Styropor of balsa vleugels?

Hallo,

Op dit forum wordt een digitale bouwtekening van de curare 60 aangeboden. Nu kan je dit model nog wel kopen met styropore vleugels, maar de digitale versie heeft vleugels bestaande uit balsa ribben. Vraagje; is het vlieggedrag van balsa vleugels beter of slechter zijn dan styropor, welke zal zwaarder zijn?

Hans

Het vlieggedrag is hetzelfde, immers lucht weet niet wat er 'in' de vleugel zit.

Houtbouw (met ribben) is vaak iets lichter.

Hallo Hezik,

Wat ik bedoel met vlieg eigenschappen is; als idd de balsa vleugels beduidend lichter zijn dan zal dat toch te merken zijn met de landingssnelheid.
Ik heb al eens een curare 60 gehad met styropor vleugels en deze woog 3,5 kg en dat is toch wel veel voor een vliegtuig met 1,6 mtr spanwijdte en zo dacht ik met balsa extra gewicht te besparen. Maar als dat maar bv. 100 gr. opleverd zet dit geen zoden aan de dijk.

Hans

Het vlieggedrag is hetzelfde, immers lucht weet niet wat er 'in' de vleugel zit.

Houtbouw (met ribben) is vaak iets lichter.

Als je de Curare kompleet in houtbouw maakt in lichte bouwwijze kan je zeker 500 gram sparen tegen over de Curare van de 80er jaren .

En dat merk je zeker in de vlieg eigenschappen .

Mvg Johan

Back