Echt wel, ik moet nog besluiten of ik het met zeilen of zonder zeilen uitvoer.Ja, het wordt nu een echt zeilschip Pauwels. Mooi hoor
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Echt wel, ik moet nog besluiten of ik het met zeilen of zonder zeilen uitvoer.Ja, het wordt nu een echt zeilschip Pauwels. Mooi hoor
Overigens zonder hanepoten aan de marsen. Hiervoor heb ik nog nooit een bron uit de 17e eeuw kunnen vinden.
Helaas PeterDe Sovereign of the Seas, 1635, daar zaten ze op.![]()
Ik heb alles weer bekeken maar ik ga toch voor de lamsvellen.
Die marsen-vellen waren ervoor om het schuren van de touwen en de zeilen te voorkomen op de marsen. De spinnejuffer had een ander doel, het voorkomen dat het zeil onder de mars vast raakt. Ik ben nu aan het twijfelen als Witsen dit een merrel-reep (marl-reep) noemt. Dat is een dun touw waarmee men het zeil kon geien om te voorkomen dat het lijk vast komt te zitten onder de mars als men recht voor de wint zeilt en dat kon ook uitgevoerd worden als hanepoot. Ik vind Witsen erg onduidelijk over dit onderwerp. En vind de tekeningen of modellen uit die tijd iets meer sprekend. Want van welk jaar is de Sipko?
Je zou dan als tuigage voorbeeld de William Rex kunnen nemen. Die is van net voor of rond die tijd. En een goede bron om te gebruiken.uit de jaren 70/80 van de 17e eeuw.