Nieuwe motortje lag na een dag op de deurmat
Niet meteen ingebouwd maar eerst aan het meten gegaan. Op het werk weer de LCR meter eraan gehangen en dit gemeten:
tussen de aansluitingen geel en rood: 9.8uH
tussen de aansluitingen geel en zwart: 10.5uH
tussen de aansluitingen zwart en rood: 10.1uH
dit zit redelijk dicht bij elkaar, maximaal verschil is 7%
Daarna nullaststroom gemeten: 0.5A bij 7.8V, dat ziet er goed uit, nogal een verschil met de 3A van de andere.
Klein stokje op de as gedrukt om onbelaste toerental te kunnen meten: 38000 bij 7.8V, dat is 4872KV, ongeveer als gespecificeerd.
Dit motortje blijft volkomen koud bij onbelast draaien.
Vervolgens ingebouwd in Thunder Roc.
Volgas met 2S lipo ca. 6A, motortje wordt niet warm, een beetje lauw, dit duidt op goed rendement.
Ook loopt ie veel rustiger aan en kan ik het toerental tot bijna nul terugregelen, voordat ie stopt. Dat lukte met dat andere motortje niet, dat haperde al veel eerder.
Dus mijn konklusie: er is wel degelijk iets mis met het andere motortje (soms begin je aan jezelf te twijfelen) :roll:
Dit nieuwe motortje trekt dus maar 0.5A onbelast en volgas 6A (wat ik ook ongeveer verwacht had) bij 7.2V is 43Watt, dit mag geen enkel probleem zijn, motortje zou 120Watt moeten aankunnen bij max. 60sec.
Vrijdag de 13de tussen-de-middag even een vluchtje gemaakt in een welbekend Nijmeegs park en dat was een succes, met 2S 11oomAh Lipo 12minuten gevlogen, motor lauw gebleven :wink:
B2030-8T, 4711KV, 48gram, past mooi op de plek van de originele Mabuchi 370, hetzelfde gewicht, diameter iets minder, lengte hetzelfde, alleen gat wat groter moeten maken ivm diameter voorste kogellager(6mm>>10mm).
Thunder Roc kijkt nog steeds erg boos :lol: , maar vliegen doet ie prima

Het is overduidelijk dat deze motor een veel beter rendement heeft, ik gebruik het originele 10T tandwiel wat ook op de borstelmotor werd gebruikt, er is nu meer vermogen en toch meer vliegtijd