The Royal Yacht, 'Duches of Kingston' uit 1778

Piet, hoe heb je de schuinte die je afgeschuurd hebt bepaald?
Want je moet daar zeker niet te ver gaan lijkt me. Dus interessant om te weten.

Grt hans
 
Piet, hoe heb je de schuinte die je afgeschuurd hebt bepaald?
Want je moet daar zeker niet te ver gaan lijkt me. Dus interessant om te weten.

Grt hans
Dat is een beetje op gevoel, ervaring en regelmatig even het spant in de kiel zetten en zoals ik al laat weten in de update moet het later nog wat worden bijgewerkt (fijn tunen). Het afschuinen is gewoon een heel stuk makkelijker als je het spant in je hand kan houden, het meeste werk is nu al gedaan.
 
Laatst bewerkt:
2e update;

Vandaag heb ik alle onderdelen uit de vorige update verlijmd, 3 dekken op het model gelijmd waarvan er 2 vals zijn. Verder bij de boeg en achterschip nog wat vulstukken aangebracht die straks de beplanking wat makkelijker moeten maken en als laatste dekbalken tussen de stutten gelijmd;

Campagne dek (vals) op het achterschip boven de cabine staat nog in de lijmklemmen,
IMGL2519.JPG


Een aantal vulstukken aan het hek en achterschip,
IMGL2522.JPG


en nog 2 vulstukken aan de boeg
IMGL2523.JPG


De dekbalken op deze foto doen geen dienst als dekbalken, maar zijn aan de stutten gelijmd om straks de beplanking stevigheid en houvast te bieden, het 3 mm dikke mdf is vrij kwetsbaar en de balken voorkomen breuk. Na het beplanken worden stutten en balken verwijderd;
IMGL2524.JPG


Het cabine dek is blijvend en dus niet vals, de opening in het valse dek er boven is het toekomstige trapgat waardoor dit dekje zichtbaar blijft,
IMGL2525.JPG


En nog één plaatje omdat ik graag foto's maak;)
IMGL2526kopie.jpg

De volgende stap is alles schuren en gereed maken voor de 1e beplanking....
 
3e update;

Na een paar uurtjes schuren, het grove werk met het bandschuurmachientje en afgewerkt met de hand, is het model gereed voor de beplanking e.d.

Enkele fofo's van het resultaat:

Het hek en achterschip,
IMGM2527.JPG


IMGM2528.JPG


De boeg en voorschip,
IMGM2529.JPG


IMGM2530kopie.jpg


Dit is belangrijk werk en bepaald straks de vorm van je romp en de symmetrie, ook maak je hiermee het beplanken wat makkelijker.
 
4e update;

Eigenlijk werk ik alleen in de middag aan mijn model, dit om te lang te zitten te voorkomen om de rug te sparen. Maar vanmorgen heb ik wat voorbereidend werk gedaan om een aanvang te maken met de 1e beplanking.

Eerst moet de voorsteven met de galjoenscheg aan de boeg gelijmd worden, omdat de beplanking begint met twee platen (bak- en stuurboord) die al voorbewerkt (gelazerd) in de kit zitten en aan de voorkant precies in de gleuf moet vallen boven de rode pijl,
IMGM2531.JPG



De platen zijn van 0,8mm hout (geen idee welke houtsoort), geen triplex dus en moeten volgens de beschrijving een kleine 30 minuten geweekt worden in warm water, hetgeen dan ook word gedaan. De pijl toont een lipje wat in de gleuf van de voorsteven valt,
IMGM2532.JPG


Vervolgens heb ik de beide platen vast gezet met tape zodat ze in de juiste vorm kunnen drogen. Het volledig drogen is hier erg belangrijk omdat er krimp kan optreden tijdens dit proces, dus ik kan nu pas verder wanneer de platen helemaal droog zijn!
IMGM2533.JPG

IMGM2534kopie.jpg

De beplanking word verder afgemaakt met linden latten van 1 x 4 mm.
 
5e update;

De 2 platen uit de vorige update zijn verlijmd en tevens heb ik de 1e twee linden latten van 1 x 4 mm op maat gemaakt en verlijmd, deze latten zijn bij de boeg verjongt,
1e plank.JPG


De latten zijn zo soepel, dat het buigen kinderspel blijkt te zijn, ik hou het gedeelte wat gebogen moet worden even onder de kraan, waarna ik ze probleemloos in vorm buig met de plankenbuiger. Het nat maken is slechts tegen het verbranden :)
1e plank-2.JPG


Op de volgende foto is goed te zien dat de lat is verjongt,
1e plank-3.JPG
 
6e update;

Terwijl ik bezig was met de beplanking, ik ben inmiddels iets over de helft met de 1e laag, kreeg ik het verontrustend idee dat de ruimte tussen de later aan te brengen kiel hier en daar wellicht wat te ruim was. Daarom heb ik de kieldelen en achtersteven bij elkaar gezocht om te controleren of alles wel goed ging;

Op de foto te zien hoe ver ik ben met het beplanken, wat ik aanvankelijk heel netjes wou doen, maar gezien het slechts een basis is voor de 2e laag heb ik daar verder niet zoveel moeite voor gedaan. Onder het model de beide kieldelen, daaronder de bekleding voor kiel en voorsteven en daar weer onder de onderdelen voor de achtersteven,
IMGM2556.JPG


De achtersteven kon ik helemaal in elkaar zetten en verlijmen en die zit dry-fit tegen de achterkant, rechts een deel van de kiel te zien en dat is ook verlijmd,
IMGM2557.JPG


De afwerking van de kiel zit ook dry-fit want die moet er nog af tijdens het verdere beplanken en zit vast met nu nog uitneembare kegjes, te zien bij de zwarte pijltjes. Nu kan ik goed bepalen tot hoever de planken moeten worden aangebracht tegen de kiel,
IMGM2561kopie.jpg


Ook de bekleding van de voorsteven is er tijdelijk opgezet, dry-fit dus nog en hier is de ruimte tussen spanten en steven iets te ruim, te zien tussen de pijltjes, dus daar moet ik wat aan doen voor ik verder ga met de planken
IMGM2559.JPG


Het is wel heel bijzonder hoe alles perfect past wat gelazerd is, dat heb ik nog niet eerder gezien :)
 
7e update;

In de vorige update liet ik zien dat het niet helemaal goed zat met de ruimte bij de boeg, die was net iets te ruim voor een goede aansluiting van de beplanking met de kiel. Vandaag heb ik dat bijgewerkt zodat ik verder kan met het beplanken. Ik heb kleine strookjes hout van 0,5 mm gebruikt en wat vuller voor de afwerking. Aan beide kanten is het vulstuk tegen de valse kiel iets verhoogt evenals spant 2 en 3 en als indicatie heb ik een potlood streep op de voorsteven en langs de kiel gezet tot waar de latten moeten komen van de 2e laag planken.

stuurboord,
IMGM2563kopie.jpg


bakboord,
IMGM2562.JPG
 
Mooi om te zien dat je toch weer een model gaat bouwen, Piet. Ik schuif wat laat in maar ga het verder volgen. Veel plezier met deze prachtige kit.
Gr. Peter
 
8e update;

Nog steeds bezig met de 1e beplanking, stuurboord is bijna dicht en bakboord nog een plank of 6,

Het aanpassen van de boeg (vorige update) pakt goed uit en de latten zitten allemaal netjes en op de juiste positie,
IMGL2569.JPG


bij het achterschip zijn er ook een aantal latten verjongt en heb ik 2 instekers gebruikt, te zien tussen de pijltjes,
IMGL2570.JPG


Ik beplank altijd een beetje op zicht, en daarom komt het dan ook niet altijd goed uit over de hele lengte. Er moet nog één lat in en een klein stukje tussen spant 3 en spant 8, geen probleem want er komt nog een 2e laag overheen,
IMGL2572kopie.jpg
 
Back
Top