The flying fish

Het lakken van je hout heeft ook als voordeel dat het niet of nauwelijks verkleurd met het verstrijken van de tijd. Als je een matte lak op waterbasis gebruikt, dan zie je amper dat het geschilderd is en blijf je dus het hout zien zoals het is.

Beetje trots toch wel als ik even de boegspriet en hoofdmast even pas!
Heb er wel 10 minuten naar kunnen kijken zonder verder te doen....
Rustig kijken :)
Het mooie van veel werk :cool:

gr

Ziet er netjes uit...
Ik ken het..soms wil ik ook te snel, maar inderdaad alles goed laten drogen..

Groetjes susan

zo, jullie dachten zeker dat ik had opgegeven :)
Maar hier toch weer een beetje verder.
De afwerking is voor mij supermoeilijk om het netjes te doen en ik merk dat dit ervaring vereist.... in de toekomst hoop ik dat het netter zal zijn.
Ik merk nu al dat als ik dingen meerdere keren moet doen het vlotter gaat....

foto's zeggen meer....

vooraan :

Lijmresten moeten nog weg... Das ook niet eenvoudig blijkt....

Katrollen op het dek liggen klaar. macrostand is niet ideaal alweer want het laat de knopen wel erg goed zien...

Het dek is helemaal klaar. Ik kan het nu afwerken, fijner schuren en volledig in blinkende vernis zetten en enkele dingetjes maar zwart schilderen ( luchtkokers, maststeunen, eindstukken van de ankerkettingen )

Schuren...dat zal nog héél véél tijd vragen.

Je bent zeker opgeschoten. Altijd leuk moment als het dek z'n invulling krijgt. En met schuren kan je inderdaad lang bezig zijn, maar het loont wel. Wat lijmresten betreft. Ik heb altijd een natte doek en een schrapertje bij de hand om de resten zo snel mogelijk te kunnen verwijderen. Bij vernis valt het misschien mee. Maar ik had bij schilderwerk kleurverschil omdat dit op de lijm minder dekte.

Ik maak eerst alles op maat, zoveel mogelijk los, dan netjes schuren, eventueel in elkaar zetten, en direct de lijm met een vochtige doek verwijderen, of schrapen.
Indien nodig lak ik de delen voor ik ze plaats.

Germt

ja, bij het plaatsen van die sierstukken in messing op de romp heb ik wat zitten broddelen... Verder valt dat nogal mee hoor en ik kuis ook zo snel als mogelijk lijm zo goed als mogelijk op....

Maar af en toe is het niet eenvoudig...

Ik heb weer een onderdeel dat niet in de beslagset zit, en eigenlijk begin ik dat een beetje beu te worden :mad:

Ik zal eens op zoek gaan via internet of ik corel onderdelen kan bestellen, maar eigenlijk ben ik van plan om naar mijn winkel van aankoop te gaan. Hij kan het dan maar uitzoeken voor me... ketting van ankers zijn veel te kort, een 'takelbevestiging' uit messing, hijsboom, en nog een paar onderdelen dat ik niet had.... , mastbalken van diameter 5 te weinig....
Das toch erover?

Ik begrijp niet hoe dat kan...?
Denk niet dat mijn volgende model een Corel zal zijn...

Gr

Ik heb het idee dat bij corel de startmodellen een beetje ondergeschoven kindjes zijn en de meeste aandacht uitgaat naar de duurdere modellen. Wat in mijn ogen niet verstandig is, zo verlies je mogelijke klanten. Mijn volgende modellen zijn ook geen Corels. Volgende wordt een Sergal. Ben benieuwd hoe dat zal gaan.
Algemene onderdelen zullen wel te vinden zijn. Model specifieke onderdelen waarschijnlijk niet. Die zijn meestal van de duurdere modellen. Hopelijk zijn ze in de winkel schappelijk en krijg je de missende onderdelen.

Volgende wordt een Sergal.

Mantua is een verzameling van vroegere merken die door hun zijn ingelijfd. Sergal en Panart zijn daar twee van. Oorspronkelijk werd Panart als de wat betere/duurdere beschouwd, maar ik heb zo m'n twijfels of dat nog zo is.

Maar je ziet het nog wel terug in het aanbod. Zo heb je een 1:100 Amerigo Vespucci van Mantua zef en een 1:84 verzie van Panart.

Ik heb de Amerigo Vespucci van Panart gebouwd, en de Mississippi rader boot van Sergal. Eerlijk gezegd heb ik weinig verschil gemerkt. Zelfs de Nederlandse vertaling van de bouwinstructies is door dezelfde Waal gedaan, die zowel het Frans als het Nederlands voor z'n rekening heeft genomen. Zijn Frans zal wel in orde zijn, maar zijn Nederlands is erbarmelijk slecht!!!!

Groet,

Ad

Ik ben na een zomerdutje opnieuw gestart, maar heb veel zorgen voor het tuigage.
Kan iemand me een paar concrete vbn of websites bezorgen met vbn? Ik snap werkelijk niets van de uitleg in handleiding... kan dus ook geen concrete vragen stellen want snap het niet..Misschien als ik wat fotos of leuke sites uizoek dat ik een en ander begin te begrijpen...

Ik kan je eventueel een boek betreffende tuigage in PDF sturen.
Dan heb ik je complete privé e-mail adres nodig, want dat stuur ik via We Transfer.
Het bestand is te groot om dat via het forum te doen.
Ik zal er ook wat eenvoudige info bij zetten.
Kun je even rustig inlezen.
Als je het wilt hebben dan even via PB. de hele wereld hoeft je e-mail adres natuurlijk niet te hebben.

Je kan hier zo,n beetje alles vragen hoor, er is altijd wel iemand die raad weet.
Ik zie op je foto,s dat de juffer blokken op de verschansing niet allemaal de zelfde stand hebben, dit is wel belangrijk voor het aanbrengen van de talrepen (het touw wat door de juffers gaat). de blokken moeten allemaal één gat onder hebben en ''eén aan iedere zijkant. bijgaand een voorbeeld,
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan hier zo,n beetje alles vragen hoor, er is altijd wel iemand die raad weet.
Ik zie op je foto,s dat de juffer blokken op de verschansing niet allemaal de zelfde stand hebben, dit is wel belangrijk voor het aanbrengen van de talrepen (het touw wat door de juffers gaat). de blokken moeten allemaal één gat onder hebben en ''eén aan iedere zijkant. bijgaand een voorbeeld,
full

hmm, dat begrijp ik zeker en is zeker waar. Maar die jufferblokken kan ik nog roteren bij mij...? Ik dacht dat die wel vast kwamen te zitten als ik de talrepen erin ga hangen. Is dat niet zo?
Maw : ik dacht die pas correct te draaien bij het plaatsen van de talrepen...

Kan dat niet dan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Maw : ik dacht die pas correct te draaien bij het plaatsen van de talrepen...

Kan dat niet dan?

Dat kan ook, maar het is wel wat lastiger omdat ze dan bij het opspannen van de touwtjes de neiging hebben weer te gaan draaien. Bij mij zitten ze nu redelijk klem vast en daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Nu blijven m'n afstandhouders ook beter staan. In mijn geval een aantal paperclips in U vorm gebogen zodat alle jufferblokken op dezelfde afstand van elkaar gepositioneerd worden.

SAM_1797_zpsfa228048.jpg

Ik kan je eventueel een boek betreffende tuigage in PDF sturen.
Dan heb ik je complete privé e-mail adres nodig, want dat stuur ik via We Transfer.
Het bestand is te groot om dat via het forum te doen.
Ik zal er ook wat eenvoudige info bij zetten.
Kun je even rustig inlezen.
Als je het wilt hebben dan even via PB. de hele wereld hoeft je e-mail adres natuurlijk niet te hebben.

Bedankt voor de mail! Zeer interessante lectuur!

Hallo,

Weer wat vorderingen gemaakt... Maar ik stel me vragen bij het touwwerk

Lijken deze nu niet té los te hangen? Of is dat goed zo?

Verder nog wat sfeerbeelden van het touwwerk... Toch weer niet eenvoudig en vooral tijdrovend!

Netjes hoor:D
Teveel speling op de weeflijnen, misschien een beetje strakker.
Tuigage is wat mij betreft ook eentonig, en tijdrovend, maar het hoort er wél bij

Netjes hoor:D
Teveel speling op de weeflijnen, misschien een beetje strakker.
Tuigage is wat mij betreft ook eentonig, en tijdrovend, maar het hoort er wél bij

Ja, ik dacht het. Ik begin opnieuw!
Ik doe dat eigenlijk heel graag, die tuigage.

Het doorhangen van de weeflijnen is op schepen normaal wegens het gebruik. Op modellen word het vaak wat strakker gedaan zoals germt al schreef. maar het is je eigen keus. Het is maar net wat je zelf mooi vind.

Het doorhangen van de weeflijnen is op schepen normaal wegens het gebruik. Op modellen word het vaak wat strakker gedaan zoals germt al schreef. maar het is je eigen keus. Het is maar net wat je zelf mooi vind.

Ah, dus mijn vb is meer de realiteit dan? Ik vind het zo niet mis maar dacht dat het niet realistisch was... Wel is het makkelijker om ze iets strakker te hangen. Maar dan zit het risico er in dat het af en toe té hard opgespannen wordt...

Back