Laatst was ik even bij Look in Haarlem en heb na een beetje bijpraten en drankje de Strega meegenomen.
Hier staat het een en ander hoe hij hem ontworpen heeft
https://www.modelbouwforum.nl/threads/strega-elektro-racer-2836-2700kv-3-4s-2200.255442/
Het is een kistje van ongeveer 108cm spanwijdte, ligt eraan hoe fanatiek je de tips schuurt, en het rompje met spiner en stabio wordt zo'n 75cm.
Kompakt kofferbakmodelletje dus dat je makkelijk even meeneemt, zelfs op de fiets zou het kunnen.
Het is een eppoxy romp, kleur is naar wens, mijne is naturel.
Styro/abachi vleugels en zo gebouwd zoals ik het altijd deed, peelply in de scharnierlijn.
Voordeel, je hebt geen luchtspleet en je hoeft geen scharnieren te kopen.
Er zit een weefseltje onder het abachi dus bulletproof.
Ter versteviging komt er nog een triplex ligger in.
Het stabio is al in vorm, tenminste, in plankvorm, je moet er zelf nog een voorkantje en achterkantje aan schuren.
Een ronding aan de voorkant en wat taps schuren aan de achterkant moet genoeg zijn.
Als scharnier is hier ook weer kevar of peelply ingelamineerd.
Het is torsiestijf genoeg opgebouwd.
Er zit ook een hulp tooltje bij om het motorschot goed recht in te bouwen, domping en zijwaartstelling zijn bij dit soort kistjes niet echt nodig.
En op wens worden ook de gaatjes op maat geboord, moet je wel weten welke motor je erin gaat zetten.
Je kan hem uitrusten met een richtingroer, dat zit erbij geleverd, ik zou zelf niet weten waarom je dat zou willen maar het kan.
Om het allemaal kompleet te maken zit er ook nog een accuplankje en ontvangerplankje bij.
Hoe ga ik hem bouwen...
Langzaam... ik woon in Duitsland en alles gaat hier langzamer.
En een ander probleem is, de smoes van het coronavirus, dat er niets geleverd wordt uit China.
Als ik een mailtje stuur naar China schijnt dat wel mee te vallen.
En ik heb lang zitten dubben wat ik er voor motor in ga zetten.
Gewicht is niet echt een issue, ik heb destijds de Stiletto, ongeveer dezelfde maat, electrische gemaakt, dat was nog in de borstelmotortijd met 16 Nicads erin.
Ding woog veel, heel veel.
En had toen een enorme 350 Watt vermogen..
Als je hem gooide stuiterde hij eerst tegen de grond om daarna verder te vliegen.
Dus al zou dit 1500 gram gaan wegen, boeien.
Ik wil geen gejank, dus de toeren moeten beperkt zijn, ook voor efficiency.
Het gaat dus een 10" spoed worden, minimaal.
Als ik dan zo rond de 20000 toeren zit dan is de 300 km/u in zicht.
Nou kan ik een 35 serie motor nemen met iets van 1400kv, dat is licht en met een 7x10 apc en 5S jank ik nog net niet en is de 300 binnen bereik.
Maar ik heb ooit een 4258 motor gebruikt met een 10x10, alleen zou die op 6S moeten.
Ik heb de neus van de romp al zover uitgedremeld dat ie er wel in zou passen.
Om de overgangen goed te krijgen doe je bij de fabrikage van de romp wat katoenvlokken en zo op de naad.
Maar as je dan een groter motorspant in wil lijmen moet je die katoenvlokken en epoxy wegslijpen.
Dat is gelukt.
Nu moet ik alleen nog zien of ik er een 6S in kan persen, voordeel is dat de stroom dan lager is dus ik een lagere capaciteit kan nemen.
Regelaartje is ook al onderweg, weer zo'n mini ding van 7 gram die 80-100A kan leveren.
Dan is het alleen nog het zwaartepunt bepalen door een ontvangeraccu van zo'n 350 mAh.
Maar dit zit er dus allemaal aan te komen.
Wat krijg je voor die 145-150 Euro.
Hier ligt het uitgestald.
Voor vragen kan je Look contacten of mij.
Tot binnenkort, ik moet nu eerst sneeuw schuiven, 30cm hier in de Eifel.
De vleugels. zijaanzicht met een sleufje voor de servokabels of ligger, alhoewel ik denk dat een ligger niet eens nodig is, het geheel is al sterk met dat abachi.
En het stabilo met het flexischarnier ingelamineerd.
GJ
Hier staat het een en ander hoe hij hem ontworpen heeft
https://www.modelbouwforum.nl/threads/strega-elektro-racer-2836-2700kv-3-4s-2200.255442/
Het is een kistje van ongeveer 108cm spanwijdte, ligt eraan hoe fanatiek je de tips schuurt, en het rompje met spiner en stabio wordt zo'n 75cm.
Kompakt kofferbakmodelletje dus dat je makkelijk even meeneemt, zelfs op de fiets zou het kunnen.
Het is een eppoxy romp, kleur is naar wens, mijne is naturel.
Styro/abachi vleugels en zo gebouwd zoals ik het altijd deed, peelply in de scharnierlijn.
Voordeel, je hebt geen luchtspleet en je hoeft geen scharnieren te kopen.
Er zit een weefseltje onder het abachi dus bulletproof.
Ter versteviging komt er nog een triplex ligger in.
Het stabio is al in vorm, tenminste, in plankvorm, je moet er zelf nog een voorkantje en achterkantje aan schuren.
Een ronding aan de voorkant en wat taps schuren aan de achterkant moet genoeg zijn.
Als scharnier is hier ook weer kevar of peelply ingelamineerd.
Het is torsiestijf genoeg opgebouwd.
Er zit ook een hulp tooltje bij om het motorschot goed recht in te bouwen, domping en zijwaartstelling zijn bij dit soort kistjes niet echt nodig.
En op wens worden ook de gaatjes op maat geboord, moet je wel weten welke motor je erin gaat zetten.
Je kan hem uitrusten met een richtingroer, dat zit erbij geleverd, ik zou zelf niet weten waarom je dat zou willen maar het kan.
Om het allemaal kompleet te maken zit er ook nog een accuplankje en ontvangerplankje bij.
Hoe ga ik hem bouwen...
Langzaam... ik woon in Duitsland en alles gaat hier langzamer.
En een ander probleem is, de smoes van het coronavirus, dat er niets geleverd wordt uit China.
Als ik een mailtje stuur naar China schijnt dat wel mee te vallen.
En ik heb lang zitten dubben wat ik er voor motor in ga zetten.
Gewicht is niet echt een issue, ik heb destijds de Stiletto, ongeveer dezelfde maat, electrische gemaakt, dat was nog in de borstelmotortijd met 16 Nicads erin.
Ding woog veel, heel veel.
En had toen een enorme 350 Watt vermogen..
Als je hem gooide stuiterde hij eerst tegen de grond om daarna verder te vliegen.
Dus al zou dit 1500 gram gaan wegen, boeien.
Ik wil geen gejank, dus de toeren moeten beperkt zijn, ook voor efficiency.
Het gaat dus een 10" spoed worden, minimaal.
Als ik dan zo rond de 20000 toeren zit dan is de 300 km/u in zicht.
Nou kan ik een 35 serie motor nemen met iets van 1400kv, dat is licht en met een 7x10 apc en 5S jank ik nog net niet en is de 300 binnen bereik.
Maar ik heb ooit een 4258 motor gebruikt met een 10x10, alleen zou die op 6S moeten.
Ik heb de neus van de romp al zover uitgedremeld dat ie er wel in zou passen.
Om de overgangen goed te krijgen doe je bij de fabrikage van de romp wat katoenvlokken en zo op de naad.
Maar as je dan een groter motorspant in wil lijmen moet je die katoenvlokken en epoxy wegslijpen.
Dat is gelukt.
Nu moet ik alleen nog zien of ik er een 6S in kan persen, voordeel is dat de stroom dan lager is dus ik een lagere capaciteit kan nemen.
Regelaartje is ook al onderweg, weer zo'n mini ding van 7 gram die 80-100A kan leveren.
Dan is het alleen nog het zwaartepunt bepalen door een ontvangeraccu van zo'n 350 mAh.
Maar dit zit er dus allemaal aan te komen.
Wat krijg je voor die 145-150 Euro.
Hier ligt het uitgestald.
Voor vragen kan je Look contacten of mij.
Tot binnenkort, ik moet nu eerst sneeuw schuiven, 30cm hier in de Eifel.
De vleugels. zijaanzicht met een sleufje voor de servokabels of ligger, alhoewel ik denk dat een ligger niet eens nodig is, het geheel is al sterk met dat abachi.
En het stabilo met het flexischarnier ingelamineerd.
GJ