SS great eastern

nu de motor er niet meer in komt wordt de deksel van het gat ook vervangen door een 1 mm stuk hout , en een aantal dingen daar op wordt ook anders.
 
2009_01_31_great_eastern_robert_edmonds_c.jpg


A 1:12 scale model of the paddle engines and paddle wheels of the Great Eastern on display at the Science
Museum in London, England. The model was built during the construction of the Great Eastern according to
the museum probably as a design tool and to build confidence with the investors.


 
red_duster.gif

Great Eastern (1858)

Builder:
John Scott Russell & Company
Millwall, London, England
Keel laid:
May 1, 1854 (a)
Launched:
January 31, 1858
Year built:
1858
Completed:
September 1859
Fate:
Sold Nov. 1887 for £16,000 to Henry Bath & Sons and scrapped in Liverpool in 1889.
Notes
(a):
Beginning of construction date, ship was flat bottomed, no keel.


Owner
Eastern Steam Navigation Company
London, England
1858:
Great Ship Company Ltd.
London, England


Dimensions, machinery and performance
Length:
692'
Hull:
Iron
Beam:
83'
Engines:
1 four cylinder (paddlewheel) by J. Scott Russell
1 four cylinder (screw) by James Watt
Across wheels:
120'
Boilers:
10 (4 paddle, 6 screw) 25 psi (c)
Wheel diameter:
Propeller:
56' (a)
24'
Speed:
13 knots
9 knots (screw only)
Draft:
30' (full)
HP:
1,000 (paddle)
1,600 (screw)
Gross tons:
22,500 (32,000 displacement)
Funnels:
5 (d)
Crew:
400
Masts:
6 (rigged for sail)
Passengers:
4,000 (b)
Sail:
18,148 sq. ft.
Construction notes
(a):
52' after replacement following the storm of Sept. 1861.
(b):
Was never fitted for more than 3,000 passengers.
Designed to carry up to 10,000 troops in wartime.
(c):
2 removed to lay the Atlantic cable, replaced in 1867.
(d):
4th funnel removed to lay the Atlantic cable, replaced in 1867.
12 watertight compartments, 3 million 1" rivits all hand driven, 30,000 7/8" thick plates.
Carried 20 lifeboats, original concept called for two 100' steamers to be carried alongside,
but this idea was abandoned after the collapse of the Eastern SN Co.
 
Die motor nabouwen is nog een project op zich zelf Timber, Die foto die je liet zien was een vreselijk mooi model.
 
de deksel van de kuil heb ik opnieuw gemaakt opdat die niet meer gebruikt wordt , van 5 mm naar een 1 mm stuk triplex en de groote en kleine dakramen ook meteen aangepast en op een stukje hout gelymd .
ziet er nu beter uit.
 
ik kwam nog een spuitbuis wit tegen dus de 16 reddings bootjes die lelijk van kleur waren zyn nu wit gespoten.
 
Back
Top