straks geen soldeertin meer met 60/40 tin lood ???

even een kleine vraag hierover in amerika is het al zover, daar moet je al zoeken naar normaal soldeertin.
nu krijg je straks tin met een loodvervanger er in ,
weet iemand hier al iets meer over ??????
voordelen en nadelen .
ik sla inmiddels al een paar kilo van het oude spul in .
of zijn mijn zorgen ongegrond
groeten wiebe

halverwege het volgende jaar geloof ik, dan is er voor ons ook geen lood meer in de tin :(

Als vervanger komt er zilver in.

Nadelen: -hogere temperatuur nodig, terwijl sommige kleine gevoelige componenten dat niet zo leuk gaan vinden....
op welke temp. er dan moet worden soldeerd????

Verder weet ik er niks van, maar er zullen anderen nog wel meer info hebben?

Ik ga nog wat kilogrammetjes inslaan. :D

wiebe zei:
ik sla inmiddels al een paar kilo van het oude spul in .
8O Jij wilt dus, samen met alle vrienden, familie en kennissen blijven solderen tot jullie 100 zijn :roll: ??? Met een paar kilo kun je in ieder geval een flink aantal jaartjes blijven bakken-en-braden :D .

Op mijn werk ben ik zo nu en dan ook bezig met handmatig in- en uitsolderen van onderdelen op testprinten. Wij zijn al ongeveer een half jaar gedwongen bezig met deze nieuwe soldeertin zonder lood.................. ik ben er niet blij mee, het soldeer vloeit veel slechter, ook als je de temperatuur hoger instelt, met als nadeel dat de punt van de bout dan verbrand en niet meer schoon te krijgen is, hopelijk worden en nu ook nieuwe soldeerpunten ontwikkeld (heb ik nog niet gezien). Na afkoelen ziet het er niet mooi uit, het oppervlak is dof en de hechting is ook slechter.
Binnenkort zal iemand van de firma die de soldeertin levert demonstreren hoe je deze nieuwe soldeertin op de juiste manier gebruikt, ik ben benieuwd!
Heb je nog oud soldeertin met lood, ik zou er zuinig op zijn, want je kunt het inderdaad binnenkort niet meer kopen!

Is het niet net als bij de verf.
Dat het alleen geldt voor de prof en dat de hobbyist/dhzelver zich zelf nog enige jaren mag vergiftigen?

O o dan ga ik ook nog even in slaan...... ik vind solderen zoiezo op kleine oppervlakten niet makkelijk , en als je dan ook nog langer moet stoken om het goed te krijgen........

Ik heb gelukkig net nog een rol van n kilo ingeslagen. :P

Ik vind et een beetje flauwekul allemaal, we worden teveel gepamperd.

jo die lui doen net als of we zelf niet kunnen beslissen wat we gebruiken willen.
over een tijdje komt verwacht ik wel weer naar voren dat zilver ook giftig is of zo als er gesoldeerd word.
oke zilver geleid wel beter maar is ook minder sterk

Begrijpelijk dat niemand het zo op "Brussel" voorzien heeft, zelfs de rest van de Belgen niet. Voor wie de politiek volgt, Brussel heeft zowat de status van stadsstaat, maar het lijkt of het heel Europa dikteert. Terug even op topic; hoeveel van het elektronica-soldeer komt eigenlijk in het milieu terecht, juist, haast niets. OK voor verven, waterleidingen, vislood en jachthagel. Van de laatste 2 zitten er wel al duizende tonnen in het water, wat gaan we daar mee aanvangen?

Ik vind het ook maar moeilijk doe dat beetje lood in dat soldeer.
Je moet eens weten hoeveel lood er op daken ligt.
daar is dat beetje soldeer tin niets bij

Zover ik weet mogen de winkels het niet meer "inkopen" vanaf volgend jaar, nog wel verkopen tot de oude voorraad op is.

Als het nieuwe soldeer zilver bevat, dan zal er ook een soort uitvloeier bij te pas moeten komen, toch?? Er zullen wel weer nieuwe technieken of toevoegingen komen om het op een lagere temperatuur te laten opereren. Alleen ben ik benieuwd of we dan weer het ene gif voor het andere in gaan ruilen, zoals zo vaak het geval is in dit soort zaken.

Zie het eens positief: wie veel soldeerd zal nu wel "afvallen", het soortelijk gewicht van zilver is lichter dan dat van lood :wink:

m.vr.gr. Per.

zinnia zei:
OK voor verven, waterleidingen, vislood en jachthagel. Van de laatste 2 zitten er wel al duizende tonnen in het water, wat gaan we daar mee aanvangen?
ongeveer een maand of 2 geleden bij een maat van me geweest in amerika nh new hampshire jachthagel is ook hier volgens mij al jaren zonder lood nu ijzer???
vislood is ook al over de grote plas zonder lood .
maar ik snap het al even hamsteren dus .
groeten wiebe.

Maarem, als ik et dus goed begrijp, is dat nieuwe tin etzelfde spul dat ze gebruiken om lipo te solderen? Dat was volgens mij ook een of ander zilver goedje, toch?

iemand nog concrete info? zoals hoeveel armer gaat de regering ons weer maken???

ik denk dat ik de elektronica shop maar ff ga overvallen hehe :P of conrad :P

Back