Svenson Westerly

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door veldmuis, 22 aug 2011.

1. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Sinds kort ben ik de eigenaar van een Svenson Westerly in aanbouw. Overgenomen van iemand die vanwege de gezondheid helaas de bouw niet kan afmaken.

Het is een type zonder ailerons met het kunststof motorkapje. Ik vermoed een later model Westerly.

Bij het model kocht ik ook een zo goed als nieuwe Enya 40ss. Van wat ik hier al een beetje gelzen heb ben ik dus in het bezit van een stukje nostalgie.

Ik ben zelf helemaal nieuw in de modelvliegwereld. Moet me dus nog helemaal goed orienteren op alles eromheen. Voor mij is het van kind af aan al een wens geweest om model te vliegen en ik heb onlangs besloten dit toch maar eens in de praktijk te brengen.

Wat ik begrijp is de Westerly een fijn model om het mee te leren en goed eigenstabiel van zichzelf. Ik begin nu dus eerst rustig met het voorzetten van de afwerking van de houtbouw. Romp , staart en vleugel zijn al klaar. Lijmverbindingen zijn allemaal prima in orde.

Zaken welke ik nu heb ontdekt:

- Voorzijde vleugel onderzijde is de beplanking oneven. Links balsa en rechts triplex. Hoort dit bij de westerly?
    - Rudder en hoogteroer zijn met kunststof scharnieren reeds bevestigd voor het coveren. Niet handig dus... Is er een manier om hieromheen te werken met coveren of moeten ze los?

De Enya 6,5 cc zou zoals ik lees omdat het een ouder motortje is niet bijzonder overpowered moeten zijn voor deze kist maar graag andere ervaren meningen daarover.

Ook lees ik regelmatig over afkeer bij clubs tegen gloeiplugmotoren. In hoeverre is dit waar?

Fotos zal ik later plaatsen van het kistje. Gaat op dit moment niet helaas.

2. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Een Westerly is een beginnerskist uit de eind zeventigerjaren van de vorige eeuw. Elk merk had een kist als deze. Hegi had de Snoopey, Graupner had de Taxi, Robbe had een Charter en las je het boek beheers en vlieg dan kon je de Tyro Major bouwen. Dit waren allemaal 3 kanaals beginnerskisten. Servo's waren in die tijd nog peperduur dus dat scheelde spaarpenningen. Al deze vliegtuigen waren voor motoren van 3,5 t/m 5 cc. Als men het beginnersstadium voorbij was dan ging er meestal een 6,5 cc motor in en rausde men door de lucht. Ik heb dit vaak mis zien gaan, hoog wegklimmen, volgas naar beneden en vlak boven de grond weer optrekken en soms als de constructie het niet hield, uitgraven. Men vroeg dan teveel van het model. De beste motorisering blijft rondom 4cc.

Als je nog moet leren vliegen start dan met electro, is vaak goedkoper en neem van mij aan, tijdens de eerste vluchten heb je de handen vol aan het vliegen en kun je alle branstof gerelateerde zaken missen als kiespijn. Ga je naar een club dan zal het niet zoveel uitmaken je laat je dan helpen bij de eerste vluchten. Dit laatste is eigenlijk gewoon het slimste, en scheelt bergen bouwwerk.

Wat betreft geluid is er sinds die zeventiger jaren van de vorige eeuw veel veranderd. Ik stond in de jaren zeventig met een LB ongedempte cox motorkist gewoon in een woonwijk te vliegen en iedereen vond dit prachtig. Later vlogen we op een sportveld, wel met uitlaat maar niemand die zich druk maakte om het geluid. We hadden meer onbebouwde plaatsen en wildvliegen was nog een min of meer geaccepteerd verschijnsel. Op dit moment zijn er bijna bij elke club geluidsnormen. Wat dat betreft is electro wel weer in het voordeel. Dus ja er zijn clubs waar men uitsluitend nog met elektro mag vliegen.

Als ik nu zou moeten beginnen met de hobby zou ik gaan voor een ARF elektrobeginnerskist. Ik zou lid woorden van een club en daar leren vliegen. Ga je daarna die westerly opknappen kun je kiezen of gaan voor de brandstof of hem electrificeren. Laat hem daarna invliegen ook weer op de club en daarna zelf onder begeleiding. Dit is de zekerste en ik denk de snelste weg om te leren vliegen.

Succes met de leuke hobby!

Laatst bewerkt: 22 aug 2011
  3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er zijn er paar elektro-only clubs, maar dat heeft meer de maken met vergunningen die dan makkelijker verkrijgbaar zijn. Ga gewoon eens op een zondagmiddag naar club, neem al je spullen mee, laat er naar kijken, luister naar de tips, informeer etc.

Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL:
    www.airtoi.com -> clubs
    www.modelvliegsport.nl -> algemeen -> clubs

Tips voor en overwegingen bij aanschaf van zender:
    een-zender-kiezen
    Tips voor beginners:
    Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
    -> Modelvliegen, algemeen
    -> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

En gewoon lekker meelezen in de beginners-subfora, steek je veel van op.

Simulator? Eerst club kiezen en hun stickmode op simulator gebruiken, anders kunnen ze je niet goed helpen.

Probeer met zo'n toestel niet alleen te leren vliegen. Het volgende filmpje is van een kant-en-klaar toestel, zonder bouwfoutjes:

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Oke dus zoals ik het begrijp zijn de Gloeimotortjes niet helemaal uit de gratie maar elektro wint het tegenwoordig gewoon aan terrein.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een tweetakt fan ben en zo`n gloeimotortje vindt ik gewoon een extra dimensie bieden. Ik heb niets tegen electro maar ik heb er ook niets mee zeg maar.

Ik kan me wel voorstellen dat tijdens lessen de eenvoud en gemak ervan wel de vorderingen ten goede komen dus voor het leren inderdaad maar eens kijken naar een leuk electrobeginnerskistje. Ook nog suggesties welke een aanrader is?

Voor de stickmode verschillen was ik al gewaarschuwd, ik ga eerst eens een bezoekje brengen aan een club binnenkort in de buurt. Voorbereiding is belangrijk.

Bedankt voor de input alvast!

5. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Wat je voor een kistje moet nemen is een beetje moeilijk, net als in de zeventiger jaren heeft nu elk merk wel iets geschikts. Voordat ik iets zou kopen even inlichtingen vragen bij club waar je denkt langs te gaan. Vaak heeft een club voorkeuren. Vraag ook dan naar de stickmode. En lid worden van zo'n club is ook een goed ding. Je leert er vaak erg veel, vaak zijn deze tips onbetaalbaar... en vaak is vliegen in clubverband ook veel leuker.

6. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hier nog wat Westerly info.
    Nieuwe pagina 2

Wat foto impressies van m'n Westerly die zowat 37 jaar gelee heb gebouwd volgens tekening vanuit bouwdoos...
    Kan de je de constructie wellicht enigzins aan refereren.
    Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Svenson Westerly 1974-75

En hier dit prima restauratiedraadje...
    svenson-westerly-cadeau-nu-weer-luchtklaar-maken

Heb je er tekeningen bij? Zo niet, laat me even weten. Ik kan je helpen. Anderen overigens ook. Er gaan al heel wat kopieën rond.

Houd de Westerly licht en luchtig. Daarmee vlieg deze beter.
    Elektro of brandstoffer? Brandstof is dan volledig 'in stijl' bij zo een klassiekertje.
    6,5 cc kan, maar dan eerder met minder V-stelling en rolroer ingebouwd. Is aan de pittige kant met een moderne motor van nu als uitgangspunt. De oude Enya's waren destijds nog niet zo sterk. Maar het vloog toendertijd al op 4cc, waarbij dan alleen aansturing op hoogte- en richtingroer.

Elektro of brandstof kan ik beiden aanraden (niet hybride). Met elektro houdt je alles schoon en aardig stil. Vraagt wel zorgvuldigheid bij aangesloten accu en het beheer van de zender. Elektromotoren zijn bijzonder krachtig en blijven doormeppen tot er iets doorfikt. Bij HobbyKing kan je dan tegen gunstige prijzen je componenten bestellen.

Brandstof heeft ook zo z'n charme. Lawaai, trilling en geur... Een goede brandstof motor sla je zo aan mits goed ondersteund met clubwetenschap en hoeft geen belemmering voor een leermoment te zijn. Met een goede demper aardig stil te krijgen.
    Ik heb in ieder geval nooit gelazer gehad gedurende de m'n lesperiode. Het bleef altijd onderhoudend en leuk.

Ik vlieg beide typen. Allemaal prima. Voor beiden heb ik multiple infrastructuur aangeschaft. Ach ja... hobby...

Met elektro zal je wel ergens rond de 500 tot 600 watt aardig vooruit kunnen komen? Daarom... kist zo licht mogelijk houden. Kist heeft een Clark-Y lift vleugel. Dat wil bij vliegen alleen maar omhoog...

Je kan het benodigde vermogen mogelijk wel vergelijken met de Elektro Kadett van Graupner. Informatie te vinden op het vliegend elektro forumdeel.

Plaats natuurlijk een paar plaatjes ter illustratie... en/of haak in op het andere draadje... dat houdt alles dan weer bondig. :p

Zja... en voor de rest zijn er al weer veel wijze woorden geschreven. :p

7. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    De Felix (schuim) van Johan/Plotterwelt? Zie
    [140875] starten-met-vliegen

Verder zou je een kunnen zoeken op Easystar (schuim), Calmato (ARF), Phoenix, Kadett ... Beste keuze is eigenlijk een toestel waar club goede en meeste ervaring mee heeft.

Zo'n beetje alle snelheidsrecords, +400km/h, EK's en WK's zijn in handen van elektro. Op WK helivliegen (nu) slechts drie heli's met brandstofmotoren. Zie
    [135376] wk-f3c-italie-2011-a-3

Met ervaren hulp/club zie je problemen van te voren al, en je steekt tussen neus en lippen door een hoop op, dat lukt een forum niet. Je hebt nu deze Westerly en Enya, kun je goed mee leren vliegen, eerst elektro is niet nodig (maar wel veeeeeeeel leuker, stiller, toekomstiger, schoner ;)).

Probeer de motor niet zelf te starten, ook niet (nooit) met elektro-starter (scheelt ook aanschaf van 12V accu en startmotor). Levert je een tennis-arm op en misschien ook een slecht ingelopen motor. En je ontwikkelt geen feeling. Starthulp via forum is ook moeilijik, we kunnen niet voelen/ruiken/zien/horen. Zoek eens op Enya, is wel e.e.a. over te vinden op het forum, geschreven door de wat oudere modelvliegers :D Goede motoren, geen idee of wel/niet nitro-methaan in brandstof moet. Idem zoeken op westerly, dan vind je nog wat nuttige tips/ervaringen.

8. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Ha ! Dat draadje had ik reeds aandachtig gelezen haha.

Ik heb alles compleet van de Westerly. Alles zat nog keurig in de bijgeleverde doos. Jouw model heeft een houten kapje, de mijne kunststof. Probleem wat zich voordoet straks is dat de romp al mooi is dichtgebouwd terwijl de quicklinks nog ingebouwd moeten worden en zoals gezegd zijn de scharnieren ed al ingelijmd terwijl er nog gefolied moet worden. Dus om hem netjes af te bouwen zal ik nog wel eea voorzichtig los moeten maken. Volgorde van opbouw is een beetje verkeerd aangepakt m.i.

Motor heeft overigens al even gelopen op de bok op de werkbank. Wilde toch even weten wat voor vlees ik in de kuip heb. Dat is voor mij overigens geen probleem. Qua gloeiertjes heb ik ervaring alleen niet met vliegen. Enya loopt perfekt. loopt op max 5% nitro heel goed. Moet met deze ook kunnen. Zo heel ouderwets is ie niet nml.

Zal binnenkort eens een paar fotos plaatsen.

9. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Hoi Veldmuis,

In dat geval zou ik m'n gevoel volgen en gaan voor een brandstofkist. Er moet toch een instructeur te vinden zijn, die daar de lol van inziet? Rationeel zijn er weinig argumenten te verzinnen om nog met een klein brandstofmotortje te gaan vliegen, maar ik vlieg er zelf ook met plezier mee en niet omdat het noodzakelijk is, maar omdat ik het leuk vind.
    Succes,
    Hans

10. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Kunstof kapje? Hmmmm... dan is het niet meer de Svenson Westerly? (Die van mij is een MK II) Maar een Jamara? De romp is dan anders opgebouwd.
    Ik heb ook nog een tekening van een Jamara Westerly kit versie... daarnaast zelfs ook nog een NIB ARF Westerly... ook van Jamara. Dat laatste model heeft al helmaal niets meer van doen met het oorspronkelijke ontwerp. Alleen de staartvorm heeft nog het model... de vleugel is van styropor en ingedekt.

Laatst bewerkt: 22 aug 2011
  11. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Dag Hans,

Ja het gevoel wil ook wat he? Maar die ene instructeur moet dan natuurlijk wel vliegen bij een club in de buurt natuurlijk. Anders zal het toch onherroepelijk in ieder geval in aanvang electro worden

12. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Laat naar toestel kijken voordat de folie erop gaat, eventuele verbeterpunten zijn dan nog zichtbaar, en verbeterbaar.
    Zijn de scharnieren geborgd?

13. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    @ HB

Er staat op de doos toch heel duidelijk Svenson.... Op tekeningen ook en de bijgeleverde decals zeggen ook Svenson.....

De fotos bieden straks wel duidelijkheid misschien

14. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Hallo Veldmuis,
    Hier een foto van mijn Svenson Westerly in aanbouw. Heeft inderdaad geen plastic kap, maar een lange houten neus.

15. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Scharnieren zijn niet geborgd. Overigens zijn het scharnieren zonder pen, buigen over het plastic brugje. Op de lange termijn een wegwerpconstructie ben ik bang....

16. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Plaats maar een paar plaatjes... dat maak alles verhelderend...

17. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Hans,

Jouw Westerly ziet er inderdaad iets anders uit, miniem verschil. Doos is ook iets anders, de foto van de kist op de doos is bij mij wel hetzelfde.

Ik zal vanavond ff fotos maken.

18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Speld er doorheen, of satéh/cocktail-prikkertje.

19. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Ja maar toch niet als de scharnieren nog los moeten?

20. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Mensen, ik lees me suf maar kom er niet uit hoe ik fotos plaats hier.....:-?

Deel Deze Pagina