Thunder Roc vliegt ook indoor!

Ik heb ook al een keer een vleugelligger stuk gehad. Gewoon koolstof staaf van 1.5mm, 2mm en pijp van 4mm gebruikt uit de vliegerwinkel.
Reserve onderdelen heb ik nog nergens te koop gezien, een aantal reserve onderdelen waren trouwens keurig bijgeleverd.
Veel meer heb ik nog niet stuk gekregen :wink:, een scheurtje in de vleugel, gerepareerd door er een stukje vliegerdoek aan de onderkant op te lijmen met verdunde bisonkit.
Vanavond nog een vluchtje gemaakt, maar dat viel niet mee, er stond meer wind dan ik verwacht had, naar schatting kracht 3.
Gelukkig alles heelgebleven.

Gisteren even geprobeerd, in een groot weiland waar 1 houten paal van 1 meter hoog staat, ik expres er vlakbij gaan staan want je vliegt ook niet tegen jezelf, het stomme beest fladdert in een circel precies op die paal :evil: geen schade maar een borgclipje weg van een tandwiel. De hoek van de staart bleek ook verkeerd te staan dus heb ik de servohevel een paar tandjes verzet. Nu maar weer wachten op rustig weer :roll:

Rhelie zei:
De hoek van de staart bleek ook verkeerd te staan dus heb ik de servohevel een paar tandjes verzet. Nu maar weer wachten op rustig weer :roll:

de Thunder Roc had ook zo'n probleem, merkwaardig dat ze dat niet bij de productie in de gaten hebben. De lengte van de plastik stuurstang tussen de hoogteroer servo en de staart was te kort, daardoor stond de hevel van de servo in een ongunstige hoek, met als resultaat dat je veel "down" en weinig "up" kon geven. Voor een orni niet aan te bevelen.
Ik heb die stuurstang vervangen door een langere koolstof staaf van 1.5mm, 2 voordelen, lichter en omdat ie langer is, een grotere uitslag mogelijk naar boven en kleinere uitslag naar beneden :wink:

Dus even samenvattend:

- zuigerstang (hoe die dingen ook heten) verlengen voor meer V stelling
- gaatje bijboeren in tandwiel, zuigerstang iets naar binnen voor kortere slag
- langere hoogteroerstuurstang

Nog meer?

Klopt aardig Niek, verdere aanbeveling van mij: lichter maken ,
Rompbekleding verwijderen, maar vogelkop wel weer aanbrengen voor een beetje orni uiterlijk.
Lompe plastik kast van de lipo verwijderen.

Eindelijk mooi weer, eens om me heen kijken voor ook zon ding.

Clublid had er 1 uit USA, heeft gevoelig bij moeten betalen..
Vogeltje is na enkele onstabiele pogingen al stuk, misshicen dat iem kwijt wil..

Jullie ook versies gezien met 4 dradige servo snoeren? (geen electronica in servo zelf)

Ik vermoed dat die dingen allemaal uit dezelfde Chinese "fabriek" komen. Een ander doekje op de vleugel en een andere naam op de doos en je hebt weer een nieuw merk.
Zo heb je bv.
Cybird P2 (het origineel)

- Cyberbird
- Thunder Roc
- Flattervogel
- CyberHawk
- HX-Bird 2
- Eastern Dragon

en ze zien er allemaal hetzelfde uit :wink:

De thunder roc heeft ook die servo's met 4 draden, geen electronica binnenin dus.
Hoe zat dat met de vogel uit de USA van het clublid?

Rhelie zei:
Yep ! die van mij heeft dat. Kopen ? stuur maar een pb.

wat is dat nou Rhelie, geef je het nu al op?
Zo uit de doos vliegen die dingen inderdaad slecht, als je hem modificeert kun je een goed vliegend vogeltje krijgen, Niek heeft het gezien in Alphen :wink:

OK. dan :? dan ga ik hem strippen om hem lichter te krijgen, toch wil ik dat hij eerst een vlucht van minimaal 1 minuut moet maken zodat ik de basisafstelling goed heb.

1 minuut, dat moet nog wel te doen zijn zo uit de doos. Wacht op een windstille avond en probeer niet te scherp te sturen, grote bochten maken. Bij een scherpe bocht kan ie zomaar uit de lucht vallen, althans zo reageerde mijn thunder roc zonder modificaties.
Momenteel kan ik vluchten maken tussen de 10 en 15minuten met de standaard 1200mAh lipo, hoe meer wind, hoe korter je kunt vliegen.

De stabiliteit knapt al een heel stuk op als je de gemiddelde V-stelling groter maakt, bij de thunder roc was nagenoeg geen V-stelling ingebouwd.
Hoe zit dat bij jouw vogel? Je kunt dat meten door de hoek tussen de vleugels te meten in de bovenste stand en vervolgens in de onderste stand. Bovenste hoek aftrekken van de onderste hoek en delen door twee is de gemiddelde V-stelling.
Voorbeeld: Stel bovenste hoek is 90graden, onderste hoek is 110graden, verschil is 20graden, V-stelling is dan 2x10graden.

Ik heb een verschil van 10 graden, dus 5 graden v stelling.

Wat is bij jouw vogel de hoek van de staart ? Ik heb hem op 20 graden omhoog staan.

Ik heb de body eraf en de accubak weggehaald, levert toch zo`n 30 gram op :) Nu nog de kop vast zien te maken. Dat gaat wel lukken met de splitpennetjes van de body denk ik.

normal_DSC03009.JPG

Ik vlieg met de staart op 25graden, tussen 20 en 30 graden vliegt ie goed. Bij kleinere hoeken wordt ie instabiel, dan moet je goed oppassen.
Dus ook tijdens vliegen niet teveel down geven :!:

Op jouw foto kun je goed zien waarom ik de stuurstang verlengd heb. Omdat de servohevel schuin de verkeerde kant op staat kun je eigenlijk maar weinig up geven en veel down.
Bij mij staat de hevel nu de andere kant op terwijl de staart in dezelfde hoek staat:
thunderroc_tail_s.jpg

Ik heb het zo gedaan: zaag de oude plastik stuurstang aan beide einden af op 17mm vanaf het schroefje, lijm het nieuwe koolstof staafje met weinig secondenlijm voorlopig vast op het overblijvende plastik, omwikkel de verbindingen met dun vliegergaren of iets dergelijks, daarna secondenlijm toevoegen.
thunderroc_stuurstang_s.jpg

Hij is weer klaar, de lipo heb ik met tie-wraps vastgezet en de stuurstang verlengt. Ik heb er een carbon buisje tussen geplakt.

normal_DSC03016.JPG

Die staartaansturing ziet er nu goed uit, je zal wel gemerkt hebben dat je nu meer uitslag naar boven hebt, dat is erg prettig tijdens probleemsituaties. Dan is een flinke stoot up vaak een uitkomst, overtrekken doet het vogeltje niet zo snel, door de klappende vleugels.
Ben benieuwd wat je vliegklare gewicht inclusief de opnieuw bevestigde vogelkop is?
Die van mij weegt nu 272gram (met originele 1200mAh Lipo).

Vanavond 2 vluchtjes gemaakt in het Goffertpark in Nijmegen met de Thunder Roc. Prachtig weer, bijna windstil, probleem is daar wel dat je moet oppassen voor honden die uitgelaten worden, die vinden het prachtig om er achteraan te lopen, dus maar hopen dat die beesten weg zijn als ik weer moet landen :cry: Tot nu toe is het steeds goed afgelopen :wink:
Met Tanic 470mAh 2s lipo weegt Rockie nog slechts 245gram, dan vliegt ie als een zonnetje, wat korter maar lang genoeg om veel plezier te hebben :)

ik heb nog een thunder rock nieuw in doos voor 85 eurrie (den haag)

Back