staartwiel (meesturend of niet) of staartsteun

• Topicstarter Topicstarter hans.couckuyt
  • Startdatum Startdatum
H

hans.couckuyt

Guest
Hallo,

ik heb een telemaster (niet zelf gebouwd) zonder staartwiel.

Wat is de beste oplossing om een beetje stabiel te taxiën ?

Een staartwiel verbonden met het richtingsroer, een vrij staartwiel of gewoon een steuntje onder de staart ?

Dank voor het advies

hans

Een staartwieltje dat meestuurt met je richtingroer stuurt het beste. Het nadeel is dat het ook de servo van je richtingroer extra belast. Je moet dus zorgen voor een systeem dat de klappen opvangt om je servo te ontzien.
Zelf maak ik meestal een staartwieltje dat als een zwenkwieltje onder de romp is gemonteerd. Het wordt dus niet bestuurd maar volgt de bewegingen van de staart "vanzelf".
Mijn ervaring is dat dit ook goed werkt, zeker als je een beetje flink richtingroer hebt. Het is makkelijk te maken en je hoeft er meestal weinig of niets voor om te bouwen. Ook de servo van je richtingroer wordt niet extra belast. Het nadeel is wel dat je iets minder controle hebt als er wat veel wind is maar dat valt in de praktijk erg mee.

Ernst heeft groot gelijk. Ik heb ook jaren rond gevlogen en gereden met een los, draaiend staartwiel. Het enige probleem is dat als er veel wind staat dat hij lastiger te taxien is. Verder onder normale omstandigheden een zeer goede oplossing. Lekker eenvoudig, zonder kans op belasing van roer en/of servo

Groetjes

Mark

Heren, mag ik daar een vraagje aan vastkoppelen ?

ik vermoed dat de afstand tussen de zwenk-as en het eigenlijke wieltje best zo klein mogelijk wordt gehouden.

Ik denk dat ik nu met een gecumuleerd probleem zit. Het richtingsroer is zeker niet bovenmaats geproportioneerd en het wieltje zelf staat vrij ver van de zwenk-as. Van zodra het een beetje hobbelig is, valt er bijna niet meer te taxiën.

Is mijn conclusie correct ? richtingsroer vergroten én het staartwiel dichter bij de romp brengen.

waarvoor veel dank

hans couckuyt

Hans,

Het zwenkwieltje mag best een behoorlijk stukje van het draaipunt zitten. Dat is zelfs beter omdat het wieltje dan veel beter spoort en daardoor makkelijker stuurt.
Als je moeilijk kan sturen kan vergroten van je richtingroer hier zeker verbetering in brengen. Er is nog iets dat je niet vergeten moet en dat is dat je het hoogteroer tijdens het taxiien ALTIJD VOL UP moet houden. De staart wordt dan stevig tegen de grond gedrukt en heb je minder last van de hobbels. Tegelijkertijd is de kans dat je model voorover wil duiken dan veel kleiner.

Dank je, Ernst

ik zal beginnen met het richtingsroer opnieuw te maken (derde maal).

Die tip van het hoogteroer, daar was ik ook al achter gekomen. De motor die op het toestel staat is aan de krachtige kant dus had het vliegtuig inderdaad de neiging, bij de minste bobbel op de grond, om met de neus in het gras te gaan.

Nogmaals dank voor je reaktie.

Ik wens je veel mooi weer en vliegplezier deze zomer.

hans couckuyt
Lichtervelde - belgie

Ik heb ook een Telemaster en heb er een meesturend staartwiel op, dat stuurt makkelijk, het hoogteroer is originele grootte, het enige probleem met de Telemaster is dat hij nogal zijwindgevoelig is op de grond...

Kris

Dag Kris,

heb jij nog de plannen van de Telemaster ?

Ik heb mijn toestel namelijk niet zelf gebouwd en heb er geen plannen van. Ik dacht al dat het richtingsroer nogal klein was maar ik heb geen idee van de afmetingen die de "constructeur" voorschrijft.

Mocht het niet teveel gevraagd zijn om de afmetingen van het richtingsroer te checken en te faxen indien possible.
fax nr 051 729 633
Mocht Begijnendijk dichter bij de zee liggen, dan kwam ik zelf eens kijken.

Betreffende die zijwind, ik kan er al van meespreken. Ik heb al tweemaal de romp doormidden gekraakt bij het taxiën/opstijgen.
Met wat geluk en tijd, bouw ik me deze winter een nieuw vliegtuig.

dank bij voorbaat

Ik heb zelf een vliegtuig gebouwd van tekening(op mn 13e al!) en ook een zwenkwiel als staartwiel genomen, maar bij mij ligt de wielas schuin, en hierdoor rijdt het vliegtuig in lichte boog tijdens het taxien, ik heb hem trouwens nog niet de lucht in gehad, hij is afgekeurd, ik had per ongeluk het HELE vliegtuig uit balsa gemaakt, en volgens alle clubleden trekt de moter dan de cockpit van de romp, moet ik even vervangen door triplex, alleen ff nieuw oracover halen......

Back