staartwiel Conrad Piper + Andere vragen

• Topicstarter Topicstarter mdewals
  • Startdatum Startdatum
M

mdewals

Guest
Hoi

Ik heb de volgende piper gekocht bij Conrad: deze

Ik kan echter niet wijs worden hoe ik het staartwiel moet installeren. Iemand enig idee :oops:

Ik heb dus een iets ander type wiel dan in de handleiding staat. Ik heb wel een lange ijzeren pin eraan zitten maar snap niet helemaal waar deze moet komen. Mijn Duits is zeer beperkt.

Moet ik nu gewoon een gaatje boren in het richtingsroer en daar de pin instoppen?

Alvast bedankt voor de hulp.

-Micha

[edit] heb ook een aantal andere vragen, zie laatste post[/edit]

Om een zinnig advies te kunnen geven, moet je even een foto van het betreffende landingsgestel bijvoegen.

Zo heb even snel fotos gemaakt.

op foto 1 Zie je de achterkant met alleen het richtingsroer en de achterkant van mijn poes ;)

op foto 2 zie je een iets onscherpe foto van het staartwiel.

vervolgens op foto 3 hou ik het staartwiel half onder, half naast de staart waardoor je ziet dat de pin niet in z'n geheel in het richtingsroer zou kunnen.

Zou ik het stukje plastic wat aan de staart vast moet omdraai krijg je dit foto 4

dan past het geheel wel maar heb ik een groot gat tussen het plastic en de staart. zie foto 5 (sorry voor gebrekkige foto, beetje lastig om zelf foto te maken en het vast te houden ;) )

hallo

je moet die draad gewoon 90 graden naar achter om buigen en een gaatje boren in je richtingsroer en er dan in schuiven..of anders een stukje afknippen en dan recht naar boven erin met een beetje lijm,maar dan zit het minder goed denk ik.pas wel op dat je de scharnieren niet raakt

Volgens mij zijn er met dit staartwieltje 2 mogelijkheden :

1. zoals op foto 5 getoond, waarbij het staafje in het richtingsroer gewerkt moet worden. Hierbij zijn er echter wél 2 hobbels om te overwinnen ; de scharniertjes van het richtingsroer zullen in de weg zitten (dus staafje eventueel inkorten) en het mooi wegwerken zal nauwelijk lukken.

2. zoals op foto 5 getoond, maar dan het staafje gelijk boven het scharnierpunt haaks ombuigen naar achteren en onder het richtingsroer bevestigen met lijm en kleine beugeltjes. Eventueel kan ook hier gekozen worden om het staafje dan in het richtingsroer te laten verzinken.

Snappie ?

Wacht ook nog even op andere reacties :wink: (DRESTAR en ik zaten dus gelijktijdig te typen)

Het staartwieltje monteren zoals in foto 5 maar dan met het plastic goed om (niet zoals foto 4). Dan het omhoogstaande stuk draad haaks ombuigen zodat die tussen de schroefjes (welke het roerhoorntje vasthouden) doorgaat. Het teveel kun je afsnijden. De schroefjes en het plastic van het roerghoorntje zorgen ervoor dat het stevig verankerd zit. Als je dan ook nog eens de draad met epoxie in het gat van het richtingsroer vastlijmt zit het voor altijd vast.

Dag Heren,

ik heb nog even goed gekeken naar de handleiding op internet en die fotos zijn duidelijker dan in de bijgeleverde handleiding. Alleen kon ik het pas goed zien nadat ik alles op 250% had vergroot.

Ik moet het stukje inderdaad ombuigen en vervolgens met een klemmetje vastmaken aan het richtingsroer.
Alleen zit er geen klemmetje bij :evil:
Volgens het boek kan ik echter ook het overtollige deel verwijderen en het zo monteren, dan draait ie echter niet mee. Is dit een groot probleem? Volgens mij alleen tijdens het taxiën of niet?

Had ik nog een vraag. Officieel moet je het hoogteroer en richtingsroer vastlijmen. Echter heb ik iets van, dan haal je het er nooit meer uit zonder de halve achterkant te slopen.
Kan ik als alternatief niet de boel met schroefjes vastzetten?
Lijmen is meteen zo definitief. Mocht ik een keer de romp of hoogte- of richtingsroer beschadigen (dus 1 van de 3) kan ik het makkelijker demonteren en vervangen.

En de laatste vraag. Me oom zei dat ik voor de antenne even een gat in de bodem moest boren, antenne erdoor doen, en dan met stukjes plakband vastmaken aan de romp en zo naar achteren leiden. Is dit een goed plan?

Wederom alvast bedankt.

1. Als je het wieltje los laat meedraaien, is hij inderdaad wat moeilijker te sturen tijdens het taxiën. Volgens andere is dit echter geen bezwaar ; hij stuurt dan voldoende door de langs stomende wind van de propeller. Ik heb er géén ervaring mee.

2. Géén klemmetje ; maak zelf iets van een stukje aluminium of blik :wink:

3. Scharnieren lijmen of doorboren en fixeren met een worste-prikker (zie mijn bouwverslag van GAMMA DX-11). Schroeven wordt volgens mij nooit gedaan ; te zwaar, te grof, niet mooi ?

4. Antenne draad laat men tegenwoordig ook wel in de romp, naar achteren liggen ; dun kunstof busje in de romp lijmen en de draad daardoor heen duwen. Maar hij mag ook zeker naar buiten gelegd worden. Hier moet je rekening houden met de plaats waar je dat doet ; niet zo dat bij een crash de vleugel je antenne draad afrukt. En de antenne draad moet je beschermen met een stukje van ± 5 cm brandstofslang, daar waar hij door de romp naar buiten gaat.

Gewoon blijven vragen ; daar is dit forum juist voor :D

:D Wel opletten als je deze draad plooit dat deze niet kraakt, ik heb dit voorgehad bij mijn Piper Cub 60, deze kwam ook van Conrad. Ik wou deze plooien onder een korte hoek, maar dit liep verkeerd af. :(

Nu is het staartwiel niet stuurbaar, maar dit heeft voor mij geen enkel probleem, enkel als er veel wind is kan het taxien een beetje moeilijk verlopen. :)

Sorry voor de late reactie.

heb het vliegtuig inmiddels af. Staartwiel draait niet mee. Alleen kwam het richtingsroer in aanraking met et bovenste stukje van het staartwiel dus heb ik een kleine inkeping gemaakt.

Als alles mee zit, ga ik morgen naar een vliegclub toe om hem te laten invliegen. En misschien vlieg ik zelf ook wel een stukje.

Als alles verder goed is dan ga ik vliegles nemen :)

-Micha

Back