Toerental omlaag

In mijn modelbootje is de Rabousch Blue 510 trq 6-9 V DC motor ingebouwd met de volgende specs;
Nominale spanning 7.2V, Spanningsbereik 6-9V
Onbelaste stroom 0,70 A., Stroom bij max. Efficiëntie 1.6 A
Stroom bij max. Vermogen 2.2 A.
Snelheid zonder belasting 7600 tpm
Snelheid bij max. Rendement 7000 U / min
Snelheid bij max. Vermogen 5800 tpm
Vraag: De boot vaart te snel, kan ik een weerstand voor de motor plaatsen, om het tpm omlaag te krijgen?
En welke weerstand zou ik moeten gebruiken als ik naar b.v. 6V wil? Kan dat een E12 of E24 weerstandje wat je ook bij LED's gebruikt zijn?
Accu is 7,2V 4300 mAmp NiMH.
De schroef is een 4-blads 45 mm. Andere schroef kan niet meer door het roer wat erachter zit.
 
ik zou zeker geen weerstand gebruiken, misschien dat je op je zender de uitslag van het kanaal kunt instellen zodat je geen 100% meer uitstuurt.
groet Piet
 
Je kan wel een weerstand gebruiken.
Terugregelen op de zender belast de regelaar zwaarder, als een regelaar niet vol openstuurt dan word ie heter en bestaat de kans op overbelasting.
Maar je weerstand moet wel minimaal een Watt of 20 aankunnen omdat je iets van 14-15 Watt trekt.
En misschien de weerstand op een aluminium blokje monteren zodat ie zijn warmte kwijt kan.


GJ
 
Als je uit de accu 2.2A trekt en van 7.2 maar 6V wilt, moet je een weerstand met een vermogen van 2.2Ax(7.2-6)V hebben. Dus ongeveer 3W en 0.6 ohm (1.2V gedeeld door 2.2A)
 
Laatst bewerkt:
Een weerstand kan je proberen maar dat is een slecht lapmiddel.
Hoe meer stroom de motor gaat trekken des te groter het verlies over die weerstand. Omgekeerd geldt ook, hoe minder stroom des te minder het verlies.
Stel er draait wat in je schroef, de motor moet dan flink meer trekken maar kan dat niet omdat die weerstand dan veel meer verliezen op gaat leveren. Je verliest dus een heleboel kracht die je soms wel eens nodig kan hebben.
De meest simpele oplossing is gewoon minder "gas" geven. Ja, de regelaar wordt dan wat warmer maar zeker bij dit soort kleine regelaars en motoren valt dat heel erg mee. Het is niet zoals vroeger dat er een stevige transistor in de regelaar zit die als een regelbare weerstand wordt gebruikt en zo bij half gas de helft van het vermogen als warmte weg staat te stoken. De moderne regelaars werken allemaal met het PWM regelprincipe en hebben behoorlijk hoge rendementen. Een rendement van 80% is zeker haalbaar, hoger is zelfs niet uitgesloten. Met een goede regelaar die bij de motor past kan je zonder gevaar een hele middag half gas rondvaren zonder dat die regelaar er problemen mee zal hebben.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Dank Ernst voor je feedback. Ik ben inmiddels terug van de elektronicawinkel en heb 1 weerstand van 0.7 Ohm, (5Amp) gekocht maar twijfel of ik het moet proberen of zoals je aangeeft beter laten zoals het nu is. Als er iets stuk gaat vind ik ook zonde geld. Heb toch nog gekeken naar een andere motor, maar ik weet er te weinig van. En dat zou dan de derde motor worden, blijkt goed advies vanuit modelshops toch niet helemaal zoals verwacht. 1e was een Robbe 400/45 met 15000 tpm, de 2e nu de Rabousch blue 510 5800 tpm,
 
  • Like
Reactions: Cnn
IMG_20210718_135844.jpg
Bekijk bijlage 450211 Bekijk bijlage 450211 Bekijk bijlage 450211
 
8 ceĺlen x 1,2 Volt is 9,6 Volt. Zet er een accu van 7,2 Volt in en je problemen zijn verdwenen. Komt gelijk de vraag op: Als de nominale spanning 7,2 Volt (6 cellen) is, waarom gebruik je dan een accu van 8 cellen? Of doe gewoon wat Ernst voorstelt en geef minder gas. Je regelaar is daarvoor gemaakt. Wordt hooguit een beetje warm. Mooie vaarboot trouwens en netjes gebouwd! Gr. Klaas.
 
8 ceĺlen x 1,2 Volt is 9,6 Volt. Zet er een accu van 7,2 Volt in en je problemen zijn verdwenen. Komt gelijk de vraag op: Als de nominale spanning 7,2 Volt (6 cellen) is, waarom gebruik je dan een accu van 8 cellen? Of doe gewoon wat Ernst voorstelt en geef minder gas. Je regelaar is daarvoor gemaakt. Wordt hooguit een beetje warm. Mooie vaarboot trouwens en netjes gebouwd! Gr. Klaas.
Oeps, ik heb mij verkeken Het zijn toch 6 cellen, dus 7,2 V
 
Laatst bewerkt:
Albert, Bedankt voor je antwoord. Zou na een poosje varen op de gewenste snelheid eens voelen of de regelaar erg warm is. Zo niet dan verder geen actie. Een weerstand verstookt alleen maar energie en zet het om in warmte. Oude mechanische regelaars bestonden ook uit weerstandsdraad en die werden als je niet volaan voer warm. Bij regelaars met transistors werd de eindtransistor ook heet, maar hedendaagse regelaars schakelen anders en wordt de spanning van de accu voor korte of langere perioden ingeschakeld. Daarbij ontstaat relatief weinig warmte en een hoger koppel in de motor. Wil je voluit minder stuwkracht of snelheid dan is een schroef met minder spoed de oplossing. Om de schroef te demonteren zou je de motor kunnen losmaken en de as iets naar binnen kunnen trekken. Of is het mogelijk om de koppeling te verwijderen? Dan kan de as ook iets naar binnen om de schroef te demonteren. Kijk maar of je iets met deze info kunt. Gr. Klaas.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Stoer bootje mooi gebouwd.:thumbsup:
Ik begrijp niet wat het probleem is een sleepboot moet extra power hebben , zonder sleep vaart deze te snel , dus gas terug nemen of er een sleep achter hangen.
 
Back
Top