Stevige, verwijderbare borging van rotors op een autogyro?

• Topicstarter Topicstarter Muxje
  • Startdatum Startdatum
M

Muxje

Guest
Ik heb 10 jaar geleden eens een autogyro gebouwd (Al's autogyro, zie plaatje :) ). Ik ben nu op zoek naar een bevestiging voor de rotors die stevig genoeg vast zit, maar die ik wel los kan maken voor transport.

gyro_head2.jpg

Dit is de rotorkop. Gewoon een as van 5mm verenstaal. De lagers van de rotors worden door afstandsbusjes op hun plaats gehouden (het bovenste afstandsbusje ontbreekt in deze foto). In het oorspronkelijke ontwerp komt bovenop het zaakje een wheel collar (hoe heet zo'n ding in het Nederlands eigenlijk?), waarvan het boutje met locktite vast wordt gezet. Op de foto is te zien waar een inkeping in het verenstaal is gevijld om de zaak goed te borgen.

Dit is stevig genoeg en ik heb er zo ook mee gevlogen, maar het ding is lastig te vervoeren met de rotors er op. Ik wil ze er dus af kunnen halen, en iedere keer locktite gebruiken wordt niks. Het mag duidelijk zijn dat het tijdens het vliegen niet los mag raken! Ik heb de volgende tips en ideeen al gehad:

1) Gebruik de wheel collar met een gewone bout en moertje i.p.v. het imbusdingetje. Boutje vastdraaien en dan vastzetten met het moertje tegen de collar aan. Ik zou eventueel nog een wheel collar kunnen aanbrengen in het midden van de afstandsbus tussen de 2 rotoren, om de krachten te verdelen.

2) 1,5mm gaatje boren in de as, en een borgpennetje gebruiken door de wheel collar heen, of net erboven.

3) Schroefdraad boven op de as tappen, en de zaak vastzetten door twee bouten bovenop de as tegen elkaar in te draaien. (Hiervoor moet ik wel een nieuwe as monteren... wordt een hoop breekwerk).

Wat is jullie mening over deze methoden, of hebben jullie nog andere ideeen? Bedenk dat er op de collar vrijwel geen torsiekrachten staan, alleen trekkracht: het hele vliegtuig hangt er in principe aan.

Nog een foto van het hele ding:

gyro_full.jpg

Voor de liefhebbers heb ik hier de oplossing die ik uiteindelijk gekozen heb: een gewone wheel collar met een borgpen er door heen. Tipje van iemand van RCGroups.com :)

Boren in verenstaal was kansloos, zelfs met carbideboortjes, maar een extra sleufje slijpen met een Dremel ging prima. De borgpen gaat dan door de smalle sleuf heen:

gyrohead_2.jpg

De collar er op, en de borgpen erdoor:

gyrohead_3.jpg

Nadat het schroefje is aangedraait, komt er een stukje brandstofslang over de borgpen. Deze maakt het moeilijker voor de borgpen om te verdraaien, en als het schroefje van de collar lostrilt, dan houdt de borgpen/brandstofslang hem op z'n plaats. Op deze manier kan ik het hele zaakje makkelijk vastzetten en weer losmaken, zonder Locktite te gebruiken.

gyrohead_4.jpg

Hij is nu (zo goed als) vliegklaar. Nu is het wachten op een mooie vliegdag met niet te veel wind :)

Hey Muxje,

bij ons op de club heeft er identiek dezelfde gevlogen! dat ging redelijk goed hij had alleen een serieuze aanloopstrook nodig. Je kan best de rotors al op gang draaien voor je vertrekt.
Maar na een aantal vluchten heeft hij er geprofileerde pallen opgezet met een dragend profiel (ik dacht een gewone clark Y). Dat was dag en nacht verschil en vloog stukken beter.
Hoe vliegt de jouwe?

@jacques: ik heb de tekeningen, maar het bouwartikel ben ik helaas kwijt. Hij is overigens niet moeilijk van de tekening te bouwen. Stuur me een PM als je er zelf eentje wil gaan maken, dan heb ik nog wel een copietje voor je.

@kurt: de mijne had ook een aardige aanloop nodig met een 6,5cc 2takt. Het zou beter moeten gaan met de 9,5cc 4takt die er nu op zit; ik heb nog niet de kans gehad om hem daarmee te proberen. (Heh... eerst m'n brevetje halen :) Ik heb jaren geleden gevlogen toen we nog niet aan brevetten deden, maar op de club waar ik nu lid ben is het verplicht). Ik ben ook van plan om rotoren met profiel te maken. Clark Y klinkt goed, is in elk geval lekker makkelijk te maken uit balsa, en alles is beter dan de planken zonder profiel die ik nu heb. Zou je aan je medeclublid kunnen vragen hoe hij zijn rotors gemaakt heeft (material, constructie, profiel, afmetingen)? Beter goed jatten van een bewezen concept, dan zelf aanmodderen. :)

De bouwer adviseert inderdaad om bij het starten de rotors een zetje te geven, dat scheelt je zo 10-20 meter aanloop. Vanaf een bepaalde minimum snelheid van de rotors neemt de draaisnelheid heel snel toe, maar vanuit stilstand duurt het eeeuwen.

Eenmaal in de lucht vliegt hij prima trouwens.

Back