Tim/PIETER

TIM.jpg

na alle verslagen over de Tim te hebben gelezen leek het me ook wel een leuk project.
al denk ik dat ik niet zo veel foto's plaats omdat dit in vorige topics duidelijk genoeg was.
wat ik wel wil doen is eventuele technische dingen fotograferen.
het is jammer dat alleen de schoorsteen kan omklappen maar wil wel proberen de mast ook te laten kantelen.
alleen zal deze dan wel naar de voorkant gaan, ik wil dit proberen met een liniare servo.

bij de topic van Maarten, wordt voorgesteld om de achterkant bij de schroef te verwijderen omdat dit beter zou zijn om te sturen.
maar als ik het laat zitten en slijp de dikte wat ronder zou dat dan ook niet helpen?
groet Piet

Hoi Piet, ik heb het weghalen van dat deel van het schroefraam afgekeken van het bouwbericht vanChristian Kamp in de modelwerft. Ik heb Cristian gevraagd waarom hij dit gedaan had. Dit was zijn exacte antwoord:
Guten Tag, das Teil wurde entfernt da es den Wasserdruck auf das Ruderblatt stört. Ohne das ist der Schlepper besser zu lenken und hat mehr Kraft.
Gruß Christian.

of het afronden ook werkt weet ik niet.

groet,
Maarten

Piet, Kijk eens bij het Oertz-patenroer. Daarbij zie je dat de achterkant van het schroefraam aan de voorkant is aangespitst en het roer er strak tegenaan zit.
https://vaartips.nl/tipo.htm
Laat je de achterkant van het raam weg, dan is er ruimte om het roer voor de roerkoning een balansdeel te geven. Dat geeft minder weerstand met het draaien. Het het balansdeel "pakt" een deel van het schroefwater, helpt het roer te draaien en duwt het achterschip beter om. De laatste variant is het gemakkelijkst te bouwen. Voor beide is wel iets te zeggen. Het is natuurlijk wel een uitdaging om een mooi Oertz-roer te maken. Maar er zijn ook modernere constructies, zoals het fishtail roer. Kijk maar wat het beste bij je boot past. Succes ermee! Gr. Klaas.

Klaas je bedoelt met een balansroer zo als in een
van de topic's staat bij de verwijderde achterkant.
het verhaal van het Oertz-roer heb ik gelezen, dat betekent dat aan het bestaande roer een flap komt aan de schroefzijde?
groet Piet

oertzroer.png

Bijlagen

• oertzroer.png
    oertzroer.png
    15,7 KB · Weergaven: 67
Laatst bewerkt:
Nee Piet, Bij het Oertz-roer blijft het achterste deel van het schroefraam staan. Dat is het gearceerde driehoekige gedeelte, ook wel kap, of balansdeel genoemd. Bij dit roer is dit een vast gedeelte achter de schroef. Aan de achterkant zit een ronde uitsparing, waarin het roer draait. Bij die constructie stroomt het schroefwater langs het vaste deel en volgt dan verder het roer. Omdat het schroefwater dan opeens het onder een hoek staande roer moet volgen ontstaat een reactie waardoor het schip gaat draaien. Dit type roer komt in de binnenvaart niet zoveel voor.
Bij een roer waaraan het balansdeel vast zit heeft het schroefraam aan de achterkant geen vast gedeelte. Het balansdeel aan het roer steekt aan de voorkant van de roerkoning uit en pakt daardoor meer schroefwater als het roer uit de middenstand draait. Dat maakt het roer lichter te bedienen en stuurt bij draaien meer schroefwater de goede kant op. Meestal is het balansdeel van het roer niet meer dan 25%. Dus 1/4 van de lengte voor de roerkoning en 3/4 erachter. Kies je voor een balansroer, moet je maar kijken hoeveel ruimte er is. Houd wel rekening met eventueel onderhoud. Of het roer te kunnen demonteren om de as achterlangs te trekken, of de schroef te kunnen verwijderen en de as naar binnen te trekken. Succes ermee! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Klaas wat ik dus zei om het vaste gedeelte van het schroefraam rond te maken zou dan ongeveer het zelfde effect hebben.
ik wil eigenlijk niet zo veel weghalen aan het schroefraam want het geeft de kielbalk wel z'n stevigheid.
groet Piet

is er ook een voorbeeld hoe het in het echt zit bij een boot?
heb zelf even gezocht maar kon geen duidelijke foto vinden alleen onderstaande tekening

welk gedeelte van de tekening beweegt en welke zit vast?

groet Piet

oertzpatentroer.jpg

Laatst bewerkt:
https://www.google.com/search?clien...He9hCPYQtKgLegQIEhAB&biw=1280&bih=800&dpr=1.5
Piet, Hierboven een link naar diverse roerconstructies. En hieronder een link hoe Jan Walpot roer en schroefraam heeft gemaakt. Even naar beneden scrollen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/stoomsleepboot-maarten.96933/page-7
Je zou de voorkant van de achterstijl in het schroefraam rond of puntvormig kunnen maken.
Dan stroomt het schroefwater er beter langs. Maximale uitslag zou ik 45 à 50° maken . Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
ik wil eigenlijk niet zo veel weghalen aan het schroefraam want het geeft de kielbalk wel z'n stevigheid.
Het laten staan van die achterpost geeft minder stevigheid aan de kielbalk dan je zo zou denken...

Het mooiste zou zijn (maar dat is mijn mening) om dat hele raam weg te zagen en te vervangen voor een demontabele hak.
Daarmee bereik je dat de hak middels 2 of 3 schroefjes te verwijderen is, waarna het roer vrij simpel naar onderen getrokken kan worden, en de schroefas naar achteren verwijderd kan worden voor onderhoud.
Mijn twee bootjes (Borkum en Alexandra, beeide van Krick) hebben dat zo, en dat bevalt me goed tot nog toe. Mogelijk pas ik deze verbouwing ook nog bij Wouter toe, maar dat is weinig zinvol want die schroefas kan überhaupt niet getrokken worden...

Brutus, op zich is dat een overweging waard, toentertijd heb ik dat bij de Borkum ook gedaan.
maar als de romp van de bouwplaat afkomt zal ik eens kijken wat ik ga doen.
groet Piet

Hier twee voorbeelden van een losse roerhak. Die aan de tanker is van 5 mm dik aluminium en loopt voor het schroefraam nog een stuk door in de balsa romp. Die aan het coastertje is een messing strip, die onder tegen de epoxy romp is geschroefd. Bij beide schepen bevestigd met 2 MM RVS boutjes. Als je al op die toer gaat zorg dan voor een goede voorbehandeling van de kielbalk, opdat de boel niet gaat inwateren en op den duur verrot. Je ziet dat dit roeren zijn met een balansdeel voor de roerkoning. Gr. Klaas.

20230923_154338.jpg

20240126_162327 roer geverfd.jpg

20160328_091831 30 mm schroef.jpg

De hak van de Tim is sowieso verwijderbaar.

Hak.jpg

Dat schroefje gaat misschien nog vervangen worden door een boutje in een ingelijmd busje. dit tegen het rotten van het hout.

Groet,
Maarten

De hak van de Tim is sowieso verwijderbaar.

Bekijk bijlage 585289

Dat schroefje gaat misschien nog vervangen worden door een boutje in een ingelijmd busje. dit tegen het rotten van het hout.

Groet,
Maarten
Persoonlijk had ik dat verzetje onderin het roer weggelaten en het vaste deel van de hakbalk iets korter gehouden. Dit zal wel werken, maar dan had het roer er nog net iets makkelijker uit gekund.

Maar als ik naar de plaatjes van Piet kijk, is jouw oplossing ook een aanpassing van het originele bouwdoos-ontwerp? Wel mooi gedaan!:thumbsup:

Ah, OK, dát wist ik dan weer niet, maar laat onverlet dat ALS ik dat gedaan zou hebben, dat ik dan de hakbalk aangepast zou hebben teneinde het balansdeel van het roer zonder contact te laten passeren... Dan had je stap 21 op je illustratie ook iets moeten aanpassen, maar kleine dingetjes hou je nu eenmaal :D

Wel leuk om zo de verschillen in oplossingen te zien. Zelf zou ik twee schroefjes gebruiken om het losse deel vast te zetten. En een busje om inwateren te voorkomen is slim. Bij mijn avatar was het hechthouten schroefraam door vocht gaan rotten. Maar toen was ze al 50+. Dus niks mis met de kwaliteit van het Graupner houtwerk. Succes verder Piet! Is een leuke boot om te zien. Gr. Klaas.

Back