SS great eastern

TIMBERWOLF

Forum veteraan
in_fahrt.jpg


dit schip is gebouwd in 1857

Het schip kreeg een lengte van 211 meter en was vier- tot vijfmaal groter dan de grootste schepen uit die tijd. Het werd uitgerust met een dubbele romp, waarbij er 90 cm afstand tussen de twee delen gelaten werd. Het schip was onderverdeeld in 16 waterdichte compartimenten die zinken praktisch onmogelijk maakten. De Great Western kreeg een diverse voortstuwing van twee schoepraderen, schroeven met hulpzeilvermogen. De schroef werd aangedreven door een stoommachine van 6000 pk met vier liggende cilinders. De raderen, een aan bak- en een aan stuurboordzijde, kregen elk een eigen machine. Het schip kreeg vijf schoorstenen.

Cyrus Field, een Amerikaanse zakenman die het waagstuk ondernam om Engeland met Amerika te verbinden via een telegrafiekabel. Hij kocht het reuzenschip omdat het plaats in de ruimen had om de drie miljoen meter kabel mee te nemen. Na de eerste kabel in 1865, legde het schip nog vijf kabels, vier over de Atlantische Oceaan, en één die Aden met Bombay verbond.

SS_Great_Eastern_diagram.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb de bouwplaat van deze boot scale 1: 200.

1 m 06 lang by 34 cm breed en 34 cm hoog.

ik ga de karton overzetten op triplex.

de spanten wordt 6 mm multiplex , 2 mm latjes voor de romp bekleding.

deck multiplex en latjes.

en de rest zien we later .

 
Laatst bewerkt:
hier is een deel van de bouw beschyving . en die onderdelen moeten dan hout worden.

het is de achterkant romp op zyn kop .

161495-cedab83a3b73724681224caf4429ae9e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk idee om dat unieke schip te willen bouwen.
Je moet wel veel ruimte hebben om al die grote rompen gelijktijdig kwijt te kunnen ;)

andy
 
Reactie

Timber,
Geweldig idee zo’n schip.
Maar ai ai ai, dat is dan al het 9e vaartuig waaraan je tegelijkertijd gaat werken.
Wat een ‘slipwaytjes’ bij je thuis op de grote scheepswerf.
Succes met de bouw; ik ga zeker een abonnementje nemen.
 
iemand anders zyn idee van de romp.

ik moet eerst de papieren variant nog uit testen.

dan kan ik met hout beginnen


509584.jpg
 
Reactie

Mooi begin zo’n romp met spanten en kiel.
Altijd weer een leuk gezicht.

Krijg meteen zin om ook weer aan een nieuwe romp te beginnen.
Daarvan heb ik de tekeningen liggen.
Ga ik dus mooi niet doen.
Zelfs de romp van de HMS Hood is nog steeds niet af.
Eerst die KMS Bismarck romp afmaken.
 
vandaag begonnen met het inscannen van boekwerk van de boot

alle onderdelen scan ik in , in A3 op de pc , om ze later in A3 met de ander printer , uit te printen .

zo blyven de originelen in goede staat.

de kopieen zyn ongeveer 1 mm groter maar dat maakt niet uit.

ik heb papier dat even dik is als het origineel 0,15 mm

dat kan ik later op het hout monteren en uitzagen.





dit een van de blz met spanten wat ik heb ingescant

161777-4957d6b0c3acf32eccd8d297e16c6ac2.jpg
 
Laatst bewerkt:
alles van de romp is ingescant.

volgende is het uitprinten van de delen en een proef stuk maken

hier een scan van een zy verbinding tussen de spanten en wat deck raampjes.


161802-b8f6c4bda20a15a6ef9d48be92d3861d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oeps, dit is wat anders dan mijn Victory bijboten, zover als jij bent ben ik nog lang niet.
Ik blijf je volgen, kan er altijd mijn voordeel mee opdoen. Succes

Gr. A3
 
myn idee is byna zelfde wat jii doet A3.

jii gaat van hout----papier---hout.

ik van papier---- hout.

alleen myn romp is groter en uitgebreider dan een roeiboot.

en dit is de tweede keer dat ik dit doe de vorige keer was de USS MISSOURI.
 
Back
Top