Teken programma

Hallo,

Weet iemand een goed teken programma om ontwerpen op te tekenen. Ik heb google sketchup maar ik hoef niet persé 3d. Ik vind google sketchup niet zo fijn. Het liefst gratis programma.

Meest simpel en basic is windows paint.
Start/AllPrograms/Accesoires/Paint

Voor het maken van dit soort schetsen:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Meest simpel en basic is windows paint.
Start/AllPrograms/Accesoires/Paint

Voor het maken van dit soort schetsen:

full

ik heb nu inkscape. dat is wel goed maar nog moeilijk. daar ga ik verder naar kijken. Maar hoe kun je zulke goeie bouwtekeningen in paint maken?

Basisfuncties zijn rechthoek, lijn, cirkel, eraser (gum)
en vergrootglas voor fijnere details.

Bijvoorbeeld:
full

A: rechthoek
B: cirkel
C: vergrootglas en gummen

Basisfuncties zijn rechthoek, lijn, cirkel, eraser (gum)
en vergrootglas voor fijnere details.

Bijvoorbeeld:
full

A: rechthoek
B: cirkel
C: vergrootglas en gummen

en die pijltjes voor de maten dan bv.?

ik heb nu inkscape. dat is wel goed maar nog moeilijk. daar ga ik verder naar kijken. Maar hoe kun je zulke goeie bouwtekeningen in paint maken?

Het is maar wat je onder goed verstaat natuurlijk. Ik persoonlijk vind Paint absoluut niet geschikt voor het maken van bouwtekeningen. Begin zo'n tekening maar ns op juiste schaal af te drukken.

Paint is een simplistisch fotobewerkingsprogramma, geen programma voor het maken van technische tekeningen (een lijn is een verzameling van puntjes, pixels in dezelfde kleur)

Inkscape komt al iets dichter in de buurt omdat je daar wel 'gevectoriseerd' tekent (een lijn bestaat hier uit een begin en eindpunt die je kan vastnemen en verschuiven). Maar dit soort van programma's wordt dan weer meer gebruikt voor het maken van illustraties.

Het klopt inderdaad, voor programma's zoals AutoCAD LT (of varianten als DraftSight zoals hierboven genoemd) heb je wat basiskennis nodig voor je ermee aan de slag kan. Eenmaal je de basis onder de knie hebt zal duidelijk zijn dat dergelijke tekenprogramma's op dezelfde principes berusten en zal je merken dat Paint niet geschikt is.

AutoCAD (LT) en varianten bieden bijv. de volgende mogelijkheden:
- exact tekenen op juiste afmetingen (en dus geen pixels tellen)
- automatisch bematen (je hoeft zelf geen maatgetal op te geven)
- afdrukken op juiste schaal (1:1 is ook een schaal)
- berekening van oppervlakken, omtrekken (en in geval van AutoCAD zelfs geometrisch zwaartepunt)

Een kwestie van proberen.
Paint is niet voor zeer precieze mallen enzo
meer voor schetsen (soort kladblok) maar
wel lekker simpel.

oke, bedankt ik zal eens kijken naar autocad

Hoeft geen AutoCAD te zijn.

Ik heb gisteren het programma DraftSight (wat hierboven staat)geïnstalleerd. Dat lijkt als 2 druppels water op AutoCAD LT en is gratis(volgens mij is het een AutoCAD LT clone, zoals er nog wel bestaan).
Probeer de help functie eens uit en je word tonmiddellijk al heel wat wijzer.

Hoeft geen AutoCAD te zijn.

Ik heb gisteren het programma DraftSight (wat hierboven staat)geïnstalleerd. Dat lijkt als 2 druppels water op AutoCAD LT en is gratis(volgens mij is het een AutoCAD LT clone, zoals er nog wel bestaan).
Probeer de help functie eens uit en je word tonmiddellijk al heel wat wijzer.

met piratebay.org is autocad ook gratis :)

Ik teken met SolidEdge 2D maar er zijn meerdere pakketten, enkele waarvan al werden genoemd in dit topic. Welke info heb je al die gaat over de tekenregels e.d? Met tekenen op de computer moet je mazzel hebben met hun tutorials want ze hebben de handen vol aan het uitleggen van de software. Mijn tip voor jou is het tekenen van aanzichten, dus starten met het leren van rechte projectie. De link is de introductie in de tekentaal, zoals de symbolen, lijnsoorten, aanzichten enz. Let wel, alles wat met het CAD programma te maken heeft zal verouderd zijn en kan je gerust overslaan.
aplein

dat ben ik niet met je eens, downloaden is legaal maar uploaden is illegaal

Die discussie is hier al vaak genoeg gevoerd, en moeten we hier niet over (willen) doen. Het in bezit hebben van illegaal verspreide software is niet legaal. PUNT UIT.

Groet,

Ad Bakker

Oké ik zal er niet over doordrammen maar ik denk daar anders over. hij is nog bezig met installeren dus ik laat zo snel mogelijk weten wat ik ervan vind
gr.

Back