Spiegelschip 140 voet. 1:88. " de Sipko"

Als ik het zonder zeilen uitvoer neem ik voorbeeld aan het Hohenzollernmodel uit de collectie van het National Maritime Museum Greenwich. Overigens zonder hanepoten aan de marsen. Hiervoor heb ik nog nooit een bron uit de 17e eeuw kunnen vinden.

Overigens zonder hanepoten aan de marsen. Hiervoor heb ik nog nooit een bron uit de 17e eeuw kunnen vinden.
rijksmuseum A'dam model van de Prins Willem uit de 17de eeuw heeft ze. Maar of dat geld voor de Sipko? RC Anderson heeft ook alleen bewijzen gevonden vanaf ongeveer 1660 dat ze erop zaten.
f1112t6795p147653n21_jyxfiRCo.jpg

De Sovereign of the Seas, 1635, daar zaten ze op.:):)
Helaas Peter :):) op een model zie je ze soms, maar op de oudste gravure van John Payne (wiki) daar staan ze niet afgebeeld. Een gravure waar je veel over de tuigage van die tijd kan leren.
En het model van Mantua geeft ze volgens mij ook niet weer.

Sovereign_of_the_Seas.jpg
bron Wiki

De Hollanders liepen voorruit op de Engelsen qua ontwikkelingen in de tuigage. Vandaar dat het museum model van de Prins Willem ze er al op heeft zitten. Iets eerder dan 1660.

Die marsen-vellen waren ervoor om het schuren van de touwen en de zeilen te voorkomen op de marsen. De spinnejuffer had een ander doel, het voorkomen dat het zeil onder de mars vast raakt. Ik ben nu aan het twijfelen als Witsen dit een merrel-reep (marl-reep) noemt. Dat is een dun touw waarmee men het zeil kon geien om te voorkomen dat het lijk vast komt te zitten onder de mars als men recht voor de wint zeilt en dat kon ook uitgevoerd worden als hanepoot. Ik vind Witsen erg onduidelijk over dit onderwerp. En vind de tekeningen of modellen uit die tijd iets meer sprekend. Want van welk jaar is de Sipko?

Die marsen-vellen waren ervoor om het schuren van de touwen en de zeilen te voorkomen op de marsen. De spinnejuffer had een ander doel, het voorkomen dat het zeil onder de mars vast raakt. Ik ben nu aan het twijfelen als Witsen dit een merrel-reep (marl-reep) noemt. Dat is een dun touw waarmee men het zeil kon geien om te voorkomen dat het lijk vast komt te zitten onder de mars als men recht voor de wint zeilt en dat kon ook uitgevoerd worden als hanepoot. Ik vind Witsen erg onduidelijk over dit onderwerp. En vind de tekeningen of modellen uit die tijd iets meer sprekend. Want van welk jaar is de Sipko?

Het schip "de Sipko" moet een schip voorstellen uit de jaren 70/80 van de 17e eeuw. Een korter voorsteven en een lagere spiegel.

Tijdje geleden alweer. Het staande want is zo’n beetje klaar op de pardoens na. Deze zitten toch in de weg met het aanbrengen van het lopende want dus die komen later aan bod. Het nastellen en aantrekken van het staande en lopende want moet ook later gebeuren. Eerst maar alles op z’n plaats brengen.

b.jpg

a.jpg

c.jpg

d.jpg

e.jpg

Ik mag wel zeggen, zéér indrukwekkend wat je daar laat zien Pauwels! Museum kwaliteit en wat een geduld moet je hebben. Uitzonderlijk mooi hoor!

Ik zag dat Appingedam maar 3 uurtjes rijden van Duizel af ligt. Lijkt mij goed te doen om even naar de modelbouwdag te komen op 18 september. :p:D Al die complimentjes maken de rit goed, let maar op.:koud:

Ik ben ook langzaam begonnen mijn te verdiepen in de tuigage van een schip. Ik blijf dit onderwerp nog het moeilijkste vinden. Er zijn genoeg voorbeelden beschikbaar, de Rex, Hohenzollernmodel, H.N.Kamer, Ketting, Montfeld, G.C.Dik, O.Blom, en nog anderen. Ik probeer het beste ervan te maken.

De zeilen heb ik gemaakt van papier, uit de schoenendoos, en een kleur gegeven. In de randen heb ik een koperdraad, 0,35 mm2, gelijmd zodat ik het zeil als het ware in vorm kan buigen. Om het zeil heen een touw gelijmd van 0,5 mm2.

Je raakt snel verdwaald in de tuigage. De Rex, Kett8ng met de Prins Willem en medewerking van R.C. Anderson zijn heel goede om te volgen. Die Laatste Anderson heeft een heel mooi boek waar je bijna alles uit kunt halen. Maar vergeet niet de schilderijen en tekeningen van van de Velden. Dat laatste kreeg ik als advies van Ab Hoving. Hij vond dat de meest betrouwbare bron.

Back