En we gaan weer verder.
Ik zat met het richtingroer te klooien.
Dat bestaat uit 2 plaatjes balsa met een stuk berkentriplex er tussen.
Ik had geen om dat in profiel te schuren met de kans dat het asymmetrisch zou worden.
Dus na lang wachten heb ik eindelijk mijn achterlijst van 10x45mm binnen gekregen en ben aan de gang gegaan.
Dit is het resultaat, ongeschuurd.
Beetje plamuren met balsaplamuur en schuren en een schitterend richtingroer.
Dan de vleugel.. die was aan elkaar gezet en alles afgetekend.
Maar toen werd het 30 graden en kreeg ik nog meer projecten.
Dus nu maar even aan de gang gegaan.
Het hele gedoe wat ik hier beschrijf heb ik in een half uur gedaan, lekker snel bouwen.
Eerst de gaatjes geboord op de hoeken, dus waar de scharnierlijn kom om boven en onder de referentie te hebben.
Zelfde als ik bij het stabilo gedaan heb.
En zo is ie aan de onderkant
En naar aanleiding van die referentiepunten aan de onderkant afgetekend wat de scharnierlijn en wat eruit gehaald moet worden.
De breedte tussen die 2 lijnen is 2,5-3mm, dat is voldoende om 10mm uitslag naar beneden te krijgen op de ailerons.
Eerst maar met de figuurzaagmachine vanaf de bovenkant de zaagsnedes maken om het roer los te krijgen.
Haaks op de vliegrichting.
Nu moeten we het abachi en onderliggende weefsel wegsnijden op de plek waar de scharnierlijn komt.
Ik gebruik daarvoor een afbreekmesje met een scherpe punt.
En ik snij langs een metalen lineaal.
Je begint met weinig druk, net genoeg om een geultje in het abachi te krijgen.
Na 3-4 keer ben je door het abachi en weefsel heen en als je beide snedes gedaan hebt kan je het abachi er gewoon uitpulken.
Dan zijn er meerdere manieren om het piepschuim te verwijderen.
Dat moet eruit want je moet leegte hebben tot aan de bovenschaal van de vleugel omdat daar het kevlar zit waar de roeren op scharnieren.
Je kan een klein schroevedraaiertje nemen, dat werkt ook goed bij het bouwen van volgfk kisten.
Dan moet je er wel een stofzuiger bij houden, of het buiten doen.
Een nettere en schonere manier is met een hete soldeerbout.
Je moet dan wel een bout met een dunne stift hebben zodat je in de gleuf komt en met de tip de bovenschaal aanraakt.
Maar je kan het roer een beetje buigen zodat je meer ruimte krijgt.
En dat maakt een hele mooie nette lijn.
Het resultaat met de bout.
Als dat gebeurd is gaan we weer aan de bovenkant werken.
Het scharnier moet "losgesneden" worden.
Het komt er op neer dat er abachi verwijderd moet worden en je alleen het kevlar overhoud.
Klinkt heel eng maar valt wel mee.
Eerst weer die metalen lineaal.
Die leg je langs de lijn die je eerder getrokken hebt, of die Look getrokken heeft.
Omdat ik wat ervaring heb trek ik de eerste insnijding met een mesje maar beter is het om het met een klein schroevedraaiertje te doen, dan kan je niets verpesten.
De tweede en derde keer erlangs kan je zonder die lineaal doen, er is namelijk al een sleufje waar het schroevedraaiertje in blijft hangen.
Vaak klap ik het scharnier iets naar boven zodat er een V ontstaan waar de schroevedraaier mooi invalt.
Je ziet dat ik in onderstaande fot een kruiskop gebruikt omdat ik een sleuf wil hebben die een beetje een V-vorm heeft en dat gaat daarmee het lekkerst.
Om het abachi echt bijna 100% weg te krijgen gebruik ik als laatste een doorslijpschijfje van Dremel.
Dat is lekker ruw en schuurt de kanten ook nog een beetje glad.
Gewoon met de hand heen en weer bewegen.
Het resultaat.
Een scharnier wat redelijk soepel loopt en een mm of 10 naar boven en beneden kan scharnieren.
Voordeel van dit soort scharnieren is dat ze na een paar keer bewegen steeds soepeler worden.
En aerodynamisch gezien zijn ze perfect, ze hebben geen luchtspleet dus je model is sneller en stiller.
Nog even het richtingroer geschuurd en gepast.
Dat kan ook verlijmd worden maar dan moet ik eerst de stuurstand van het hoogteroer aanbrengen want anders kan ik daar niet meer bij.
Maar er zit weer schot in de zaak.
Waarschijnlijk komende week de vleugel bespannen.
Ik heb trouwens geen glasmatje over het midden, is totaal niet nodig.
De ligger vangt alles op en een glasmatje is alleen maar extra gewicht en rommel.
Zoals ik al schreef dit was totaal hooguit 30 minuten werk.
Het opschrijven duurde langer.
En het is ook voor iedereen te doen, al ben je geen ervaren bouwer.
Je koopt een modelletje, ze zijn rond de 150 Euro en als je flink doorbouwt en je alle spullen in huis hebt dan kan je binnen een week vliegen.
GJ