tips ribben maken

Peter Den

PH-SAM
Ik heb het idee dat er nogal veel koudwatervrees is voor het maken van ribben voor een ribbenvleugel.
Dientengevolge een hoop gepruts met per stuk uitsnijden langs een malletje en het kiezen voor te grote ribafstanden om maar niet zo veel ribben te hoeven maken.
Hierbij een tweetal kopien uit het boek Modelvliegtuigbouw practijk van J van Hattum uit 1944 (met toestemming erven), om de eenvoudige vaardigheid van het maken van perfect gelijke ribben niet verloren te laten gaan.
Met deze methode maken een paar ribbetjes meer of minder weinig uit en ik wil dan tevens pleiten voor veel kleinere ribafstanden: 40mm of minder.
Constructief veel sterker, betere profielvorm en scheelt nauwelijks gewicht.
Ikzelf maak me er met nog minder werk vanaf: twee malletjes zagen, twee gaatjes er in voor twee pennetje van 1.5mm of bij een carbon rod vleugel twee gaten waar een stukje carbon van de juiste maat doorgaat.
Min of meer rechthoekig ruw uitgesneden stukjes balsa er op geregen, malletjes aan de buitenkant, hele pakketje stevig beetpakken en met een blokje met schuurpapier in model brengen: zo gepiept.

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
kun je de 2de kopie uit het boek wat groter maken, ik ga dit nl voor de eerste keer moeten doen (zo ribben maken) en ben wel nieuwsgierig naar die tekeningetjes!
bedankt!

Ziet er netjes uit. In het verleden deed ik het ook zo. Twee mallen pakketje hout ertussen en gaan met die banaan. Zo krijg je altijd strakke ribben met een goed verloop.

gert-jan

Ik heb toch maar een poging gewaagd: zit wat te worstelen met mijn nieuwe scanner:

Zoals ik al zei maak ik me er wat makkelijker vanaf: ik snij mijn ribben niet zo mooi voor en hou het pakketje gewoon in mijn hand.
Verder vind ik een blokje hout met schuurpapier 80 wel zo makkelijk ip van een vijl.
Het plaatje van het inzagen van liggers: ik maak nooit meer op deze manier liggers, maar als je dat wilt: gewoon een stukje schuurpapier om een stalen meetlat vouwen en als smalle vijl/zaag gebruiken.
Verder: tapse vleugels eenvoudig tussen de respectievelijke eindribben en met gelijke verdeling uitzetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
mijn 2 'mallen' zijn rib 1 en rib 10, maar die gaan dus van klein naar groot, is dit ook de goeie methode om dus ribben te maken van klein nr groot?

Ja je kan ook van klein naar groot maken.
Alleen zijn de ribben wat te schuin als je ze naderhand even in de juiste schuinte schuurt heb je prima ribben.
Je moet wel even de mallen op de juiste plaats zetten.
Als alleen de achterlijst toeloopt hou je de voorkanten van de mallen gelijk.
Als hij bijvoorbeeld achter 3 cm toe loopt en voor 2 cm moet je ze ook zo aan elkaar zetten.

Wat betreft de te grote afschuining van de achterkant van ribben bij een tapse vleugel(deel): ik maak de ribben iets te lang en snij ze met een scheermesje bij het inplaatsen precies op maat.

Je moet wel even de mallen op de juiste plaats zetten.
Als alleen de achterlijst toeloopt hou je de voorkanten van de mallen gelijk.
Als hij bijvoorbeeld achter 3 cm toe loopt en voor 2 cm moet je ze ook zo aan elkaar zetten.

wat bedoel je precies, want ik begrijp het niet...sorry...

Lastig dat is niet mijn sterkste kant.

Even heel kort door de bocht.
Je heb de tekening voor je dan schuif je de buitenste en de wortelrip tegen elkaar denkbeeldig.
Dat doe je in een rechte lijn.
Als je een tapse vleugel heb (en veel zijn eigenlijk zo), loop de vleugel aan de voor en de achterkant toe.
Dat kan je op de tekening opmeten.
En die zet je de mallen ook.
Anders krijg je volgens mij een verkeerd profiel.

Misschien dat andere het beter uit kunnen leggen.

Ik probeer het ook.:)
Als je de twee malletjes hebt leg je ze op elkaar waarbij je , als de tip bijvoorbeeld 1cm naar achter wijst je de tipmal ook 1cm naar achter schuift ten opzichte van de middenmal.
Dan boor je de twee gaatjes voor de hulppennetjes door (deze lopen dadelijk niet taps maar paralel door het blokje ribben.)
Let op dat je bij een tapse vleugel twee setjes, een voor links en een voor rechts maakt.
(Alhoewel, ik ken iemand die een set ribben maakt met het dubbele aantal en dan om en om de ribben voor links en rechts gebruikt: dit lijkt erg fout, maar in de praktijk valt de afwijking erg mee!)
Dan verder: je snijdt voldoende stripjes (oversized) balsa, steek de hulppennetjes door een malribje en leg steeds de andere mal op een stripje.
Prik met een derde pennetje de gaatjes door en rijg dan de stripjes op de hulppennetjes.
(daarom moeten de gaatjes in beide malletjes op gelijke afstand, anders kan je niet rijgen)
Het eindresultaat is een ogenschijnlijk erg slordig pakketje, maar met behulp van het schuurblokje heb je er dan zo een mooi blokje ribben uitgeschuurd.
Dat laatste is eigenlijk dikwijls het minste werk.

Back