Spit Fire van Jamara 1.8m vleugels krom?

• Topicstarter Topicstarter rudi Martens
  • Startdatum Startdatum
R

rudi Martens

Guest
Heeft er nog iemand ondervonden dat de vleugelhelften van de Jamara Spit krom zijn?
Zet je ze mooi tegen mekaar dan staan ze niet gelijk. :roll:
Het schijnt als je de vleugel gewoon tegen elkaar zet het toestel met de rolroeren fel moet getrimd worden.
Er zou een goede en een slechte reeks zijn.
En de bij geleverde alu. vleugel buis is die sterk genoeg?

Vleugel krom, nieuwe halen!!!

Modelbouwspullen zijn zowiezo al duur genoeg en dan nog tevreden zijn met marginale kwaliteit als ik in de winkel de volle pot moet betalen, ik niet hoor. Gewoon inleveren bij de modelbouwzaak, zij kunnen je perfect gratis een nieuwe bezorgen.

Een nieuw lid op onze club kocht onlang een trainer, hij komt z'n nieuwe aanwinst (ongebouwd) laten zien op de vliegclub want hij wist niet goed hoe het zat met de vleugel. Na controle bleek dat de vleugelkoordes onderling een verschil hadden van 5mm en dat de vleugeldikte niet identiek was, en dat moest dan bevestigd worden met zo'n inhaaksysteem waar je de voorlijst in de romp steekt en de achterlijst vastzet met schroeven. We hebben de man in kwestie aangeraden direkt met de bouwdoos terug te gaan naar de winkel, ze hebben zonder tegensputteren hem direkt een nieuwe bouwdoos aangeboden. Topservice bij Albatros!

Je heb gelijk maar ik heb me door de importeur in Dordmond 1jaar geleden laten zeggen wat er kon voor vallen en ik heb de bouwdoos reeds 3jaar.
Dus een beetje laat om terug te brengen.
Weet je niemand die het zelfde toestel heeft en de ervaring ivm de vleugen.
Volgens de invoerder moet je de twee vleugel helften met twee vleugel instelhoekmeters tegen mekaar zetten. Maar die heb ik niet en hoe zit het met de uitloop van de romp naar de vleugel. Misschien kan het toch met trimmen?
Wat Albatros betreft heb je nog eens gelijk, maar helaas komt mijn doos van elders.
:cry:

hoe krom ? je bedoelt getordeert ? het gaat om een gebouwde en bespannen vleugel neem ik aan?

ik zou de vleugel op een vlakke tafel leggen , de twee laagste hoekpunten uitvullen met een houtje , ongeveer 1 cm hoog , en op de twee hoogste hoeken een gewicht of een lijmtang (met een plaatje hout er tussen om je vleugel te beschermen) .. en dat een nachtje laten staan .

Als de vleugel getordeerd is en het is een ribbenvleugel kun je die met stomen en opspannen weer recht krijgen, alleen moet dan het bespanmateriaal eraf. Als het bespan materiaal echte strijkfolie is dan kan je nog proberen door de folie warm te stoken de vleugel weer recht te trekken. Is het een piepschuimvleugel dan heb je pech en zul je het op een andere manier moeten proberen. Eventueel een nieuwe vleugel maken.

Effe een vraagje tussendoor, zijn het wel 2 verschillende vleugel helften. Ik heb ooit eens bouwdozen gezien met allemaal linkervleugel delen De bouwers hadden dit pas door toen er ingevloegen moest worden.

Het zijn twee verschillende helften. Het is een bijna klare bouw kit en de vleugels zijn bespannen met Solartex en geschilderd.Ik kan Proberen torsie kracht op de vleugel te zetten en dat de Tex warm stoken tot dat de plooien er terug uit zijn.
Maar het komt er op aan hoeveel is de wand de importeur vertelde het me dat ze wat krom waren en twee instelhoek meters best kon gebruiken bij de montage.
Ken je niemand die een Spit van Jamara heeft?

een instelhoek meter helpt niets als je vleugels getordeert zijn , enige manier is om ze recht te maken , of op mijn manier met de bespanning er op , of die van theo , maar dan moet de folie er af .

Maar stel dat ik de vleugel niet recht, dan moet ik meer uit trimmen.
Ik neem aan dat het geen mooi beeld geeft op de grond maar het is in dit geval geen wetstrijd.
Of zie ik wat over het hoofd?

Ik zou het eerste proberen om die Tex op te spannen en als dat niet lukt deze eraf halen en de vleugel recht stomen.

Het toch in elkaar steken om dan met de trim dit eruit te halen is niet goed. Dit zorgt voor meer dan alleen maar een trim afwijking. Je zal dan ook met een hogere snelheid moeten gaan vliegen en landen. Bij lage snelheid loop je sneller het risico op een evertrek met fatale gevolgen.

PS je kan ook een clubgenoot vragen die hier meer ervaing in heeft om je te helpen, Bilzen is wat veraf van Dilsen/Grevenbicht om effe met de fiets langs te komen, och shoot het fietsveer is effe uit de vaart ivm ziekte van de veerman.

Back