Hallo,

Voor mijn opvolgtrainer heb ik gekozen voor de Tiger 2 van Carl Goldberg. Ik heb nu 6 weken vakantie en daarin wil ik gaan bouwen. Het werk start binnenkort en in de tussen tijd vraag ik jullie al om wat tips and trics... bijv: Hoe kan ik hem electro maken? Deze kist is bedoeld voor brandstof maar er moet een electro motor in komen...

wat de setup wordt weet ik allemaal nog niet, ik moet eerst ook nog wat sparen om alles bij elkaar te krijgen..

Binnenkort start de bouw en dan ga ik met mijn instructeur even alles bespreken enzovoort.

Ik ben al de tekeningen aan het bekijken en het bouwverslag, ik wil hem zo netjes mogelijk maken.. maarja, bouwen is niet mijn sterkste vak in de hobby al wil ik er wel graag beter in worden!

Groeten en alvast bedankt,
Finn
 
Succes met de bouw Finn, doe het vooral rustig aan, hij hoeft niet af in die 6 weken. Volg ook de handleiding, lees die alvast goed door en probeer je de bouw stappen voor te stellen. Voor je gaat lijmen alles droog passen en als he dan gaat lijmen niet te veel lijm gebruiken. Een sterke verbinding krijg je door een mooie passing van de houtdelen met daartussen net genoeg lijm. Lijm die tussen de verbinding uitkomt meteen wegpoetsen. Het wordt niet sterker door die lijm maar wel zwaarder.
 
... Lijm die tussen de verbinding uitkomt meteen wegpoetsen. Het wordt niet sterker door die lijm maar wel zwaarder.

... Hoe kan ik hem electro maken? Deze kist is bedoeld voor brandstof maar er moet een electro motor in komen ...
Dit toestel is steviger, en dus zwaarder dan nodig is, want ontworpen voor de klappen/trillingen van een explosie-motor. Een volgende keer kun je dan beter een toestel kiezen dat ontworpen is voor elektro: lichter, daardoor lagere landingssnelheid.

... Hoe kan ik hem electro maken? ...
Je zou al eens een blik kunnen werpen op wat andere mensen gedaan hebben:
search titles power systems Goldberg Tiger - RCG (niet vergeten op Enter te klikken)
 
Laatst bewerkt:
Succes met de bouw Finn, doe het vooral rustig aan, hij hoeft niet af in die 6 weken. Volg ook de handleiding, lees die alvast goed door en probeer je de bouw stappen voor te stellen. Voor je gaat lijmen alles droog passen en als he dan gaat lijmen niet te veel lijm gebruiken. Een sterke verbinding krijg je door een mooie passing van de houtdelen met daartussen net genoeg lijm. Lijm die tussen de verbinding uitkomt meteen wegpoetsen. Het wordt niet sterker door die lijm maar wel zwaarder.

Dank voor jullie advies Emanuel en Ron.

Over wat Emanuel zei dat hij niet in 6 weken afmoet: dat gaat waarschijnlijk nooit lukken, ik heb voor die tijd nog niet genoeg geld voor alles bij elkaar gespaard :(:(:(:(:(:(:( ik hou dat allemaal goed bij:cool:

Over wat Ron zei van naar electro maken: Ik snap je punt maar ga ik dan niet naar een schuimpie toe? ;)
maar bedankt voor de tip Ron!
 
als je op www.ecalc.ch gaat neuzen..
dat is een site waar je electro setups kunt doorrekenen.
kan gratis. alleen zit je dan een beetje vast aan een bepaald aantal motoren etc.

jouw kist is origineel voor brandstof, wat het electro verhaal meteen een mooie input geeft: de 2 takt brandstofmotoren lopen gemiddeld het lekkerst rond de 10.000 rpm op de grond.
een .40 heeft +/- een 10x6, een .60 heeft een 12x6 etc.
en die draaien die props dus rond die 10.000 toeren.
de tiger is een oude kist, dus kom je met die toeren en prop op een normaal gemotoriseerde kist uit.

je kan spelen met aantal cellen van de accu, meer cellen = minder amperes.
gewicht van de motor - is redelijk 1 op 1 met welk vermogen de motor aan kan.
aan de hand van wat er uit komt, kun je ook een beetje kijken welk budget je nodig zal hebben.

Qua bouw, dat gaat best goedkomen.
veel vragen. probeer netjes te werken, lijm ff wegpoetsen etc.
voor je de romp dicht maakt, altijd even verzinnen of alles er al in zit.. ik heb ook wel eens uren zitten rommelen omdat de romp al dicht was, maar de besturing van de elevator nog even netjes op zijn plek moest.

wel een tipje voor de handleiding:
vroegah ging men er van uit dat iemand eerst de handleiding doorleest, voor men aan het bouwen ging.
gevolg: tussendoor en achterin staan nog wel eens tips voor eerdere bouwstappen.
nieuwe handleidingen hebben dat niet.. staat alles er netjes bij.. maar vroegah :D
 
Dit toestel is steviger, en dus zwaarder dan nodig is, want ontworpen voor de klappen/trillingen van een explosie-motor. Een volgende keer kun je dan beter een toestel kiezen dat ontworpen is voor elektro: lichter, daardoor lagere landingssnelheid.

Zeker waar Ron. Alleen 15 jaar geleden was het een artikel in het Hobbyin krantje. Deze tiger geëlektrificeerd. We hadden toen alleen maar Nicads (sanyo's SCR's) en borstelmotoren. Gekscherend noemden wij die condensatoren en sleepcontacten. Vliegen ging gewoon net zo goed als met het brandstofbroertje alleen korter. We weten ook dat we nu betere elektro motoren hebben met veel betere lichtere accu's.... en het is nu veel goedkoper allemaal. Dus mogelijk is het wel. Op dit moment kom je met elektro niet veel zwaarder dan met een brandstofvliegtuig.

Wel zou ik hem een beetje op dieet zetten. Een beetje netter lijmen en hout weg laten wat er niet toe doet, lichte schuimwielen en wellicht valt er meer te verzinnen. Of hem misschien toch in een brandstofuitvoering bouwen maar misschien is dat vloeken in de kerk :)

Succes met de bouw Aad dB.
 
Laatst bewerkt:
als je op www.ecalc.ch gaat neuzen..
dat is een site waar je electro setups kunt doorrekenen.
kan gratis. alleen zit je dan een beetje vast aan een bepaald aantal motoren etc.

jouw kist is origineel voor brandstof, wat het electro verhaal meteen een mooie input geeft: de 2 takt brandstofmotoren lopen gemiddeld het lekkerst rond de 10.000 rpm op de grond.
een .40 heeft +/- een 10x6, een .60 heeft een 12x6 etc.
en die draaien die props dus rond die 10.000 toeren.
de tiger is een oude kist, dus kom je met die toeren en prop op een normaal gemotoriseerde kist uit.

je kan spelen met aantal cellen van de accu, meer cellen = minder amperes.
gewicht van de motor - is redelijk 1 op 1 met welk vermogen de motor aan kan.
aan de hand van wat er uit komt, kun je ook een beetje kijken welk budget je nodig zal hebben.

Qua bouw, dat gaat best goedkomen.
veel vragen. probeer netjes te werken, lijm ff wegpoetsen etc.
voor je de romp dicht maakt, altijd even verzinnen of alles er al in zit.. ik heb ook wel eens uren zitten rommelen omdat de romp al dicht was, maar de besturing van de elevator nog even netjes op zijn plek moest.

wel een tipje voor de handleiding:
vroegah ging men er van uit dat iemand eerst de handleiding doorleest, voor men aan het bouwen ging.
gevolg: tussendoor en achterin staan nog wel eens tips voor eerdere bouwstappen.
nieuwe handleidingen hebben dat niet.. staat alles er netjes bij.. maar vroegah :D

Bedankt voor de tip Student! ik ga er is rondneuzen en uitproberen.




Zeker waar Ron. Alleen 15 jaar geleden was het een artikel in het Hobbyin krantje. Deze tiger geëlektrificeerd. We hadden toen alleen maar Nicads (sanyo's SCR's) en borstelmotoren. Gekscherend noemden wij die condensatoren en sleepcontacten. Vliegen ging gewoon net zo goed als met het brandstofbroertje alleen korter. We weten ook dat we nu betere elektro motoren hebben met veel betere lichtere accu's.... en het is nu veel goedkoper allemaal. Dus mogelijk is het wel. Op dit moment kom je met elektro niet veel zwaarder dan met een brandstofvliegtuig.

Wel zou ik hem een beetje op dieet zetten. Een beetje netter lijmen en hout weg laten wat er niet toe doet, lichte schuimwielen en wellicht valt er meer te verzinnen. Of hem misschien toch in een brandstofuitvoering bouwen maar misschien is dat vloeken in de kerk :)

Succes met de bouw Aad dB.

Ik begrijp je helemaal Aad.

Over toch naar een brandstof, aan de ene kant is dat wel een beetje vloeken in de kerk maar het lijkt me gaaf om uit te proberen! Moet ik even over nadenken......
 
Over toch naar een brandstof, aan de ene kant is dat wel een beetje vloeken in de kerk maar het lijkt me gaaf om uit te proberen! Moet ik even over nadenken......

Waarom niet? het is in bepaalde opzichten absoluut leerzaam, en je hebt nu nog niks gebouwd: je kunt dus eventueel rekening houden met electrificatie achteraf: bijvoorbeeld een in de romp geïntegreerde motordrager weglaten, in plaats daarvan met een kunststof motordrager de boel tegen het brandschot schroeven. Dan kun je later relatief eenvoudig de brandstofmotor verwijderen en er een electromotor voor in de plaats monteren. Dat soort dingen.

Ik zeg niet dat het zo MOET, ik zeg alleen dat met ergens goed over nadenken, je veel kanten uit kunt, en dat "iets anders proberen" alleen maar leerzaam is.
 
Waarom niet? het is in bepaalde opzichten absoluut leerzaam, en je hebt nu nog niks gebouwd: je kunt dus eventueel rekening houden met electrificatie achteraf: bijvoorbeeld een in de romp geïntegreerde motordrager weglaten, in plaats daarvan met een kunststof motordrager de boel tegen het brandschot schroeven. Dan kun je later relatief eenvoudig de brandstofmotor verwijderen en er een electromotor voor in de plaats monteren. Dat soort dingen.

Ik zeg niet dat het zo MOET, ik zeg alleen dat met ergens goed over nadenken, je veel kanten uit kunt, en dat "iets anders proberen" alleen maar leerzaam is.

Bedankt voor je reactie Brutus, ik snap wat je bedoeld...

Maar wat komt er nog veel aan spullen bij? Ik denk ook dat ik het even hier thuis moet bespreken en met mijn instructeur op de club[emoji847]
 
Ja.. er komen altijd spullen bij: als je brandstof wilt vliegen, minimaal een motor en een tank, en de basis-benodigdheden om dat ding te starten (al denk ik dat je zeker in het begin, gerust bij medeclubleden aan kan kloppen voor een starter te lenen, of wat gloeistroom).
Electro, zal er toch een redelijk stevige E-motor, LiPo's, ESC en lader nodig zijn die je vermoedelijk nu ook nog niet hebt....
 
.
Brandstof is wel zo leuk Finn! :thumbsup:
Alles is te leren en gezien jouw nieuwsgierigheid en leercurve denk ik dat dat geen enkel probleem is.
Voegt weer een extra dimensie toe aan de hobby.
Heel veel succes met je keuze!
En als je vragen hebt weet je me te vinden ;)

Groeten, Ramses
.
 
.
Brandstof is wel zo leuk Finn! :thumbsup:
Alles is te leren en gezien jouw nieuwsgierigheid en leercurve denk ik dat dat geen enkel probleem is.
Voegt weer een extra dimensie toe aan de hobby.
Heel veel succes met je keuze!
En als je vragen hebt weet je me te vinden ;)

Groeten, Ramses
.

Dankjewel! Ik zou het graag willen proberen, voor later lijkt me dat erg leuk om in een grote warbird ook een stevige brandstofmotor te zetten! En natuurlijk het geluid!


Finn
 
Ja.. er komen altijd spullen bij: als je brandstof wilt vliegen, minimaal een motor en een tank, en de basis-benodigdheden om dat ding te starten (al denk ik dat je zeker in het begin, gerust bij medeclubleden aan kan kloppen voor een starter te lenen, of wat gloeistroom).
Electro, zal er toch een redelijk stevige E-motor, LiPo's, ESC en lader nodig zijn die je vermoedelijk nu ook nog niet hebt....

Bedankt Brutus.

Goede lader heb ik al wel, alleen de motor en servo's etc. nog niet, zal ook niet binnen een maand komen want er moet nog wat geld op de plank komen..

Voor de rest denk ik ook wel dat er iemand zal zijn om mij die dan even te leen te stellen op het veld...
 
Even de discussie doorgelezen. Voor beide zowel als electro als brandstof zijn gewoon investeringen nodig. Er zijn best wel redelijke geprijsde oplossingen voor beide zowel electro als brandstof, beide hebben plussen en minnen.

Wat betreft electro,
  • Ga je voor elektro, dan zijn er redelijk geprijsde setjes te koop bij Hobbyin bijvoorbeeld.
  • Het starten van je motor is echt wel probleemloos, volgeladen accu eraan en vliegen maar.
  • Je hoeft je model niet brandstofproef te maken.
  • Accu's opladen kan nog wel eens een klusje zijn. Ga je de avond/dag ervoor laden dan kan het best wel eens tijdrovend, het is een klus zijn waar je bij moet blijven. Natuurlijk er zijn oplossingen als brandvrije mini bunkers en dergelijke. De kans op brand is klein maar 'better safe then sorry'. Verder kun je ook op het veld laden maar dan ben je wel afhankelijk of er stroom is, of een fikse accu sjouwen of er indirect een brandstofmodel van maken met een aggregaat.
  • Voordeel is ook wel dat er veel minder trillingen zijn waardoor je model minder op zijn lazerij krijgt.
  • Vaak heeft electro wel wat meer power ten opzichte van brandstof en reageert vaak sneller op het gas. En je kunt je motor gewoon uit en weer aan zetten, zonder inboard starter.
Wat betreft brandstof,
  • Als je er lol in hebt, kan brandstof leuker zijn. Ben je puur iemand die het alleen om het vliegen gaat en niet wil klooien aan een motor die wel eens weigert dan gaan voor elektro.
  • Brandstofproef maken is wel eens een gevecht tegen het vet.
  • Wel lekker weinig accu's laden. Zenderaccu , ontvangeraccu en je voorgloeiaccu. Ben je zo handig en je hebt geen startmotor(meer) nodig dan is dat ook een startaccu minder. Ik maak een sport van handstarten ik heb hem gemiddeld met een klap of vier met de 'chickenstick' aan de praat, het gaat steeds makkelijker. Verder gebruik ik 'old skool' Nimh cellen gewoon een nachtje aan de langzaamlader, levert genoeg stroom voor een dag vliegen. Simpel en betrouwbaar en goedkoop.
  • Verder lijkt het soms dat modellen sneller slijten, komt door het trillen. Na iedere vliegdag loop ik model na op loskomend bekledingsmateriaal. Naar mate het model ouder wordt komt het steeds minder los merk ik mits slecht bespannen. Brandstofmodellen kunnen mits goed gebouwd en goed brandstofproef gemaakt ook lang mee.
  • Heb je weinig ervaring met brandstof dan kan het wel eens een gesodemieter om het ding aan het draaien te krijgen.... maar oefening baart kunst. Bij mij is men vaak verbaasd hoe makkelijk ik de motor aansla en hoe betrouwbaar/mooi het loopt.
  • Het geluid van een mooie/ goed gedempte viertakt is gewoon muziek. Het rijden naar de startplaats, het idle draaien en wachten tot je weg kan. Dan langzaam laten rollen vaart opbouwen en rustig loskomen in een vloeiende lijn.
  • Voor mij is het rookpluimpje als je wegdraait voor de zon, de lucht die je ziet trillen dan gewoon heel mooi en niet te evenaren.
Zoals je begrijpt ben ik een nitro verslaafde, dat is ook een hoop nostalgie wat er bij komt en na jaren electro gevlogen te hebben (wat niet anders kon) ben ik nu helemaal terug bij brandstof. Het belangrijkste in jouw keuze is dat je kiest wat jij leuk vind niet wat anderen leuk vinden.

Met vriendelijk groet, Aad dB..
 
Laatst bewerkt:
Stenen, accu's, zakjes zand.
img_4142-jpg.249909
 
Als je electrotips wil Finn vraag gerust raak. Electrosetupjes kan ik vrij goed uitwerken (meen ik te mogen zeggen)
Geef maar gewoon een gilletje. Al reageer ik niet direct (het is ook mijn verlof! Vliegen! Mooi weer!) ik bekijk het wel!

En het voornaamste is: gewoon doen waar jij je het beste bij voelt en wat je begeleider zou aanraden.
Zelfs een standaard brandstofontwerpje is gewoon prima electro te maken, zeker als je nog in de bouwfase zit. Uiteindelijk is het de draaiende prop die het 'm doet ;-)
 
Back
Top