rimfire 35-48-850 (#4640) 3x3200SHD 2P 11x7 1,000
Hyperion Zs3020-10 3x3200SHD 2P 11x7 0,962
Scorpion SII-3020-890 3x3200SHD 2P 11x7 0,958
Hyperion Zs3020-08 3x3200SHD 2P 10x5,5 0,950
Hyperion Zs3014-12 3x3200SHD 2P 10x5,5 0,948
Hyperion Gs3020-08 3x3200SHD 2P 10x7 0,945
Scorpion SII-3020-1110 3x3200SHD 2P 10x6 0,935
Mega ACn 16-25-4 3x3200SHD 2P 9x5 0,933
Hyperion Zs3014-14 3x3200SHD 2P 11x7 0,931
EM Cyclon Premium 42 3x3200SHD 2P 11x8 0,929
Hyperion Gs3020-06 2x3200SHD 3P 11x7 0,929
Scorpion SII-3014-1220 3x3200SHD 2P 9x5,5 0,928
Hyperion Gs3014-10 3x3200SHD 2P 9x5 0,928
Hyperion HP-Z3019-10 3x3200SHD 2P 10x6 0,920
Medusa Research 028-056-1400 3x3200SHD 2P 9x4,5 0,919
O.S.Motor OMA-3820-1200 3x3200SHD 2P 10x5,5 0,918
Great Planes Rimfire 42-50-600 (#4695) 4x3200SHD 11x7 0,918
MVVS 3.5/1200 3x3200SHD 2P 10x5,5 0,914
Dualsky XM3548CA-4 3x3200SHD 2P 10x6 0,914
Plettenberg Orbit 15-16 3x3200SHD 2P 10x6 0,913
Scorpion SII-3014-1040 3x3200SHD 2P 10x7 0,912
Hyperion Zs4020-12 4x3200SHD 11x8 0,909
EM Cyclon Classic 40 3x3200SHD 2P 11x7 0,908
EM Twister 19/40 3x3200SHD 2P 11x7 0,908
Purple Power PPO-3548-1100 3x3200SHD 2P 10x6 0,907
E-Flite Power 15 Outrunner 950KV 3x3200SHD 2P 11x7 0,906
RC-Timer 3542-5 3x3200SHD 2P 9x5,5 0,906
Hyperion HP-Z3019-12 3x3200SHD 2P 11x8 0,905
Great Planes Rimfire 35-48-700 (#4635) 4x3200SHD 10x6 0,899
MVVS 8/680 3x2100SHD 2P 11x9 0,898
Hacker A30 10L 3x3200SHD 2P 10x5,5 0,897
RC-Timer 3542-4 3x3200SHD 2P 9x4,5 0,897
Dualsky XM3542CA-5 3x3200SHD 2P 10x6 0,897
Kontronik Tango 45-06 (20V) 4x3200SHD 10x7 0,895
Mega ACn 16-25-3 3x3200SHD 2P 8x4 0,895
EM Cyclon Premium 32 3x3200SHD 2P 11x7 0,894
Hyperion HP-Z4020-16 4x3200SHD 11x9 0,894
Medusa Research 036-050-0610-5 4x3200SHD 10x8 0,893
Scorpion SII-3020-780 3x3200SHD 2P 11x11 0,893
Kontronik KIRA 650-15 (12V) 2x3200SHD 2P 10x6 0,891
Hacker A30 12L 3x3200SHD 2P 11x7 0,891
Kontronik Tango 45-13 (12V) 2x3200SHD 2P 10x7 0,891
Medusa Research 028-056-1900 2x3200SHD 3P 10x5,5 0,891
Hyperion Gs3025-10 4x3200SHD 10x6 0,891
MVVS 2.5/1480 3x3200SHD 2P 9x4,5 0,890
Hyperion Zs3009-20 4x2100SHD 2P 8x4,5 0,888
Dualsky XM3548CA-5 3x3200SHD 2P 11x9 0,888
Aveox 27/39/2 3x3200SHD 2P 8x4,5 0,888
Aveox 27/39/1 2x3200SHD 3P 7x3,5 0,886
Aveox 27/39/1.5 3x3200SHD 2P 7x3,5 0,886

(sorry voor de formatting)
 
Laatst bewerkt:
Zoals je ziet adviseert motocalc je hier 2p pakketten oftewel 6cellen.
De prijs van accu's is tegenwoordig zo laag dat het echt niet zoveel scheelt of je nou 4,5, of 6S accu neemt. Bovendien zijn de stromen bij een laag cellenaantal weer hoger, waardoor de regelaar weer duurder wordt. Uiteindelijk is het prijsverschil tussen een 4 of 5s aandrijving maar klein.
Kijk eens of je niet een 12" of 13"prop kwijt kunt. Met een grotere prop wordt je rendement hoger, kun je langer vliegen.
Ook is het belangrijk een goede regelaar te nemen. Een K-force regelaar regelt bijvoorbeeld mooier dan een Turnigy Plush regelaar, kun je je vermogen beter doseren waardoor je vliegtijd een heel eind toeneemt.

Mijn advies: 5S +-4400mAh, motor van +-250gr met een kV van +-600, prop +-12x8.

Groet,
Gerben
 
Zoals je ziet adviseert motocalc je hier 2p pakketten oftewel 6cellen.
De prijs van accu's is tegenwoordig zo laag dat het echt niet zoveel scheelt of je nou 4,5, of 6S accu neemt. Bovendien zijn de stromen bij een laag cellenaantal weer hoger, waardoor de regelaar weer duurder wordt. Uiteindelijk is het prijsverschil tussen een 4 of 5s aandrijving maar klein.
Kijk eens of je niet een 12" of 13"prop kwijt kunt. Met een grotere prop wordt je rendement hoger, kun je langer vliegen.
Ook is het belangrijk een goede regelaar te nemen. Een K-force regelaar regelt bijvoorbeeld mooier dan een Turnigy Plush regelaar, kun je je vermogen beter doseren waardoor je vliegtijd een heel eind toeneemt.

Mijn advies: 5S +-4400mAh, motor van +-250gr met een kV van +-600, prop +-12x8.

Groet,
Gerben

Hi Gerben,
Ik ga in zoverre in je advies qua motorisering mee dat ik inderdaad een dergelijke motor ga zoeken bij HK maar dan toch liefst met een
iets hoger kV waarde. Ik heb nu 2 brandstof trainers van ongeveer dezelfde hoogte en daar gaat een 11 inch prop maar net bij ons op het veld in Woerden.
Zelfs dan is het al af/toe gras maaien.
In ieder geval erg bedankt voor het meedenken zover.
Heeft iemand overigens nog plaatjes van de inbouw van vleugelservo's?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top