The Black Pearl - ZHL versie 1:65

• Topicstarter Topicstarter Drububu
  • Startdatum Startdatum
Fijn dat je weer de tijd en ruimte hebt om te bouwen.:grin:
Je treft het wel na de kromme spanten van de Friesland nu een kromme valse kiel, maar gelukkig weet je daar wel raad mee.

Andy

Weer een klein stukje gevorderd. De hoge temperaturen in combinatie met de situatie thuis zorgen ervoor dat ik nog niet echt veel zin heb om wat te bouwen maar dat komt wel weer.

Maar ook de romp van deze pearl zorgt ervoor dat ik nogal eens een keer met wat gezucht het ding weer terug leg. Met name de voorste spanten zitten anders dan op de bouwtekeningen te zien is. Maar de bouwtekeningen zijn weer niet op schaal en redelijk slecht getekend. Uitzondering is tekening 4. Maar daar kun je de plaatsing van de spanten niet op zien.

In elk geval worden er vulblokken aangebracht waar straks de planken voor op de boeg op afgemonteerd worden. De spanten zakken echter niet ver genoeg naar de kiel waardoor nu niet duidelijk is of dat wel de bedoeling is of niet. Op de foto is te zien bij de zwarte lijn waar het einde van de boeg en het begin van de kiel zou moeten lopen volgens mij.

Nou ja, eerst maar eens flink gaan schuren aan de voorste spanten en dan een paar proeflatjes plaatsen om te zien hoe eea gaat worden.

img_2081.jpg

Verder ook alvast een dek aangebracht. Als je de volgorde van de bouwtekeningen volgt loop je tegen het probleem aan dat je het overloopdek niet meer kunt plaatsen. Veel vooruit denken dus...

img_2080.jpg

hoi hans mooie vorderingen ;)
mischien moet je op de 3 eerste spanten eerst een latje van 2 mm ( huidlatje ) lijmen anders ga je er net niet komen als je alles gaat rond zetten bij de boeg denk ik.
dan kan je de vul stukken plaatsen en alles rond zetten .

het is niet veel werk en dan ben je er wel zeker van dat je spanten breed genoeg zijn om ze af te ronden.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Bedoel je dat ik alvast de eerste 3 spanten beplank en dan de rest ? Kun je misschien een tekeningetje maken...

is wat je zwart hebt gemaakt nou gewoon teveel, of ga je dat als sponning gebruiken?

Weet je zeker dat je genoeg lijm hebt? ;)

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Bedoel je dat ik alvast de eerste 3 spanten beplank en dan de rest ? Kun je misschien een tekeningetje maken...

Ik begrijp wel wat hij bedoelt, ik ben niet zo'n held in tekenen, maar kan het misschien anders uitleggen... als je in de spantenfase ziet dat je te weinig 'vlees' gaat hebben op de vorm van je romp kun je de spanten breder maken. Je kunt dit lokaal toepassen, zoals bij jouw op de boeg (ik heb het zelf succesvol toegepast op de buik van mijn dame).

Je neemt de spanten die te klein of te smal zijn, vervolgens neem je latjes die net zo breed zijn als dat de spant dik is. Deze lijm je er strak met dezelfde kromming tegen de zijkanten van de spant aan (verticaal, dus loodrecht op de richting van de latere huid). Je kunt deze latjes net zo dik maken als je zelf wil (hoe dunner, hoe mooier plooibaar, bijv. 1-3 mm max).
Als achteraf bij het schuren (dus vóór de eerste huid) blijkt dat je er veel teveel op hebt geplakt, is dit prima, je schuurt gewoon alles weg tot je spant weer de lijn van de rest van de romp volgt.

Ik werk voor deze klus het liefst met lindenhouten latjes. Nadat de spanten vastzitten vul ik de ruimtes tussen de spanten op met blokken balsahout en is het nog makkelijker om er een mooie rompvorm erin te schuren.

Groet,
Diederik

dat is wat ik bedoel spijkertje.
denk dat hans het nu ook wel snapt anders maak ik wel een tekening hans moest het nog niet duidelijk zijn ;)

Ja nu begrijp ik het. Ik denk echter dat dat niet het probleem is. Het probleem is dat getekende deel op blok4 (zie foto). dat is volgens mij teveel. Ik zou een sponning daar kunnen maken en dan het restgedeelte bij de scheg kunnen trekken dmv fineer.

Ja nu begrijp ik het. Ik denk echter dat dat niet het probleem is. Het probleem is dat getekende deel op blok4 (zie foto). dat is volgens mij teveel. Ik zou een sponning daar kunnen maken en dan het restgedeelte bij de scheg kunnen trekken dmv fineer.

Nu begrijp ik het weer niet. Als ik het enigszins begrijp is niet de spant te klein, maar de kiel te groot (althans het voorsteven). Als het werkelijk te groot is, zou ik maar rustig afwachten, vermoedelijk is er een overschot aan hout ingecalculeerd om dit later passend te maken dmv schuren.
Op mijn laatste schip had ik ook een te brede rand op de voorsteven, maar na twee huiden en heel wat schuurwerk ben ik blij dat er nog íets opzat. Nu met de eindafwerking heb ik het perfect op maat kunnen maken met de uiteindelijke voorsteven.
Succes met het dilemma,

Grt
Diederik

Tja... dat soort dilemma's maakt uiteraard onze hobby. Ik zie het ook niet als een probleem maar een uitdaging. Maar het betekent wel dat je goed moet nadenken en doordenken. Ik ga eerst maar eens flink de spanten afschuren en dan is het weer tijd voor de volgende stap.

hans zoals jij het bedoeld kan natuurlijk ook .
maar dit lijkt mij altans een hoop meer werk.
als het voorsteven nu mooi de ronding volgt van de valse kiel zou ik tog latjes tegen de spanten maken.

moest de vorm niet goed zijn moet je tog bij vijlen en dan kan je het er wel op wagen om er wat meer af te doen.

Heb gisteren even heel snel gekeken, maar ik ga de ingeslagen weg toch in. Mn spant 7 moet ik meer dan 5 mm verdikken om hem aan te laten sluiten bij de kiel. Dan wordt die spant zo dik dat de verhouding met de rest niet klopt.

Misschien is dit een alternatief. De inkeping voor spant 7 in de valse kiel 5 dieper maken totdat spant 7 aan de onderkant goed ligt. Dan de bovenkant uitvullen met een latje zodat het voordek er weer op kan rusten. En misschien de stutten ook als die gebruikt worden.

Nou we pakken vanaf nu de draad weer op. Alhoewel er nu nog niet zoveel te melden is.

De spanten zijn inmiddels vastgelijmd en nu is het tijd geworden om te controleren of ze allemaal netjes aansluiten voordat ik de huidgangen ga aanbrengen. Hiervoor maak ik gebruik van een rechte lat die ik steeds over 3 spanten plaats en dan kijk of de middelste spant netjes aansluit aan het latje

img_2085.jpg

In elk geval de spant voor de grootspant blijkt wat te kort te zijn dus die heb ik opgedikt met fineer

img_2091.jpg

Verder heb ik besloten de kiel die bij de pearl geleverd wordt NIET aan te gaan brengen. De spanten sluiten nl niet strak aan tegen de onderkant van de valse kiel. Het 'overschot' gebruik ik om een nieuwe kiel van te maken door middel van een laagje fineer. Op die manier sluiten de huidgangen straks netjes aan tegen de kiel.

Ja.. de rust is weer teruggekeerd, de vakantie zit erop dus de werf is weer geopend :D

Back