Springer Multi Tug

Het is mooi te zien hoe jullie samen tot zo'n fraai resultaat komen. Met elk detail gaat de boot er mooier en mooier uitzien. Toont maar weer eens wat je met zo'n "simpel Springertje" kan doen. :D

Dat is nou net precies de kracht van een Springer: De romp zelf zit in no time in elkaar, en bovenop kan je je compleet verliezen in alle mogelijke varianten van opbouw die je je maar kunt verzinnen :)
Ziet er goed uit jongens, ik ben benieuwd wat de andere opbouwen gaan worden.

Eerste proefvaart SMG IJmond

Vandaag met goed weer de eerste proefvaart gedaan. We moeten nog iets veranderen aan de plek van de accu maar het vaart heel erg leuk. Hierbij een filmpje natuurlijk

:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de hulp met het linkje. hoe doe je dat precies?

Alle Springers zijn erg dartelig. Ze blijft helemaal droog. Bij de eerste proefvaart lag ze precies op de waterlijn. Toen kwam er een hele golf over het dek omdat ze tijdens het varen de neiging heeft om wat voorover te gaan liggen. Dat gaf wel een klein beetje water aan de binnenkant. Het dek is niet helemaal waterdicht. Ik denk dat mijn vader dat nog gaat aanpassen. Nu ze klein beetje achterover helt is dat probleem helemaal voorbij. We hebben de accu een klein beetje naar achteren verplaatst. Als ze helemaal gereed is gaan we nog wat beter balanceren, het blijft een klein beetje achterover.

Hallo,

kijk als je hier de link hebt: YouTube C0fkIVVKU2g &feature=youtu.be

dan staat daar een code.. (vetgedrukt heb ik hem) die code zet je [youtube] dan hier de code[ / youtube] en dan heb je het beeld ;) snap je?

het komt wel goed, zit lekker veel power in hoor!

Paul

Willen jullie er rekening mee houden dat straks er nog een werkschependag in Heemskerk gehouden moet worden? En dat dan alle steigers en golfbrekers ordentelijk op hun plaats moeten liggen?
Potverrrrrdrrrrrie.....;)
Een lekker scheur-ijzer! Ziet er goed uit met die opbouw.

Wij hebben een hoop lol gehad met het tugje! En de boel staat er nog Roel! Ik vrees dat er tijdens de werkschependag wel een opdringerig duwbootje zal zijn die te pas en te onpas haar diensten inzet bij het afmeren van de grote broeders. Om die reden is ze rondom voorzien van rubber. Ik moet erkennen dat het leuker is dan verwacht. Zeer wendbaar gevaarte. Het is maar goed dat de P57 ook meegaat om de orde te bewaken.

Weer een stapje verder

Dank jullie wel voor alle leuke reacties. Deze opbouw is wel mijn vaders werk hoor! Ze wordt wel steeds leuker. Ik snap nu goed waarom je eerst een tekening moet maken en dat je daar best wat van kan afwijken. Alle ideetjes die we hadden lukken daardoor erg goed. Nu is de lier voor klaar (niet werkend maar wel leuk) en achter zijn wat aanpassingen gedaan. Ook het dak van het stuurhuis en de mast zijn bijna gereed. Het is nog even wachten op wat lampjes en andere spullen die in bestelling zijn.

full

full

Over haar vaargedrag wil ik nog wel wat kwijt. De mast stond er nog los op, die zit nu vast. Dat gewiebel was geen gezicht natuurlijk. Ze heeft wat veel vermogen voor haar grootte. Daardoor is ze wel haast zenuwachtig. Als we gewoon rustig varen heeft ze een super vaarbeeld! Mijn vader was gewoon niet helemaal zichzelf toen hij voor het eerst met haar ging varen. Alle dingen die wij niet mogen deed hij wel. Testvaren noemt hij dat en daarom mag het wel. Ja, ja.

Als je ergens tegenaan aan het drukken bent is een beetje vermogen niet gek, lijkt me...
Leuk bootje, ik ben zelf ook met iets kleins bezig, dat verslag komt nog...

Opbouw bijna gereed

Max heeft wel een punt. Ik ken weinig duwscheepjes die een dergelijk stuntgehalte vertonen in de real world. Stiekem blijft het aantrekkelijk wat ondeugend te zijn en "onverantwoord" vaargedrag te vertonen. Uiteraard "uitsluitend" om het Tugje uitbundig te testen en haar grenzen te verkennen! Je moet als vader altijd het goede voorbeeld geven, maar wat moet dat moet. Ahum.......
;-)

Ik denk dat de mast nog wat extra wiebelde door de fijne "anti shake fix" die bij Youtube standaard aanstaat als je een filmpje upload, die het bewegen van de camera zou moeten wegpoetsen. Bij-effect is alleen dat het bewegend object af en toe van rubber lijkt, door als die "post-processing". Mijn advies, gewoon uitzetten, kan ook achteraf, liever een beetje beweging van de camera, dan een auto/boot of wat dan ook, die over het scherm kruipt als een slang... Ik zal blij zijn als Youtube die "verbetering" afschaft.

Goed uitgetest, trouwens, vaart prima.

hallo
plezant bootje
is zo van het model dat altijd ergens wel mee in de auto kan als er eens word weg gegaan
kistje bouwen om ze in te zetten zo beschadigd ze niet en dan 3 koffertjes met de drie opbouwen LOL
nee het is een plezant en vooral ook nog mooi bootje geworden

gr raf

Ik vind plezant zeker de lading dekken! Plezant en praktisch. Ze laat zich inderdaad makkelijk vervoeren en zal daardoor veel varen in de toekomst. Ik zag op een website in Canada een bijzondere constructie waarmee een Springer tevens rescue bootje is voor bootjes met een storing. Dat ga ik nader onderzoeken en wellicht ook bouwen. Het aangename met het nuttige verenigen heet dat.

Toch ook weer tegen een eigen constructiefout aangelopen. Bij het bouwen van de romp met Max net even te snel willen werken. Een romp in een avond werd het doel en dat is vaak niet verstandig. Wij hebben destijds de romp van een knikje voorin voorzien. Ik ging er van uit dat het dek en de bodem de zaak wel bij elkaar zou houden. Om een haarscherpe knik te krijgen is de romp oppervlakkig ingesneden. De methode bij stireenplaat. Ik heb nagelaten het breukvlak te versterken aan de binnenzijde. Dat leverde toch een haarscheurtje op en daarmee maakte ze een beetje water. Dat water zag ik deze week via de omgekeerde weg er weer uitlopen. Niet best dus. Aan de binnenzijde tussen het breukvlak 2 stripjes geplakt en vol laten lopen met 2 componenten hars tot op de bodemplaat. Gelukkig is dat ter hoogte van de motorsteun en zodoende is met enig kunst en vliegweek een heus spant ontstaan. Bijkomend voordeel, ze is weer waterdicht en super stijf. De voldoende keer toch meteen een deugdelijk spant plaatsen is mijn advies...

Uit de hand gelopen hobby

Ik bedacht mij op school dat wij nog een eis hadden voor de Multi Tug die nog niet uitgeprobeerd is. Ze moest in de L14 passen. Waarom wij dat bedacht hebben ben ik helemaal vergeten want het slaat eigenlijk helemaal nergens op.
Ze past wel!

full

Langzamerhand is het wel een uit de hand gelopen hobby, en dit is nog maar een gedeelte......

full

:)

Back