Tamiya MAN tgx 540

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Tamaniac, 19 dec 2015.

1. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Na een begin om een bruder Scania om te bouwen die toch niet helemaal wordt wat het zou moeten, mezelf een Tamiya MAN tgx cadeau gedaan.

Ik heb even zitten kijken naar de Hercules Hobby trucks, maar had weinig zin in btw- en douane gedoe, dus iets dichter bij huis deze Tamiya kit gekocht. Dit absoluut niet mijn eerste Tamiya, maar wel de eerste 1:14e truck. Het is een europese 4-wieler geworden, ervan uitgaande dat deze wendbaarder is dan een 6-wieler, om ergens mee te beginnen, om de prijs, en omdat ik deze realistischer vind dan de Amerikaanse kits.

Met de bouwkit ook de correcte Tamiya Fine Surface primer meebesteld, plus een tragere motor, en na enige twijfel vanwege trage snelheid en enkel binnenshuis gebruik, (eerder uit principe) toch maar een set kogellagers.

Plannen zijn om hem standaard op te bouwen, en te voorzien van een simpel setje leds.
    Heb ook even overwogen om de 'factory painted' te kopen, maar zie teveel mooie uitvoeringen op het net passeren om simpelweg voor 'rood' te gaan.

Qua elektro gebruik ik spullen die ik liggen heb, een simpele Tamiya TEU101bk regelaar met remfunctie en aan/uitschakelaar, een Hobbyking 2,4ghz 6kan ontvanger zodat ik kan schakelen (ik vermoed dat snel daarna de servo in 1eV gezet wordt, en losgekoppeld zal worden wegens snel genoeg in 1e) en standaard Futaba servo's.

Een overzicht van alle onderdelen, dit zijn er behoorlijk wat, maar gelukkig allemaal duidelijk genummerd:

Na even bouwen zijn beide chassisrails met elkaar verbonden, een paar keer ben ik wat voorbarig geweest, en bijvoorbeeld de beugels langs beide kanten symmetrisch bevestigd, echter is het met het reden dat eentje pas later volgt... dus gewoon de handleiding volgen:

Boutjes in metalen onderdelen worden voorzien van de meegeleverde thread lock gel, de gel gaat mooi mee in het stuk, en komt langs de achterkant nooit mee uit het schroefgat, prima spul dus. Enkele boutjes die niet aangegeven werden in de handleiding, uit symmetrisch aspect toch voorzien van thread lock:

Voor moeren te dicht bij de chassisbalken, zodat de wielmoersleutel er niet meer op past, wordt ook een simpel tooltje meegeleverd:

En voor m2 boutjes zit eveneens een hulpje mee in de doos:

De eerste kogellagers zijn bij de stuurinrichting gebruikt, ter vergelijking:

Met de stappen uit de manual te volgen, bouw ik rustig verder. Ook de achteras voorzien van kogellagers. Hier zijn de 2 dichtst bij het diff uit de doos al als kogellager voorzien, in mijn geval dus aangevuld en alles voorzien:

Voorlopig (na 3 avonden (3 a 4 uurtjes?)) heb ik er de wielen en velgen op gezet, en heb dus een rollend chassis. Dankzij de lagers rolt deze zéér soepel, alleen hierom al de moeite waard. De schokdempers zijn gelukkig geen candy roze zoals bij sommige andere modellen.

De volgende stap zal de gearbox worden, ziet er tamelijk ingewikkeld uit, maar ik voorzie geen problemen gezien de duidelijke manual.
    Ook de body heeft gigantisch veel aparte onderdelen, alleszins meer dan verwacht, dit kan enkel een pluspunt zijn.

Verder is het leuk om bouwen, veel boutjes, moertjes, en metalen onderdelen, in vergelijking met de 'plastic' auto's, buggy's en jeeps waar het grotendeel geschroefd wordt. Het bouwen vlot goed, alle boutjes, moertjes, ... in de zakjes zijn ingenieus verdeeld en gecombineerd, zodat je in het ergste geval nooit meer dan een meetlat erbij hoeft te nemen om het verschil te zien tussen 12 en 15mm. Ook de hele truck (chassis) zit qua techniek prachtig ineen, zeker om te zien dat sommige onderdelen (bv velgen) uit een mal uit 1993 komen. Dat hetzelfde chassis nu nog verkocht wordt met nieuwere body's op, wil dus wel wat zeggen.
    Nadelen? de servosavers hebben wat speling, zoals meestal bij Tamiya, tijdens een eerste rijtest zal blijken als dit rijdbaar is, of ergernissen geeft...

Kort samengevat: ik had veel eerder een 1:14 truck bouwpakket moeten aanschaffen ;)

2. Modeltrucker93

Modeltrucker93

Lid geworden:
    18 aug 2013
    Leuk project. Al een kleurstelling in gedachten?

3. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Leuk te horen dat je tevreden bent en met veel plezier aan het bouwen :)

4. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Hoe het chassis er nu bijstaat (heb even enkele stappen over geslaan en de wielen gemonteerd):

Voor de schotel wordt de 'coupler plate A' in de schotel geschroefd zoals reeds gedaan op onderstaande foto. 'Coupler plate B' (ME19 op de handleiding, linksboven in beeld) vormt de onderkant van de scharnier, jammergenoeg heb ik 2X plate A (zie foto), en geen plate B... Het is een eenvoudig plaatje, dus simpel zelf te maken. En liever 2x A en geen B, dan omgekeerd, maar misschien toch een mailtje doen naar de shop...

5. Blauwwinde

Blauwwinde

Lid geworden:
    30 aug 2012
    Leuk nog een MAN, ik ben er ook al een tijdje mee bezig maar heb een compleet nieuw chassis gemaakt omdat ik er een haakarm in bouw. Ben nu eerst met de electronica vor alle leds en motorsturingen bezig daarna ga ik de cabine pas afbouwen.

6. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Bij één schuivende ring mogen er geen kogellagers gebruikt worden volgens de manual, dus netjes gevolgd, evenals het drupje secondelijm:

Alle tandwielassen bijeen, tot zover zit er weinig logica in...

En eenmaal alles samen is het een klein kunstwerkje, en vallen de puzzelstukken samen:

Qua kleurenstelling ben ik er nog niet uit, het geel-wit van volgende truck vind ik knap, maar heb nog niet echt veel ervaring (op een 4-tal éénkleurige harde ABS bodys van een Tamiya Grasshopper, XC Isuzu, ... na)

7. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    Deze combinatie rijd al rond in de rc trucks

8. Modeltrucker93

Modeltrucker93

Lid geworden:
    18 aug 2013
    Maar niet in MAN-style. Ben wel benieuwd hoe dat eruit zou zien

9. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Dat klopt, hier te zien op 1min07
    Het is voorlopig maar een idee, 2 kleuren lijkt me nog te doen.

10. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    En we gaan verder, 2 kleine ringetjes siliconeslang in de drivecups gedaan om de speling wat te verkleinen (hetzelfde doe ik bij dogbones van auto's):

Na montage van gearbox, motor, benzinetanks, radiodeck, ... begint het chassis al meer op een onderstel van een truck te lijken:

Wat is de gang van zaken bij het spuiten van een body: alle onderdelen afzonderlijk, en daarna monteren?

Ook de eerste meters zijn gereden, in tweede versnelling met de carson poison motor gaat het prima, ik schat een 5-tal km/h. Maar ik ben blij dat ik nog een eerste versnelling heb om nog trager te gaan. Achteraan rammelen de bladveren ietsje rond hun ophangingsboutjes, ik kijk nog als hier een dunwandig kunststof buisje over zou passen...

Laatst bewerkt: 22 dec 2015
  11. Modeltrucker93

Modeltrucker93

Lid geworden:
    18 aug 2013
    Wat betreft dat spuiten, ik spuit alle onderdelen die aan elkaar geschroefd kunnen worden los van elkaar. Alleen de dingen die gelijmd moeten worden lijm ik eerst, en daarna pas spuiten.
    Hangt ook af van of je alles in één kleur spuit of verschillende kleuren. Bij één kleur zou je delen aan elkaar kunnen monteren, maar dan is de kans op minder dekking in hoeken/naden groter

12. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Het chassis zit dus volledig rijklaar ineen. De snelheid in laagste versnelling met de Carson Poison motor is ideaal voor mij, al heb je op een grote modelbaan misschien wel nood aan tweede of derde versnelling.
    Na de zwarte onderdelen, tijd voor de witte. Alle onderdelen zijn reeds uit de raampjes geknipt, en ontdaan van de aanspuitpunten. Gezien sommige onderdelen ook langs de binnenkant gespoten moeten worden, twijfel ik als ik de onderdelen probeer op te hangen, of op een grote (isolatie)plaat vastprik?

Nog wat voorbereidend werk gedaan, en ledjes gesoldeerd. Voorlopig alles van kabeltjes tot het radiodeck voorzien, dan kan ik achteraf nog kiezen wat en hoe ik schakel.

Ik heb nog een 2 kanaals memory switch liggen (doosje de grootte van een servo). Prima dus voor 1) de algemene verlichting, en eventueel 2) alle knipperlichten rondom te schakelen.

13. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    "al heb je op een grote modelbaan misschien wel nood aan tweede of derde versnelling"

Als je truck in de 1e versnelling comform de realiteit rijdt heb je absoluut geen behoefte aan meer snelheid.
    Op alle modeltruckbanen geldt dat er met een gematigde snelheid moet worden gereden zodat het
    realiteitsbeeld zo echt mogelijk is :)

Wil je toch iets meer snelheid dan kan je denken aan een b.v. een 50 turns motor.

14. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Dag Cor, op je website zie ik al veel nuttige tips, maar kun jij me antwoorden op de vraag van het 'hoe vastzetten van onderdelen die langs beide kanten gespoten moeten worden'?
    De cabine zelf is opzich geen probleem (binnenkant wordt waarschijnlijk met een penseel zwart/grijs gemaakt), maar onderdelen zoals de flanken/skirts waarvan ook de binnenkant zichtbaar is.
    Doe je dit zelf in 1x, of zet/prik/hang je de onderdelen vast, spuit je 1 kant, en draai je de onderdelen dan om voor de andere kant (en dit alles een eerste keer voor primer, en tweede keer voor kleurlak?)

Laatst bewerkt: 28 dec 2015
  15. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Zoals je zelf al dacht. Eerst de binnenkanten spuiten en na een goede droging omkeren en dan de buitenkanten spuiten.

Je kan ze het beste op een verhoging leggen tijdens het spuiten. Bijvoorbeeld een blokje hout
    of de dop van een spuitbus. Zo doe ik het tenminste. Zodat ze niet vastdrogen aan de ondergrond
    als je ze plat zou neerleggen.

16. JHMA36(2)

JHMA36(2)

Lid geworden:
    10 mei 2015
    Je kan de cabine ook eerst van binnen spuiten en dan aan de buiten zijde image.jpeg image.jpeg

17. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Da's ook een goeie tip. Ik vrees namelijk met bijvoorbeeld de sideskirts om 'overspray' (als dit al zo noemt bij éénzelfde kleur) te krijgen, als je één kant 'strak' gespoten hebt, laten drogen hebt, en dan het stuk omgedraaid hebt. Daarom dat ik deze stukken eerder vrij wil ophangen zodat ik beide kanten kan spuiten zonder dat één kant al gedroogd is. Indien in 2x spuiten hou ik sowieso de mooie kant als laatste.

18. JHMA36(2)

JHMA36(2)

Lid geworden:
    10 mei 2015
    Zoals je kunt zien op de foto's gebruik ik oude stroomdraadjes die door het gaatje passen, leg er een knoopje in en trek dit dan terug deze zitten dan in de sideskirt. Kun je ze ophangen en aan twee zijden spuiten.

19. Rutger2012

Rutger2012

Lid geworden:
    30 jan 2013
    grappig die Adac vrachtwagen op de achtergrond van Siku, heb ik ook nog een hele bak van (sorry ff off topic maar die gele is echt vintage), toch al zo'n 40 jaar oud.

20. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Voor de schilderwerken wacht ik waarschijnlijk op iets warmer weer.
    Ondertussen wil ik een Bruder dieplader passen maken.

Klopt het dat bij een originele kingpin/Tamiya trailer het bovenvlak van de schotel 100% in contact staat met de het ondervlak van de trailer? Zorgt dit niet voor wrijvig tijdens het rijden?

Vóór ik een handleiding van een Tamiya trailer opzocht, dacht ik namelijk asje met 2 diameters te nemen; het dunste gaat door de schotel heen en is kort genoeg om niet op de scharnieras van de schotel te komen. En de dikste diameter steunt op de schotel, zonder dat het vlak van de schotel volledig tegen het vlak van de trailer komt.

Laatst bewerkt: 4 jan 2016

Deel Deze Pagina