Storing met ontvanger en motor

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Swarm01, 2 feb 2020.

1. Swarm01

Swarm01

Lid geworden:
    17 sep 2019
    Hallo, ik ben in het bezit gekomen van een parkzone Spitfire van een aantal jaartjes geleden en probeer zo goed als dat gaat de boel weer werkend te krijgen. Ik weet dus weinig van het verleden van dit toestel en inmiddels er achter gekomen dat er een aantal onderdelen niet goed werken.

Waar ik nu tegen aan loop is het volgende probleem. Mijn DX6i heb ik gebind met een AR6200 via een externe batterij. Dit gaat prima en ik kan dan de huidige twee servo's bedienen voor het landingsgestel en de flaps. Als ik nu het stekkertje verwijder van de externe batterij en het stekkertje van de motor (ESC) met uiteraard een opgeladen accu plaats kan ik geen verbinding krijgen met de AR6200. Wat ik ook probeer, de lampjes van de AR6200 gaan niet aan.

Als ik nu tegelijkertijd de externe batterij op de AR6200 aansluit gaat dus wel het lampje branden van de AR6200 en kan ik zelfs het gas bedienen en werkt de motor. Ik heb met een volt meter gekeken of er stroom staat op het stekkertje van de motor en dat kan ik bevestigen met 12v. Betekent het nu dat de regelaar van het motortje ook defect is??? Begint dan een dure grap te worden! hahaha

Heeft er iemand nog tips om deze beginnende bouwer op de goede weg te helpen?

Dit zijn de onderdelen die ik gebruik
    DX6i
    AR6200
    Gens ACE 3s 2200
    E-flite® 30A Pro Switch-Mode BEC brushless ESC

IMG_0142.JPG IMG_0143.JPG IMG_0145.JPG

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Als er "BEC" op de ESC staat, moet deze een BEC hebben, maar die kan defect zijn.

Tussen de zwarte (of bruine) en de rode draad van het snoertje dat naar de ontvanger gaat moet je een spanning meten van 5 volt. Kijk uit dat je geen kortsluiting maakt! Is die spanning er niet, dan is er iets mis met de ESC.

Zit de connector van de ESC is de goede ontvanger-uitgang? Dat is op de foto niet te zien.

Laatst bewerkt: 2 feb 2020
  3. Swarm01

Swarm01

Lid geworden:
    17 sep 2019
    Ik heb voor de zekerheid nog even gekeken naar de ESC en zie geen BEC staan. Als ik het snoertje wat uit de ESC komt met aangesloten accu meet komt er 12.4 v op mijn voltmeter te staan! Beetje veel toch als jij 5 volt aangeeft.

Bijgevoegde bestanden:

4. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Als het deze https://www.horizonhobby.com/30-amp-pro-switch-mode-bec-brushless-esc-efla1030 ESC is, dan heeft die volgens de specificaties een BEC. Die is echter gespecificeerd al geschikt voor een stroom van 700 mAh. Dat kan niet goed zijn omdat stroom wordt uitgedrukt in A of mA. Capaciteit wordt uitgedrukt in mAh. Dat is net zo iets als zeggen het gewicht van mijn auto is 1100 meter. Bovendien 700 mA is bedroevend weinig.... Zou de handleiding maar eens raadplegen.

Meet je die 12 volt op het snoertje dat naar de ontvanger gaat of op de aansluiting van de LiPo op de ESC.

5. Swarm01

Swarm01

Lid geworden:
    17 sep 2019
    Ik meet het op het snoertje wat naar de ontvanger gaat, uiteraard. hahaha Dus dat kleine stekkertje met de drie kleuren. Het rare is dat er dus wel stroom op staat.

6. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Er staat spanning op.
    Zit er nog een verlengkabeltje tussen de ontvanger en de ESC? Dan ook even meten op het uiteinde van dit snoertje dat in de ontvanger gaat. Nog een handleiding gevonden. Maar daar staat dezelfde onzin in als bij de specificaties.

7. Swarm01

Swarm01

Lid geworden:
    17 sep 2019
    Nee, ik heb het juist zo simpel mogelijk aangesloten. Zit dus geen verlengkabeltje tussen. Het kan eigenlijk niet anders dan een defecte ESC zijn. Jammer is natuurlijk dat ik geen backup heb en meteen een nieuwe moet bestellen. Begint nu toch aardig uit de hand te lopen deze beginnende hobby! Maar ik leer er een hoop van zullen we maar zeggen!

Voor mijn gevoel kan ik de ontvanger uitsluiten ondanks dat het een model AR6200 is en standaard dit toestel geleverd werd met een AR620. Als ik namelijk de stekker van de ESC op de "THRO" aansluit en de externe batterij op de "BATT/BIND" blijven de led's werken op de ontvanger en heb ik dus verbinding. Ik kan dan gewoon gas geven en werkt alles.

Oh ja, ik zie dit project meer als een leerschool en zal de spitfire zeker niet de lucht in gaan krijgen als ik zo de ervaringen heb gelezen, zeker geen beginners toestel. Het is vooral dat ik het een mooi toestel vind, maar wil wel alles werkend hebben.

Ben je wel zeer dankbaar dat je wilt meedenken!

8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Heb geen ervaring met Spectrum appparatuur, maar dat de ESC moet worden aangesloten op de BATT/BIND connector lijkt me heel erg onwaarschijnlijk.

Is de Spitfire je eeste modelvliegtuig? Als dat zo is dan is dit niet zo'n heel handige keuze om het modelvliegen onder de knie te krijgen. De Spitfire is een mooi toestel, maar heeft geen beginnerseigenschappen.

Neem om te voorkomen dat je investering na de start binnen 3 seconden tot schroot wordt gereduceerd contact op met een modelvliegvereniging in je omgeving en overleg met een instructeur of het vliegen met de Spitfire mogelijk is of dat het beter is de Spit nog even te laten staan en eerst ervaring op de doen met een trainer.

Hou er ook rekening mee dat een gedeelte van Zaandam valt onder het gecontroleerde luchtruim van Schiphol en modelvliegen in dit gebied is absoluut verboden. In dat gebied toch gaan vliegen kan je in grote problemen brengen. Zie https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/

9. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Vandaag de dag kosten die regelaars niet zoveel meer. 15 euro heb je er wel eentje met BEC

O ja, het kabeltje dient aangesloten te worden op kanaal 3

10. Swarm01

Swarm01

Lid geworden:
    17 sep 2019
    @N.P.S., ben het helemaal met je eens dat de Spitfire geen beginnerstoestel is. Ik was al op de hoogte van de informatie zoals jij hier boven aangeeft. Zaandam is zeker niet ideaal om even te gaan "wild" vliegen. Het vliegen gaat bij mij misschien helemaal niet gebeuren. Vooral het weer werkend krijgen is voor mij de uitdaging. En wees gerust, ik zal zeker een club gaan zoeken mocht het ooit toch gebeuren, maar dan zeker niet met dit toestel. Ik zie het meer als een vinger oefening hoe alles werkt. De spitfire zal eerder aan het plafond komen in mijn "Man Cave" zo zuinig ben ik er op.

@Rhelie, ik heb altijd de neiging om het orginele onderdeel terug te plaatsen en die kan ik niet onder de 40€ vinden. Mocht jij een goede vervanger weten als voorbeeld, dan hou ik mij toch aanbevolen. Het blijft maar een vinger oefening.

11. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
  12. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Je meet 12 Volt op het 3 adrige snoertje dat naar de ontvanger gaat?
    Tussen de rode en de zwarte draad in dat stekkertje?
    Dan heb je geluk dat je ontvanger nog heel is, die mag maar een volt of 8 maximaal hebben.
    En als je 12V op dat snoertje meet is 100% zeker de regelaar overleden.
    En alles origineel houden?
    Waarom.. de regelaar die Rhelie adviseert is zeker net zo goed.

GJ

13. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
  14. Swarm01

Swarm01

Lid geworden:
    17 sep 2019
    Weet nu dus ook wat ik fout heb gedaan. In mijn stommiteit en ongeduld te veel volt door de diverse onderdelen gestuurd. Had ik nu maar gewoon gewacht totdat de accu binnen kwam.
    Zoals GJ al vermoedde heeft dat de regelaar gekost. Heb nu via de link een nieuw exemplaar besteld en zal in het vervolg wat voorzichtiger zijn met wat ik doe.

Ik ben bang dat deze stommiteit mij twee servo's en een regelaar heeft gekost.

Voor zover een ieder bedankt voor het meedenken en zie nu weer de kracht van een prima Forum.

Gr, Michael.

15. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Nee, ik vermoedde dat de regelaar al stuk was en dat ie daarom 12 Volt aan de ontvanger doorgaf.
    Als je nou die nieuwe regelaar binnen hebt, meld je dan even dan kunnen we je helemaal begeleiden, het is zonde als er weer iets sneuvelt.

GJ

16. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Wat moet je dan verkeerd doen om 12 volt op dat snoertje te krijgen ?

17. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Er kan sluiting in de regelaar zitten, dan kan de accuspanning op de bec aansluiting komen en dan zal dat bij 3S zo rond de 12 Volt zitten.
    Hoe die sluiting in de regelaar komt is altijd de vraag, overbelasting?
    Normaal gesproken zou er helemaal niets gebeuren, dus geen spanning, nergens.
    Op de grond is dat niet zo erg maar als het in de lucht gebeurt dan heb je een probleempje.

GJ

18. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je ESC was/is geschikt voor maximaal 4 Lipo cellen. Op de foto's zie ik een drie cellen pakket. Wat is er dan mis gegaan zodat er een te hoge spanning op de ESC is aangesloten?

19. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Hij is volgens mij gebruikt gekocht.
    Dan kan de vorige eigenaar de noel gesloopt hebben.
    Of de plus en min zijn verkeerdom aangesloten geweest, vinden regelaars ook niet fijn.

20. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Als je een externe batterij aansluit moet je van de ESC de rode draad loshalen, laat je die aangesloten dan gaat de motor draaien op de voedingsspanning van de Rx en daar kan de regelaar niet tegen.

Rene Neefe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina