Hallo , Ik heb van een forumlid een Bandit F1 overgenomen. Het is mijn eerste speedboot en uiteraard heb ik een paar vraagjes. De eerste heb ik via een PM aan Jan pompebled gesteld en een bevredigend antwoord ontvangen. @ Jan , naar aanleiding van je laatste vraag via PM . fotootje Jan , in het staartstuk zitten 2 smeernippels , 1 ter hoogte van de tandwielen en 1 die de flex as ter hoogte van de dogdrive smeert. Mijn tweede vraag. Het zwaartepunt ,moet voor een speedboot op +/- 30 % van de spiegel liggen . Geldt dit ook voor een boot met een buitenboord motor. Mijn derde vraag Het bootje begint bij 3/4 gas een beetje te stuiteren , volgas is dat over , moet ik dan het zwaartepunt aanpassen of de motortrim. Er is een filmpje van , het moet alleen nog richting youtube gestuurd worden . Wat mij trouwens verbaasd is dat in tegenstelling tot wat ik lees op het forum , de temperaturen van de elektronica redelijk laag blijven bij varen in deellast (lang volgas komt wel als ik de boot beter leer kennen), zou dit kunnen betekenen dat de boot zwaarder "gepropt" zou kunnen worden. Oja , nog een vraag . Is de spoed van een prop diameter afhankelijk , ik bedoel zit hier een vaste verhouding in of varieert dit ( ik hoop dat ik mij duidelijk uitdruk , zo niet zie het commentaar wel komen). Foto's e.d. volgen nog MVG Peter
Hallo Peter, 1) Wat zegt de gebruiksaanwijzing over het te gebruiken smeermiddel? Gevoelsmatig zou ik voor beide smeerpunten licht vet gebruiken, dat blijft langer zitten dan olie. 2) Waar de motor zit, maakt voor het zwaartepunt niks uit, over het algemeen wil je een tunnelboot niet ál te licht van voren hebben i.v.m. vliegneigingen op hoge snelheid. 3) Het is een speedboot, die moet goed getrimd varen bij vol gas... Het 1:1 voorbeeld kan tijdens de vaart de hoek van de motor aanpassen, zoiets is wel te realiseren bij een model, maar in de praktijk zal die trimming toch in de optimale stand voor vol gas blijven staan. 4) De prop lijkt maar marginaal groter dan de motordiameter, de motor zal daar dus niet erg hard voor hoeven te werken, daarnaast is een (meerpolige) buitenloper minder heftig voor de regelaar en bovendien watergekoeld. Ik heb aan een 3654-1600Kv buitenloper op 4S wel een 51K gehad, de buitenloper was na zes minuten vol gas net handwarm... 5) Kijk maar eens bij de 2317 en 2318 serie K-props van Graupner, dan zie je welke verhouding bij welke diameter gebruikelijk is. Dezelfde maat in de S-serie heeft een hogere spoed (stroomvreters). Graupner Suche Groeten, Jan.
Wederom een paar runs gemaakt , deze keer met een GPS onder de kap. Volgens mij heb ik nu een redelijk goede afstelling te pakken. De snelheid valt mij trouwens niet tegen @ Jan De gebruiksaanwijzing heeft het mbt smeren over olie , maar ik heb je advies ter harte genomen en gebruik nu vet , bedankt voor je reactie trouwens. [URL="[/URL] Hier had ik even mijn handen vrij en kon ik filmen terwijl mijn zoon (8 jaar) vaart. Volgens mij heb ik een goede afstelling , uiteraard sta ik open voor tips en commentaar en kritiek. MVG Peter
Hallo Peter, Complimenten voor je zoon! Niet ieder achtjarige brengt het er zo goed vanaf. Nu nog consequent rechterbochten op volle snelheid leren varen (door de draairichting van de prop ontstaat propwalk, die de boot gemakkelijker rechterbochten laat varen). Linksom op volle snelheid geeft altijd een wat hoekig vaarbeeld (en een dikke flip als het tegen zit). Groeten, Jan.
Wederom nuttige tips Jan Zoonlief zat even te lezen wat je geschreven had en loopt al een paar uur met een grote glimlach op zijn gezicht. Dus namens hem bedankt voor het compliment. MVG Peet
Beste Peet, Bedankt voor het spelen, maar heb nu een probleem.....ik wil er ook een Dat word dus weer eindeloos slijmen bij vrouwlief, ik begin wel met een bos bloemen. Is meestal de inverstering wel waard Gr Steve
JAAAAAAAA Weer een nieuwe uitdaging, van de week in Bussum geweest , een paar propjes meegenomen ( 2 thunder tiger props en een graupner 42 mm prop). Volgens de verkoper zou het moeten passen , dit klopt gedeeltelijk . De prop loopt tegen de waterpickup aan . Vraag Kan ik de prop aan de meenemer kant inkorten (+/- 2 mm) en de meenemer weer passend maken of een andere 42 mm bestellen met een kleinere spoed. MVG Peet
Hallo Peet, Natuurlijk kun je de inkeping ondieper maken en de drivedog daarop aanpassen, maar dan ben je wl verplicht dit bij elke propwissel opnieuw te doen, da's niet erg gebruikersvriendelijk. Ik zou de pick-up even verwarmen en een fractie omhoog zetten, de prop staat er zó dicht bij, dat zal in koelwaterdebiet niks uitmaken (en je kunt de situatie weer ongedaan maken). Als de naaf van de 42K langer is dan de Ø41 mm TT prop, dan zal de 42K ook een grotere spoed hebben, houdt de temperatuur van alle componenten goed in de gaten, zeker bij deze buitentemperaturen. Wellicht heeft een 40,5K een grotere spoed als de standaard TT prop en past 'ie zonder verherbouwing op de as. Groeten, Jan.
Jan , Prop en propmeenemer aanpassen is inderdaad niet de meest makkelijke methode. De pick up is meegegoten in de plaat , verwarmen en omzetten gaat niet lukken denk ik . Waarschijnlijk wordt het een kwestie van " bootjemeenaardewinkelenpassenmaar "
Hallo Peet, Als het mijn motor was, zou ik de uithouder voor de inlaat gewoon verlengen. Is de behuizing van de buitenboordmotor niet van kunststof, plastic? Wat ik bedoel is de uithouder, waar de inlaat in vast zit in z'n geheel verwarmen en een fractie omhoog buigen, zodat de prop nét vrij loopt. Gaat dat niet, omdat de behuizing zich niet laat vervormen met hitte, dan zou je ook gewoon het puntje van de 42K, dat de inlaat raakt, kunnen wegnemen, uiteraard de trailing edge scherp houden en aan beide bladen evenveel wegnemen. Dan heb je toch de extra spoed van de prop met de bijbehorende snelheid. Groeten, Jan.
De behuizing is inderdaad van kunststof , de uithouder verlengen of een tikje omhoog buigen is inderdaad een optie . In hoeverre beinvloed ik de trim als die uithouder omhoog gaat , of wordt de trim alleen bepaald door de schroef . MVG Peter
Jan Ik heb net nog even goed gekeken , maar de uithouder hangt tijdens varen niet in het water en doet dan niets met de trim, ik denk dat de mooiste optie verlengen is . MVG Peet
In mijn zoektocht naar wat extra snelheid heb ik een 5S accu gekocht . Ik wacht nog even met aanpassingen van het staartstuk mbt de koelwater pickup , tot ik de bandit met deze accu in de hand kan houden. Lukt dat , kan ik altijd nog zwaarder gaan proppen. Ik ben benieuwd MVG Peet
Nog even een vraagje Wat is ongeveer het maximum toerental wat een 40 mm kunststof prop mag maken . Met een 5S accu zal de prop onbelast ongeveer 33500 rpm maken , kan dit of is dit te veel . MVG Peter
Ben , De standaard prop zit er nog op . Thunder tiger noemt dit een 4014 prop , ik vermoed dat dit dus 40 mm is met een verh. van 1,4 dus 56 mm spoed Dit zou dus een graupner kloon kunnen zijn. Deze dus : grp-2317.40Graupner K Series 40mm Of het is een graupner prop in een andere verpakking Wat ik mij dus afvraag is of de ong. 30.000 rpm onder last niet een beetje te veel is voor het propje. MVG Peet