Tip voor meten roeruitslagen

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Roeruitslagen meten we meestal in centimeters. Dat is niet erg handig, want dat is erg afhankelijk van hoe lang (diep) zo'n roer is. Enige voordeel is dat je er makkelijker een centimeter bij houdt dan een gradenboog.

Iemand op mijn club deed me deze tip aan de hand. Maak twee mallen, van karton, hout, noem maar op... van 140 en 165º. Schrijf het aantal graden erop.

full

Die van 40º is voor richtingsroer, volgens mij voor uiteenlopende toestellen geschikt.
De andere geeft een uitslag van 15º, en dat is heel geschikt voor hoogteroer en ailerons.
Ongeacht hoe groot het model, of hoe groot het roervlak!
Als je nou uitslagen moet instellen op een model, leg je de mal aan met de geijkte hoek bij de scharnierlijn, en je ziet meteen of de uitslag een beetje klopt.

Ik vond het een slim idee, het heeft me eigenlijk altijd gestoord dat roeruitslagen in cm's worden opgegeven...

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel goed idee!

Las in de handleiding van mijn minimag ook iets over roeruitslagen in cm. Wat moet ik precies meten als ik de CM manier wil hanteren?

Handige tip :thumbsup: Moet eerlijk zeggen doe het zelf op het oog, maar wanneer ik bij mijn modellen kijk klopt dit wel aardig :)

Wat moet ik precies meten als ik de CM manier wil hanteren?
De achterrand van het roer. Je meet dus de afstand tussen de neutrale stand en de maximale uitslag.
Bij een taps toelopend roer wordt er altijd gemeten daar waar het roer het breedst is.

Op het oog doe ik niet, gebruik meestal gewoon de schuifmaat of liniaal om de uitslagen goed te krijgen.
Af en toe maak ik een malletje maar dan zou ik voor elk model een mal moeten maken want geeneen heeft dezelfde uitslagen.

Meet dus maar gewoon door.

...maar dan zou ik voor elk model een mal moeten maken want geeneen heeft dezelfde uitslagen.
Toch denk ik dat deze mallen voor 90% van de modellen bruikbaar zijn.
Misschien niet voor de hele snelle, en voor 3D weet ik het niet. Maar dus zeker handig voor beginners.

Laatst bewerkt:
Kijk, daar is een forum nou voor! :thumbsup::thumbsup:
Echtwaar, tzal wel niet voor alle modellen gelden, maar echt een goede richtlijn :)

*Gaat straks es lekker 2 malletjes maken*

,
Robert

Ik denk dat ik maar eens een paar van die dingen ga uitfrezen van ABS,
steeds in stapjes van 5' ofzo. Geniaal idee. :yes:

Als veelvuldige lezer heb ik nu toch maar een inlognaam aangemaakt.:cool:
Ik ben al zo'n 32 jaar modelvlieger en heb al veel gebouwd en gevlogen de afgelopen jaren.

Ik heb voor mijzelf een klein programmaatje geschreven die de graden
omrekend in mm.
uitslagenroer.jpg

Het werkt eenvoudig en je kunt gewoon blijven meten met een liniaal.

Je kunt het programmaatje http://www.fes-software.nl/download/uitslagenroeren.zip hier plukken.

Groet,
Franklin

Zal niet makkelijker werken, maar nu kun je wel makkelijker een malletje maken.

Met die maten teken je in de hoek van je kartonnetje een driehoekje van 75mm lang en 43mm hoog. het overgebleven stuk karton kun je zo op je vleuge o.i.d. zetten als mal :D

Vind je dat eenvoudiger dan een kartonnen malletje? :rolleyes:
Wat is eenvoudiger, deze methode is gewoon anders.
Ik zou erg veel malletjes moeten maken voor de diverse kisten, en natuurlijk ben je net dat malletje kwijt wat je nodig hebt :D.
Ook het vinden van de juiste nullijn om het malletje op te leggen is soms een probleem, behalve dan bij de meeste indoor toestelletjes.

Het grappige is wel dat ik me juist stoorde aan het feit dat bij veel kisten het aantal graden uitslag staat i.p.v. mm.

Ach, iedereen zijn manier natuurlijk, ik wil dit programmaatje delen met geïntereseerde. Je mag het downloaden, je moet natuurlijk niets.

Groet,
Franklin

Laatst bewerkt:
Back