Springer Multi Tug

Weer terug in de schoolbanken. Dat gevoel krijg ik een beetje bij de ontwerpklas van vanavond. Erg geestig om met een 13jarige een ontwerp te maken wat ook nog ergonomisch klopt. Na enig onderzoek op Google afbeeldingen moest er getekend worden. Op schaal en bruikbaar op de boot. The proof of the pudding is in the eating, ik vind de tekening van Stijn zeer geslaagd toen wij het ontwerp op de boot plaatsten. Spot on! En veel beter dan een avond voor de TV of achter de computer hangen. Laat staan in een schimmig bushokje met lokale hangjongeren!

Laatst bewerkt:
Vele handen maken licht werk Eric. Daarbij komt dat het bootje redelijk eenvoudig te maken is. Dan kan je echt mijlen maken in korte tijd. Zeker bij de grootte waarvoor wij gekozen hebben (300mm x 150mm). De meeste Springer Tugs zijn minimaal 450 mm x 225 mm. Dat scheelt toch een beetje in het maken van de constructie en afwerking. Ik denk dat de vaart er nu wat uit gaat. Er worden 3 opbouwen gemaakt, ieder voor zich. Daarbij zullen de heren her en der wat ondersteuning willen en dat komt het tempo meest waarschijnlijk niet ten goede. Wel erg leuk overigens!

full

Een ontwerp waarvan ik bij de eerste aanblik een glimlach op voel komen, een bootje dat je vrolijk maakt door zijn koddige uitstraling ;). Zou zo een rol kunnen spelen in 'Theodore the tugboat'. Leuk!

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank van mij en van Max (alias loods2be). Vandaag alleen een hoofdschakelaar aangebracht. Woensdag verwachten wij het sponsrubber en dan is de romp gereed. Wellicht kunnen wij medio maart een proefvaartje zonder brug maken. Ben benieuwd.

Romp bijna gereed

De romp is bijna gereed. Het sponsrubber kwam zaterdag per post en de laatste klusjes hebben wij aangepakt. Alleen de elektronica moeten wij nog aansluiten. Dat gaat deze week gebeuren en volgend weekeind proefvaren? De hoofdschakelaar is alvast aangebracht.

Omdat er natuurlijk ook gesleept moet worden vinden wij het handig dat het dek blijft zitten. Het dek gaan wij vastzetten met 2 schroefjes die in een plaatje gedraaid worden.

full

Het sponsrubber is met behoorlijk wat lijm aan de romp vastgemaakt. Best een klus om dat goed te krijgen

full

Het eindresultaat van de klussen dit weekeind:D

full

full

Ontwerp probeersel

Om een idee te krijgen van een 1:24 opbouw/brug even de brug van de L14 op de Multi Tug gezet. Zeg nou zelf, met wat aanpassingen zou dat toch best leuk zijn. Als ontwerp dan, mijn vader gaat het niet leuk vinden als ik de brug van de L14 "even" aanpas!

full

:?

tsja, allen even de mast aanpassen en hem vanbinnen even als tug versieren, dan ben je klaar. zonde dat het niet mag.

Kleinere mast en het ziet er perfect uit, laat je gewoon je vader een nieuwe maken:p, maar zoals Paul zegt is zelf bouwen leuker

No way José

Een extra romp? Stijn en ik zijn helemaal voor! Mijn vader heeft wel een super sterk argument, dit is een MULTI Tug, gemaakt voor meerdere opbouwen in meerdere schalen. Helaas doet de knuppel zijn werk niet en zijn wij druk aan het ontwerpen. mijn vader is daar wat meer bedreven in en is alvast begonnen met zijn opbouw 1:50

full

Mijne heren, niet te hard stoken in een harmonieus gezin! Ik begrijp de suggestie van nog een bootje best. Echter, wij hebben nog een vrouwspersoon in huis. Laten wij vooral niet vergeten dat de Hr Ms Haarlem 1:50 (dus ca. 1meter) ook op stapel staat! Nog een projectje is dus echt een brug te ver naast al het varend, rijdend en vliegend speelgoed wat al plaats heeft in huis. Wij zijn al dolgelukkig dat wij vanwege het multifunctionele karakter van dit kleine duw/sleepbootje, en de geringe bouwtijd ons gang mogen gaan. En ik blijf het een aanrader vinden, zo'n gezinsuitdaging. Grappig is wellicht dat wis- en natuurkunde van school direct toepasbaar is en zij daarmee het nut van die vakken eindelijk inzien. Nog een argument om moeders rustig mee te houden!

Nu ik aan de gang ben met de opbouw realiseer ik mij weer hoe groot de beting is op het dek van deze Tug in relatie tot 1:50. Ik herinner mij een foto van een zeesleper waar ze ook manshoog waren en toen dacht, ach dat kan dus prima. Een multi dingetje dus.

Schiet lekker op

Het is maar goed dat mijn vader niet zo van de Tv series is. Dan gaat het bouwen lekker door. Dit is nog altijd zijn opbouw 1:50 in ruwbouw.

full

Back