Nee Piet, Bij het Oertz-roer blijft het achterste deel van het schroefraam staan. Dat is het gearceerde driehoekige gedeelte, ook wel kap, of balansdeel genoemd. Bij dit roer is dit een vast gedeelte achter de schroef. Aan de achterkant zit een ronde uitsparing, waarin het roer draait. Bij die constructie stroomt het schroefwater langs het vaste deel en volgt dan verder het roer. Omdat het schroefwater dan opeens het onder een hoek staande roer moet volgen ontstaat een reactie waardoor het schip gaat draaien. Dit type roer komt in de binnenvaart niet zoveel voor.
Bij een roer waaraan het balansdeel vast zit heeft het schroefraam aan de achterkant geen vast gedeelte. Het balansdeel aan het roer steekt aan de voorkant van de roerkoning uit en pakt daardoor meer schroefwater als het roer uit de middenstand draait. Dat maakt het roer lichter te bedienen en stuurt bij draaien meer schroefwater de goede kant op. Meestal is het balansdeel van het roer niet meer dan 25%. Dus 1/4 van de lengte voor de roerkoning en 3/4 erachter. Kies je voor een balansroer, moet je maar kijken hoeveel ruimte er is. Houd wel rekening met eventueel onderhoud. Of het roer te kunnen demonteren om de as achterlangs te trekken, of de schroef te kunnen verwijderen en de as naar binnen te trekken. Succes ermee! Gr. Klaas.