strippen van oude taxi vleugel ,

hallo ,

ik ben bezig de oude taxie van mijn vader weer wat op te knappen ,
nu zit er op de vleugel nog een soort van papier met spanlak en dat is beschilderd.
dit zou ik er graag afhebben zodat ik hem weer opnieuw kan bespannen .
ik heb de grote vlakken tussen de ribben al los gesneden , maar op de vleugel tips ,
en de voorlijst e.d. zit het nog en met peuteren krijg ik het er ook niet af .

hellup 8O

Je zou eens kunnen proberen de resterende bespanning met de folieföhn warm te maken....... :idea:
Je hebt kans dat de lijmlaag dan zacht wordt, waardoor je de zaak er makkelijk af kan trekken. :|
Oude folie kun je in ieder geval wel op deze manier makkelijk verwijderen.

Jan.

Als het papier met spanlak is dan is er dus geen lijm gebruikt en zal verwarmen met een föhn hoogstwaarschijnlijk niet veel doen.
Spanlak kan je oplossen met thinner maar dat is gevaarlijk. Die thinner kan de lijmverbindingen in de vleugel ook aantasten. Ook zal de thinner de kleurstof in de spanlak oplossen en dat kan dan in het hout trekken. Je zult begrijpen dat je die kleurstof dan nooit meer weg krijgt.
Dit is dus niet echt een manier die ik graag zou gebruiken. Alleen als het niet anders kan zou ik thinner gebruiken.
Ik ben bang dat de enige andere manier die overblijft het wegschuren van de resten is. Dat is wel een secuur klusje. Je moet voorzichtig zijn want je kan makkelijk te hard schuren en zo het onderliggende hout ook wegschuren.
Hoe dan ook je hebt een flinke klus voor de boeg maar als alles klaar is kan je weer met een mooi vliegtuigje de lucht in.
Succes.

Als je de bekleding al tussen de ribben hebt weggehaald kun je kijken met welke lijm het gelijmd is (als je de ervaring hebt om dat te beoordelen). Houtlijm droogt wat halfdoorzichtig wittig op, en dat wordt niet door thinner aangetast. Als je het goed rijkelijk bekwast met thinner en daarna een half uur in een afgesloten plastic (vuilnis) zak laat liggen heb je daarna een tijdje om de tissuelagen er af te pellen met bijvoorbeeld een pincet. Je hebt maar tijd tot de thinner is verdampt en alles weer vast zit ....

Aan schuren zou ik niet beginnen, hoogstens de uitstekende stukjes. Waarschijnlijk wil je niet opnieuw met tissue bekleden, maar met Oracover. Dat kun je gewoon over het tissue heen aanbrengen. Als je een niet te doorzichtige kleur kiest zul je er helemaal niets meer van zien, dus waarom zou je het dan met zoveel moeite verwijderen? Alleen kan het gebeuren dat waar tissue onder de film zit, het niet helemaal glad is, maar daar zou ik me niet te erg aan storen.

Back