Stand aileron?

Wat kan de oorzaak zijn dat ik mijn aileron zo moet trimmen om het toestel neutraal te krijgen?
Ik heb ondertussen zo,n 35 vliegtuigen gebouw (heb dus bouw ervaring), en dit nog nooit mee gemaakt. meestal voldoet een of twee klikjes uit trimmen.

img3777int.jpg

img3775cabbovenaanzicht.jpg

img3774aanzicht.jpg

Hallo,
Zelf ben ik niet zo'n RC piloot, maar ik vlieg wel met vrije vlucht modellen (F1B en F1B).
Zo te zien aan de laatste foto (mooie duidelijke platen) is je vleugel verdraaid.
De linker vleugelhelft heeft een meeer positieve instelhoek dan de rechter (vanuit het model gezien).
Dit is te compenseren met de rolroeren en dat zie je terug in je trimstand.
Rechts down (instelhoek vergroten) en links omgekeerd.

Hopelijk heb je er wat aan.
Nu is lijkt me de oorzaak van je extreme strimstanden geod te zien, maar je wil natuurlijk ook een oplossing.
Als het een houten vleugel is dan kun je met stomen een heel eind komen (pas op, ik weet niet hoe goed oracover hier tegen kan....)

Succes!

Jep, zie het antwoord van m`n voorganger.

Op deze foto (het kan vertekenen) lijkt het wel of er heel veel verdraaiiing in je vleugel zit:
img3774aanzicht.jpg

Je rechtervluegel staat veelste veel negatif aan de tip, deze moet je meer posistief zien te krijgen (oftewel de neus omhoog bij de tip).

Goed gezien, de rechter vleugel is getordeerd.

Met Oracover kun je dit al corrigeren. Vleugel in de gewenste stand buigen en dan met het strijkijzer erover tot de rimpels weer weg zijn. De oracover is zo sterk dat dit genoeg is. Evt de behandeling enkele keren herhalen tot het goed is.

Als je zeker bent dat je de vleugel recht gebouwd hebt, zou het zomaar kunnen dat deze tordering door het folieën met oracover ontstaan is.

Ik heb het net even na gekeken , en inderdaad vleugel is zo scheef als een horletoet.
nooit eerder meegemaakt , had alles goed nagemeten maar nooit aan gedacht dat na het bespannen krom zou kunnen trekken.
morgen even kijken of we het recht krijgen en op wat rustig weer wachten.
thanks.

Ja,
En dat scheelde en slok op en borrel.
Ik krijg de verdraaiing er niet helemaal uit, maar voldoende om maar 3 a 4 klikjes bij te hoeven trimmen.
Nu even wachten tot een wind stille uurtje, om de water drijvers uit te proberen.

> Met Oracover kun je dit al corrigeren. Vleugel in de gewenste stand buigen en
> dan met het strijkijzer erover tot de rimpels weer weg zijn. De oracover is
> zo sterk dat dit genoeg is. Evt de behandeling enkele keren herhalen tot
>het goed is.

Niet alleen de rimpels weg werken maar de hele vleugel doen, Als er namelijk
ergens rimpels onstaan door torderen, wordt er op een ander plek harder
aan de oracover getrokken. als je die plek niet verwarmt wil die weer naar
zijn oude plek terug. Dit kan dan weer verklaren dat je er niet alles uit krijg.

Bart,

Back