Technische vraag. Telemetrisch toerental, stroom en spanning meten via 'drone' componenten? 3 motoren modelschip.

MicropropSport

Forum veteraan
PH-SAM
Technische vraag. Ik ben te onbekend met de zelfbouw drone materie (voluit... een dummy).
En hoop graag wat adviezen in te kunnen inwinnen van kunners/bouwers.
Ik trof de site Arduboat... maar dat is geen directe bouwinstructie die wijst naar een schap.

Wil graag via een lichte en zeer compacte setup motortoerental, spanning, stroom en snelheid meten in een schaal modelschip.
Het is niet de bedoeling dat het autonoom gaat varen. Maar slechts de berekende schaal vertaling te controleren.

In het verleden deed ik metingen via SM-Modelbau (UniLog) componenten, of Jeti componenten daterend rond 2009.
En vloog daarmee een periode F5B klasse zwevers. Maar mat ook olijk een elektrisch aangedreven zondagsmodelvlieger en een modelschip.

Beide systemen zijn modulair maar brengen een aanzienlijke hoeveelheid bedrading met zich mee.
Dat zorgt voor complexiteit en een bende bedrading aan boord, = overgewicht.

Het bedoelde model heeft drie vaartregelaars aan boord.
Maximum stroom hoogstens 3A per motor (naar verwachting lager), hoog efficiënt met planetaire reductiekasten en speed schroeven.

Ik moet reeds rationaliseren met de hoeveelheid accu's en werkspanning, om de waterlijn te behouden,
het model niet te diep gaat steken. Het is al kritisch.
En mogelijk van van 4S naar 3S LifePo4 om gaan bouwen, en kiezen voor een hoger Kv brushless motoren.
Voorlopig ook te bezuinigen op ludieke functies, is het thans niet anders dan richting en snelheid.

Drones zijn licht gebouwd, en bevatten derhalve ook compacte lichte componenten,
kunnen telemetrisch feed-back geven, live data doorgeven. Is het me om te doen.

Momenteel vlieg/vaar ik met Multiplex Evo9 met Jeti-hack module/Jeti Box.
Het kan zijn dat ik naar een andere veel modernere FrSky moet overstappen, omdat dat nu eenmaal meer toegankelijkheid zou kunnen geven.
Maar zou het lukken met m'n huidige materiaal is dat ookmeer dan prima.

Zijn er componenten in de markt waarop ik direct kan mikken?
Gaarne adviezen! Reacties worden zeer gewaardeerd.

Gr Bas

De eindeloos lange bouwdraad draad alhier...

Laatst bewerkt:
Unisens E biedt alle gevraagde opties behalve snelheid. Al je drie motoren hebt krijg je op één Unisens alleen het totaal opgenomen vermogen. De regelaars moeten dan na de Unisens. Ik heb geen ervaring of dat nog nieuwe problemen oplevert.
Bij die laatste opmerking ga ik er dan vanuit dat de motoren ( deels) apart te regelen zijn.

Erik

Wat ik nu bij een 2-modorig model heb geïnstalleerd, een UniLog 1, Aangesloten op op een Jeti R9 ontvanger.
Gezamenlijk de stroom metend via SM stroomsensor, tussen Accu en regelaars.
En over 1 as het motortoerental via een 150A (had ik liggen ooit) tweetal magneten op de schroefas as (Van Halsensor).

Motoren zijn identiek, en zullen fractioneel verschillen op de wikkelingen, immers geen motor gelijk.
Ook de regelaars zijn niet vrijwel identiek. Maar gesteld 99% conform. Dus dat geeft een goed gemiddelde.
Op de Unilog kan maar 1 sensor worden aangesloten.
De Jeti GPS wordt op de Jeti ontvanger direct aangesloten.

Mijn Rascal 40 is volledig Jeti gemeten, en kan niet loggen via de zender (Jeti-hack-2.4Ghz zendermodulle)
Toerental gaat via een sensor, stroom via een MUI, accuspanning veveneens via een sensor.
Zaak ligt dat ook vol. En het ging een keer goed mis bij een doorgeschuurd snoer. En werd het weer eens goed repareren.
En de dradenbrij iets beter gezekerd...

Voor het 3-torrige model zit ik met 1 accu en regelaar per motor.
Zou ik voor twee metingen kunnen kiezen, midden en een van de zij motoren voor een representatief beeld.
Dat drukt ook de kosten. Met Exprander-4 en een losse GPS

Wat blijft is de buitengewoon wollige kabelboom-partij. En dat hoopte ik nu juist zo veel mogelijk te minderen

Zat nog even hier te loeren 4-one-flight controllers

Laatst bewerkt:
Back