Styropor vliegende vleugel.

Hoi daar,

Ik ben van plan om een vliegende vleugel te bouwen en heb hier en daar eens een beetje de vleugels bekeken op div. forum.
Het valt mij op dat de meeste vleugels 1/ 2 cm dik zijn en in profiel, waarbij het profiel onder vlak, boven bol.
(Bouwwijze Zagi Nutz enz. of zie de Swift)

Er wordt ook gebouwd uit epp maar dat is niet echt makkelijk te verkrijgen.

Nu wil ik "gewoon" styropor pla(a)t (en) gaan gebruiken voor een vliegende vleugel en deze omtapen met licht verpakkingstape voor, en bescherming en verfraaiïng.

Is dit al eens geprobeerd door deze of gene of is er nog een draadje ergens naar toe?????

Alvast bedankt voor de hulp:Fade-color
Groeten Ron

Hai Ron,
idd zoals Theo aangeeft: gewoon een Zagi bouwen!
Niet al te moeilijk en vliegt heerlijk.
Snijbeugeltje is met wat zoekwerk makkelijk te maken, vleugelprofieltje even zoeken, malletjes maken, vleugeltjes snijden, inspuiten met lijm, intapen, eventueel nog even nastrijken met een oud strijkijzer (niet te warm), servo's, ongevanger en accu erin en smijten maar!

Supersimpel en ze zijn erg sterk. Toch gaan ze bij mij weer niet heeeeeel lang mee, maar dat is juist omdat ze zo sterk zijn je de gekste dingen gaat proberen :).

Hai Ron,
idd zoals Theo aangeeft: gewoon een Zagi bouwen!
Niet al te moeilijk en vliegt heerlijk.
Snijbeugeltje is met wat zoekwerk makkelijk te maken, vleugelprofieltje even zoeken, malletjes maken, vleugeltjes snijden, inspuiten met lijm, intapen, eventueel nog even nastrijken met een oud strijkijzer (niet te warm), servo's, ongevanger en accu erin en smijten maar!

Supersimpel en ze zijn erg sterk. Toch gaan ze bij mij weer niet heeeeeel lang mee, maar dat is juist omdat ze zo sterk zijn je de gekste dingen gaat proberen :).

hoi Sietse

De Zagi wordt van plaatmateriaal gemaakt zoals Depron of Bleucor.
Of ik moet het profiel over kunnen zetten en dan Styro gebruiken, blijft ook mooi licht.
Zal nog eens de Zagi nutz site bekijken.

Groeten Ron

Dat is idd een koopversie. In ieder geval handig voor opbouwtips zo'n handleiding.
Staat er in het topic van Theo niet ergens het profiel vermeld?
Als je even goed zoekt is er trouwens op dit forum al aardig wat over vermeld, alles al doorgelezen?
voorbeeld: zagi-mania

Je hebt idd ook vleugeltjes die bestaan uit depron platen die op elkaar geplakt zijn zoals de Pibros bijvoorbeeld:
Pibros

Een wat mooiere met ribjes, maar ook van depron is de Planck van frank :)
hoe-bouw-ik-simpel-een-goed-vliegende-planck

Laatst bewerkt door een moderator:
Sietse

"Je hebt idd ook vleugeltjes die bestaan uit depron platen die op elkaar geplakt zijn zoals de Pibros bijvoorbeeld: Pibros"

Dit is de eerste die ik toen gebouwd heb om een beetje ervaring op te doen met Depron:mrgreen:

Grtz
Ron

Profiel: Zagi 12 aan de wortel en bij de tip Zagi 10 met 3 graden verdraaiïng......(achterlijst omhoog). Er zijn nog wel emer profielen die je kunt gebruiken, maar die hebben allemaal een iets andere vliegkarakteristiek.

Gevonden

Hoi Theo,

Heb het hele verhaal gevonden voor de "Zagi" vormige vleugel.
Profiel en de beschrijving, het schijnt een behoorlijk gewild platform te zijn om verder op te bouwen.

We zullen eens zien wat het gaat worden.

Groeten Ron

Ik heb ook diverse zagi's gehad zelf gesneden je hebt enorm veel lol voor weinig geld.
Wij gebruikte wel p 20 piepschuim.
Dat van de gewone bouwmarkt is niet stevig genoeg.
Dat is bijna altijd p15 en te slap.
Als je intresse heb heb ik nog een snijdraad met trafo voor je.
Ik heb destijds een orginiële gekocht.
De profiel malletjes heb ik niet meer voor de zagi.

Dit was 1 van de mijne.
normal_Naamloos-1%7E2.jpg

We gebruikte wel 2 verschillende soorten tape en een lijm tussen de tape en het schuim.
Verder staat het forum er vol van (vaak de wat oudere draadjes dacht ik)

Oef na het leze van het draadje zag ik dat alle info er al stond.
Maar we hebben zo'n lol gehad met die zagi's dat ik lekker begon te tikken alvorens te lezen :oops:
Je moet ze niet te mooi maken en lekker er mee klieren dat vond ik het leukste ;)

Laatst bewerkt:
Dit draadje is ook wel leuk om uit platem een vleugel te plakken
** Kline-Fogleman Airfoiled Flying Wing ** - RC Groups

Even relativerend: zagiś en andere vliegende vleugeltjes doen altijd prima rugvlucht.
Heb je dus een speciaal profiel, dat gebruik je het helemaal verkeerd en dan werkt het nog!
Mijn insteek: Je roeren bepalen meer het profiel dan je profiel.
Beetje up (of down bij rugvlucht) met een symmetrisch profiel werkt dus ook al.

wat is dan het verschil tussen p 15 en p 20 piepschuim en hoe kan je dat dan herkennen ??

Ik heb al eens geprobeerd een snijbeugel te maken, maar dat was geen succes. Kan iemand eens uitleggen hoe dit zit met stroom voltage, amperage ect? En lengte en dikte van de ''gloei''draad?

Igor

P20 is wat zwaarder.
dat weeg 20 kilo per kub ( 1 m3 ) p15 is 15 kilo per kub.
Die is dus wat harder geperst.

Enne de snijdraad heb ik nog hoor voor 25 euro mag je hem komen halen ;)

Back