Tips? Motor wordt te warm en slaat af

Hallo,

Mijn Sundowner 50 size van Hangar9 is uitgevoerd met een OS .55 AX motor. Ik weet dat de motoren bekend staan om koelingsproblemen maar ik verlies het plezier in het vliegen met het model doordat de motor steeds afslaat.

Reeds aangepast aan de motorkap;
Een groot gat onderin waardoor de lucht weer uit de motorkap kan verdwijnen. Deze is zeker 2x zo groot als de inlaat. Daarnaast komt de uitlaat door de motorkap naar buiten en hier heb ik ruim 3 mm rondom ruimte gehouden zodat er genoeg lucht langs kan.

Huidige propellor is een 12x6... heb nog wel 12x8 liggen waardoor de motor minder op zal toeren maar hiermee is denk ik het probleem nog niet verholpen.

Iemand tips???

Groet

Stefan

Hallo,

Een groot gat onderin waardoor de lucht weer uit de motorkap kan verdwijnen.

Kan verdwijnen is vaak niet genoeg.

De warme lucht moet er uit gezogen worden door de propellor stroom .

Een lamelle aan de voorkant van de luchtuitlaat wil wel eens helpen.

Mvg Johan

fdap1s.jpg

rcly0h.jpg

op verzoek van eitje

Hier kan de warme lucht niet weg , de propellor luchtstroom houd het gat " dicht " .

In het gat moet je een lamel gaan lijmen die er ongeveer 10 mm uit kijkt .

Zo onstaat er een vakuum in de kap en de warme lucht word er uit getrokken .

Zo ongeveer :
full

En het ronde gat dicht maken (landingslicht er in)

En ook het rechtergat boven helpt niks om de motor te koelen .
Zet daar ook maar eens een stukje balsa in met een paar druppen CA als test .

Alleen de koele lucht die direkt aan de motorzylinder voor bij gaat en door de lamel er uitgetrokken word helpt de motor te koelen.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Stefan,

heb je hem al eens gevlogen zonder motorkap?
Dus dezelfde afstellingen houden maar de motorkap eraf.
Ben benieuwd wat er dan gebeurd.
Ik denk namelijk dat het probleem niet in de motorkap zit.

GJ

Ben het met GJVO eens. Heb dit probleem nu ook al 2 x bij ons op de club gezien. Men meende dat het de motor was die warm werd, maar het bleek gewoon schuimvorming in de tank te zijn waardoor de motor lucht aanzoog en af sloeg. De oplossing in beide gevallen was een viltclunk. Dus mijn advies eerst een viltclunk plaatsen en heel goed je brandstof toevoer controleren. Want dat die motor te warm word en daardoor afslaat geloof ik eerlijk gezegd niet in deze setup.

Iedere keer als je het motorblok voelt na het afslaan dan verbrand je direct je vingers... Daarnaast zijn er meerdere clubleden die hetzelfde hebben gehad met deze motor maar dan op een Angel bijv... met kap te warm en zonder kap blijven lopen.

Ik weet zeker dat die zonder kap goed blijft lopen. Motor heeft met dezelfde afstelling op een Decathlon gezeten en viel in het begin ook steeds uit totdat ik de motorkap heb bewerkt voor koelgaten... Ik ga hem eerst eens vliegen zonder motorkap, daarna wat Johan zegt een soort van lamelle maken aan de onderzijde... en een kant dichtzetten.

We gaan het allemaal proberen. Is zo jammer als je hierdoor de lol in het vliegtuig ziet verdwijnen :(

En toch zou ik het eens proberen zonder kap.
Wat ik denk is dat het een afstelprobleem is, verkeerde plug, te arm afgesteld misschien.
De OS motoren slaan niet zo gauw uit en zo te zien is je motorkap in orde, meer weghalen lijkt mij weinig zin hebben.
En inderdaad, viltclunk plaatsen, maar dat is eigenlijk standaard, daar zou je al niet eens over moeten twijfelen.

GJ

Ok, goed afgesteld zeg je.
Dus de motor loopt op de grond te rijk, komt niet vol op toeren?
Als je de neus naar beneden wijst zakt hij terug in toeren en met de neus omhoog loopt hij op in toeren?
Als je volgas kort de brandstofleiding dichtknijpt (1 seconde) dan loopt de motor iets op in toeren maar loopt wel door?

Rare is dat ik 3 van deze kisten ken waarvan er 2 met deze motor vliegen (ik wilde er zelf namelijk ook 1) en die lopen prima, met minder gaten in de kap dan jij hebt.
Dus gewoon de gaten die standaard in de kap zitten en dan achterin een gat wat iets groter is dan de 2 gaten samen aan de voorkant.

een 12x6 prop moet wel OK zijn, 12x8 is te groot, dan wordt ie zeker te heet.
Als plug moet een Enya 5 goed zijn.

GJ

Heb geen extra gaten toegepast hoor.. alleen onderin een groot gat als luchtuitlaat.

We gaan het een en ander testen

Back