Staartwiel zelf maken??

Mijn Skystar II (hoogdekker-trainer) heb ik gebouwd als staartwiel-kist. (Taildragger)

Het hoofdlandingsgestel was nogal gemakkelijk: daar zit het landingsgestel van mijn oude Calmato.

Maar nu achter nog iets verzinnen. Ik heb wel een wieltje van een 2 centimeter doorsnede, maar geen ophanging. Heeft er iemand misschien creatieve oplossingen over een zelfbouw-staartwieltje?

Ik weet dat er bij diverse hobbyshops complete setjes te koop zijn, maar aangezien ik toch tijd en een hele berg onderdelen heb kan ik misschien zelf iets in elkaar knutselen. Kan de kist morgen ook helemaal af zijn ;-)

Groeten!
Ton

ha Ton,

bij mij cali heb ik gewoon een sleetje gemaakt. een stukje verenstaal gebogen dus en een gat in de romp gemaakt waar deze ingelijmd kwam.

Frank heeft pas zijn Trainer65 ook omgebouwd naar taildragger en heeft gewoon een wieletje met geledingsblokje aan de onderkant staart (waar anders) gemaakt. het wieletje gaat niet met het richtingsroer mee, maar stuurt toch voldoende. het is een soort zwenkwieletje dus ;)

als je op internet sites naar een staartwieletje zoekt, zul je vaak zo'n eentje tegenkomen die met het richtingsroer meebeweegt door een horizontale pin die boven het wiel uitsteekt. deze pin kun je gewoon afknippen en het wieletje dan als zwenkwiel gebruiken.

wees creatief. morgen ben ik er niet, maar het zal vast wel lukken ;)

Maak een plaatje van 3 mm triplex dat je verticaal in de romp gaat verlijmen.
De zijde van dat plaatje waar het staartwiel-pootje moet komen, vijl je hol met een rattestaart (dun rond vijltje).
Lijm een 3 mm diameter messing buisje erin met epoxy.
Boor gaatjes met een half mm boortje in het triplex langs het buisje en rijg dun staaldraad door de gaatjes en om het messing buisje. Bedek het met epoxy.
Buig het staartwiel-pootje van 2 mm verenstaal. Laat het bovenste eind nog even recht, dat buig je om en in de vorm van de onderzijde van het richtingsroer, na het door het messing buisje gestoken te hebben.
Hierna het triplex plaatje in de romp verlijmen en lakken.

Door de brandstofslang krijg je geen klappen op je servo.

Voor mijn Big Lift (spanwijdte 2,20 m, 6 kg.) had ik achteraf liever 3 mm staaldraad en een 4 mm messing buisje genomen.

exampletailwheel.jpg

Henri en Jeron bedankt voor jullie antwoord!

Het gaat lijken op die van Henri, alleen zit mijn richtingroer boven het hoogteroer. Daarom zal ik de besturing weg laten. Het wordt dus een plaatje triplex met een busje en daardoorheen de staaldraad. Ik plaats wel een foto als ik klaar ben ;-)

Groeten,
Ton

Als je het wieltje niet bestuurbaar maakt laat het dan los draaien, net als een zwenkwieltje. Als je het vast zet zal taxiën heel lastig blijken te zijn.

ik heb het bij mijn big-jim op deze manier opgelost

217248d6506055d73.jpg

groeten Gertjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is helemaal chique Gertjan! Erg 'luxe' oplossing!
Alleen veel werk, en ik zou er onderdelen voor moeten kopen. Dan kan ik net zo goed een standaardoplossing kiezen.

Wel een fantastisch idee om eventueel pull-pull besturing erop de maken!

Mijn vorderingen: ik heb een plaatje triplex in een driehoek gezaagd. Lange kant tegen de onderkant van de staart, korte rechte kant achteraan. Hierin heb ik drie gaten geboord: achteraan van boven naar beneden eentje met een messing busje erin, daarvoor twee sateprikkers erin gelijmt. Hiervoor boor ik twee gaatjes aan de onderkant van de staart.

hmmmmm, ik lees dit na en zie dat een foto veel duidelijker is. Ik lijm het vast en post morgen een fotootje.

Groeten,
Ton

Dat is ook een goed idee! Die sateprikkers zitten dan achter het buisje, he? En verlijm het triplex plaatje in de romp, niet ertegenaan.

Dat is helemaal chique Gertjan! Erg 'luxe' oplossing!
Alleen veel werk, en ik zou er onderdelen voor moeten kopen. Dan kan ik net zo goed een standaardoplossing kiezen
.

Hoi Ton,
ik heb hier ook geen onderdelen voor gekocht, (op het wieletje en de kwiklinks na)
ik heb gewoon een paar strookjes koolstof gelamineerd op een malletje van rvs plaat en de rest van dun rvs in elkaar gehardsoldeerd, maar de manier waarop jij het nu gedaan hebt lijkt me ook niet verkeerd hoor, gezien het formaat kist is het mischien verstandiger.
bij mijn biggjimm heb ik er een extra servo voor gebruikt, dat bespaar je bij jou manier dus al weer uit.

groeten Gertjan

Toch bedankt voor je reactie! Leerzaam voor mij en voor anderen die hiermee aan het prutsen zijn.

Zaterdag heb ik mijn probeersel even meegenomen naar de club, en de ervaren mensen dachten dat het wel wat zwak was. (En ik dacht dat overigens ook... ;-) )

Aangezien iemand nog een staartwielsetje had liggen, was de oplossing natuurlijk erg simpel.

Toch zal ik nog even een foto'tje plaatsen, kan ik alleen nu niet omdat ik niet thuis ben.

Groeten,
Ton

Ik wil wel even zien wat je gedaan hebt dan, dat het te zwak werd bevonden. Die van mij heeft al vele klappen tegen een betonnen baan overleeft.

in principe was Tons constructie stevig genoeg maar m.i. was het draad waar het wiel aan vast zat, te zwak. deze was 1mm (materiaal was niet erg sterk) en ik heb hem aanbevolen 2mm verenstaal te gebruiken. het buisje wat erin zat was daar ook ruim genoeg voor. ook stak het draad er aan de bovenkant erg ver uit. ik heb hem uitgelegd hoe ik het (netjes ;) ) op zou lossen.
er is nog zéker iets van te maken hoor, Ton! niet weggooien :O
even dat draad veranderen zoals ik heb uitgelegd en het is een geweldig dingetje. (pinnetjes met epoxy in de romp lijmen; 5min, 30min of 24-uurs maakt niet zoveel uit hierbij ;))

Back