M
Muxje
Guest
Ik heb 10 jaar geleden eens een autogyro gebouwd (Al's autogyro, zie plaatje
). Ik ben nu op zoek naar een bevestiging voor de rotors die stevig genoeg vast zit, maar die ik wel los kan maken voor transport.
Dit is de rotorkop. Gewoon een as van 5mm verenstaal. De lagers van de rotors worden door afstandsbusjes op hun plaats gehouden (het bovenste afstandsbusje ontbreekt in deze foto). In het oorspronkelijke ontwerp komt bovenop het zaakje een wheel collar (hoe heet zo'n ding in het Nederlands eigenlijk?), waarvan het boutje met locktite vast wordt gezet. Op de foto is te zien waar een inkeping in het verenstaal is gevijld om de zaak goed te borgen.
Dit is stevig genoeg en ik heb er zo ook mee gevlogen, maar het ding is lastig te vervoeren met de rotors er op. Ik wil ze er dus af kunnen halen, en iedere keer locktite gebruiken wordt niks. Het mag duidelijk zijn dat het tijdens het vliegen niet los mag raken! Ik heb de volgende tips en ideeen al gehad:
1) Gebruik de wheel collar met een gewone bout en moertje i.p.v. het imbusdingetje. Boutje vastdraaien en dan vastzetten met het moertje tegen de collar aan. Ik zou eventueel nog een wheel collar kunnen aanbrengen in het midden van de afstandsbus tussen de 2 rotoren, om de krachten te verdelen.
2) 1,5mm gaatje boren in de as, en een borgpennetje gebruiken door de wheel collar heen, of net erboven.
3) Schroefdraad boven op de as tappen, en de zaak vastzetten door twee bouten bovenop de as tegen elkaar in te draaien. (Hiervoor moet ik wel een nieuwe as monteren... wordt een hoop breekwerk).
Wat is jullie mening over deze methoden, of hebben jullie nog andere ideeen? Bedenk dat er op de collar vrijwel geen torsiekrachten staan, alleen trekkracht: het hele vliegtuig hangt er in principe aan.
Nog een foto van het hele ding:


Dit is de rotorkop. Gewoon een as van 5mm verenstaal. De lagers van de rotors worden door afstandsbusjes op hun plaats gehouden (het bovenste afstandsbusje ontbreekt in deze foto). In het oorspronkelijke ontwerp komt bovenop het zaakje een wheel collar (hoe heet zo'n ding in het Nederlands eigenlijk?), waarvan het boutje met locktite vast wordt gezet. Op de foto is te zien waar een inkeping in het verenstaal is gevijld om de zaak goed te borgen.
Dit is stevig genoeg en ik heb er zo ook mee gevlogen, maar het ding is lastig te vervoeren met de rotors er op. Ik wil ze er dus af kunnen halen, en iedere keer locktite gebruiken wordt niks. Het mag duidelijk zijn dat het tijdens het vliegen niet los mag raken! Ik heb de volgende tips en ideeen al gehad:
1) Gebruik de wheel collar met een gewone bout en moertje i.p.v. het imbusdingetje. Boutje vastdraaien en dan vastzetten met het moertje tegen de collar aan. Ik zou eventueel nog een wheel collar kunnen aanbrengen in het midden van de afstandsbus tussen de 2 rotoren, om de krachten te verdelen.
2) 1,5mm gaatje boren in de as, en een borgpennetje gebruiken door de wheel collar heen, of net erboven.
3) Schroefdraad boven op de as tappen, en de zaak vastzetten door twee bouten bovenop de as tegen elkaar in te draaien. (Hiervoor moet ik wel een nieuwe as monteren... wordt een hoop breekwerk).
Wat is jullie mening over deze methoden, of hebben jullie nog andere ideeen? Bedenk dat er op de collar vrijwel geen torsiekrachten staan, alleen trekkracht: het hele vliegtuig hangt er in principe aan.
Nog een foto van het hele ding:
