Springer Multi Tug

Max nog even geholpen met de tweede verflaag op het dek, dat klusje kunnen wij afstrepen. Wij zijn tevreden op een paar hele kleine puntjes na. Dat werken wij morgen even bij met een klein beetje zwart. Morgen de onderzijde van de Tug. Daar hebben wij een hoop gedonder mee gehad. Ik wilde een paar profieltjes aanbrengen. Dat moet je natuurlijk doen voor het schilderwerk. Een enorme bende dus, de boel weer losgemaakt, tot op het kunststof schoongemaakt en opnieuw aangebracht. Wel even staan foeteren. Op mezelf dan!

Laatst bewerkt:
word steeds mooier! Bedenk wel dat ze heel veel waterverplaatsing heeft waarschijnlijk en dat er dus best gauw buiswater over kan vliegen (ik denk dat ik mijn rode lijn wat lager moet doen) maar volgens mij heb je nog wel genoeg ruimte over ;)

@Jarvin,

de rode lijn is de waterlijn (tot waarin het schip in het water komt)
dus die kan je wel lager tekenen maar je schip gaat dan echt niet hoger liggen volgens mij?

Paul

Schade opnemen

Dat alles niet altijd goed gaat wist ik best. Toch is het een beetje schrikken als je dit ziet, ze lijkt totaal verkrekt aan de onderzijde van de boeg

full

toen mijn vader uitgefoeterd was over zijn eigen foutje heeft hij mij uitgelegd dat je soms moet ademhalen en weer opnieuw moet beginnen. Niet met de hele romp natuurlijk. Ik ben blij dat je er straks niets meer van ziet. Wel eerst schuren, plamuren en verf erop. Best leerzaam dus.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ach ja, soms zit het mee en soms zit het tegen. Ben wel blij dat het meteen mis ging en niet bij het aanbrengen van de laatste verflaag. De profielen zitten nu wel goed vast en wij beginnen weer met opbouwen van de verflagen na enig schuur en plamuurwerk.

@Jarvin en Paul: de juiste waterlijn hoort bij een ontwerp van een schip. Bij een Springer Tug is dat zoals wij aangebracht hebben. Als de romp gereed is en de elektronica ingebouwd brengen wij haar op die waterlijn met wat extra gewicht onderin de romp. Ik verwacht dat zij zich net zo zal gedragen als haar collega Springer Tugs, daar zijn veel filmpjes van op YouTube. Ik reken op wat buiswater, dat kan ze hebben. Verder zal ze licht achterover liggen bij volle kracht vooruit (zonder duwbak uiteraard). Het is natuurlijk een duw(sleep)bootje, vooral kracht en minder snelheid. Rompsnelheid is nou eenmaal rompsnelheid, veel harder dan dat zal ze niet varen en hoort bij het ontwerp.

full

toen mijn vader uitgefoeterd was over zijn eigen foutje (...)
Watskebeurt?
Acryl en alkyd over elkaar heen? Of wat anders?

[edit] Spuit 11, het staat er verdorie gewoon een paar posts boven...
(...)de onderzijde van de Tug. Daar hebben wij een hoop gedonder mee gehad. Ik wilde een paar profieltjes aanbrengen. Dat moet je natuurlijk doen voor het schilderwerk. Een enorme bende dus(...)

Niet echt heel spannend en een beginnersfout. Spuit de onderzijde van de romp (volstrekt onnodig) mee omdat het zo lekker gaat. Bedenk na 4 lagen verf dat het leuk en sterker is om een profieltje aan de brengen. Lijm te snel na het spuiten een profiel op de romp die je onvoldoende voorvormt zodat die behoorlijk trekt. Dat los je op met de nodige tape zodat het toch nog vast blijft zitten en de lijm uit kan harden. Dan begin je te snel met de verf op het onderwaterschip terwijl de lijm nog niet lekker droog is. Ca 15 minuten na het schilderen springen de profielen keurig los en nemen alle verflagen, inclusief de primer, mee. Een puinhoop dus. Eigen schuld dikke bult. Haastige spoed is zelden goed. En ga zo maar door. Alle loszittende delen zijn weggehaald en de profielen opnieuw aangebracht. Dit keer rustig en oppassend. Nu zit het prima en gaan wij weer opbouwen.

Klusochtend

Vanochtend hadden mijn vader en Stijn vrij (mazzelaars) en hebben lekker kunnen klussen nadat wij gisteren nog flink doorgewerkt hebben.

full

full

Toch best de moeite waard na alle gedoe van deze week

full

full

Heeft iemand een idee hoe het kan dat de foto's op z'n kop staan. Ik heb alles geprobeerd maar kom er niet zo goed uit. In de IPad staan ze goed. Zelfs op de kop is het toch wel iets om trots op te zijn. Eerlijk is eerlijk, mijn vader heeft er ook veel aan gedaan om haar echt mooi te krijgen. De opbouw en als ik nog een duwbakje ga maken moet ik helemaal zelf doen. Eerst mijn ontwerp nog af maken.:)

Heeft iemand een idee hoe het kan dat de foto's op z'n kop staan. Ik heb alles geprobeerd maar kom er niet zo goed uit. In de IPad staan ze goed.

We hebben dit meer aan de hand gehad. Volgens mij was de oplossing om de foto op je iPad te roteren, en daarna weer terug te roteren en op te slaan. Schijnbaar verander je niks, maar wordt er toch informatie over de stand opgeslagen die er eerder niet in stond.
Ik heb zoiets ook wel eens gehad met m'n iMac, en daar werk dat ook.

Mooi resultaat trouwens, om trots op te zijn. Mag ik vragen waar je die trekhaak en -krans vandaan hebt?

Groet,

Ad Bakker

omgekeerd of niet, het blijft een prachtig resultaat. je had helemaal gelijk toen je zei dat het na een tijdje wel een mooi zicht zou geven (waterlijn) ik vind het echt prachtig!!!!!!

wel jammer dat het de 1ste keer al mis ging, maar ja, dat is modelbouw. vallen en opstaan!! bij mijn zz is het wel al wat meer keren misgegaan met dat verrekte rood!!

Dank u wel

Bedankt voor de complimenten, ook heel erg aan mijn vader hoor! Dank voor de tip met de foto's, wat debiel zeg (sorry voor dat woord) maar het is voor elkaar

full

full

Dat ziet er toch een stuk beter uit!

ja is die me net voor

full

Omdat ik het een erg geslaagd project vind heb ik je foto maar even omgedraaid
Suc6
Rins

Ik ben dit stiekem aan het volgen..omdat ik ook een springer pusher aan het bouwen ben.
Maar wat is de functie van die profielen op het vlak?

hallo ad

ik denk dat die krans /sleephaak van robbe is en normaal op de neptune hoort te staan
voor de rest een mooi bootje
ha der was er me eentje voor geweest

gr raf

Ik ben dit stiekem aan het volgen..omdat ik ook een springer pusher aan het bouwen ben.
Maar wat is de functie van die profielen op het vlak?

We hebben bij SMG IJmond een strandje en daar vaar ik graag op. De rompbodem is niet zo dik en op deze manier is het steviger.
Het lijkt een beetje op een koelwater koeling maar dat is het hier niet.
Dat is voor een elektromotor niet nodig:) .

Mooi resultaat trouwens, om trots op te zijn. Mag ik vragen waar je die trekhaak en -krans vandaan hebt?

Groet,

Ad Bakker

Het is de sleephaak van Robbe, Jan en RAF hebben het helemaal goed en gaan door voor de wasmachine. Ik kwam hem tegen in een rek bij modelbouw Bloemendaal. Het leek mij een aardige aanwinst en vooral tijdwinst! Ik moet zeggen dat wij er erg tevreden over zijn. De straalbuis is van Billingboats. Daar geldt dezelfde motivatie voor. Het roer hing naast de straalbuis. Beetje bijschuren en voilà, het werkt. De overige onderdelen zijn uit eigen hand.

Laatst bewerkt:
Schetsontwerp van Stijn

Ik moest vanavond huiswerk maken. Helaas niet klussen en ontwerpen voor mij. Mijn broer(tje) Stijn wil ook graag een opbouw maken dus heeft hij een lesje ontwerpen gekregen. De schaal die voor hem overbleef is 1:20. Dan kan je niet zo heel veel in de ruimte die over is. Ik vind het wel wat voor een eerste ontwerp.

full

En hij is al verder dan ik. Ik hoop dit weekeind wat te kunnen doen met mijn ontwerp want de basis is bijna af.

Back