Spiegelschip 140 voet. 1:88. " de Sipko"

bedankt scheepsmonteurs voor de reacties. Nog een paar foto's en dan naar het volgende hoofdstuk van deze bouw.

046.jpg
047.jpg

Pauwels Prachtig gedaan.
Is de Sipko ook een oorlogschip of een koopvaarder? Als het een oorlogschip is zou in het vooronder iets van een kruitkamer kunnen zitten. Een ruimte waar kardoezen worden gevuld met kruit. Anders zal het ook gewoon berging voor iets zijn geweest. Heb je een timmermanswerkplaats en een zeilmakerij? Of komt dat hogerop.
Je gaf ook aan dat je het op een of andere manier uitneembaar gaat maken. Dat lijkt me zeer wenselijk anders zie je niets meer van al dat moois. Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Ik vind trouwens toch al dat je teveel dicht maakt. Maar ja ik ben de Victory binnenste buiten gewend natuurlijk.

Pauwels Prachtig gedaan.
Is de Sipko ook een oorlogschip of een koopvaarder? Als het een oorlogschip is zou in het vooronder iets van een kruitkamer kunnen zitten. Een ruimte waar kardoezen worden gevuld met kruit. Anders zal het ook gewoon berging voor iets zijn geweest. Heb je een timmermanswerkplaats en een zeilmakerij? Of komt dat hogerop.
Je gaf ook aan dat je het op een of andere manier uitneembaar gaat maken. Dat lijkt me zeer wenselijk anders zie je niets meer van al dat moois. Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Ik vind trouwens toch al dat je teveel dicht maakt. Maar ja ik ben de Victory binnenste buiten gewend natuurlijk.

dit is een koopvaarder Jan. De verhoudingen zijn wat anders dan een oorlogsbodem. Het is een vrij smal schip en vrij licht bewapend, ongeveer 30 stukken. De kruitkamer zit volgens de geleerden in een ruimte onder de konstapelkamer en in de konstapelkamer gaat de konstapel bezig met het vullen van de kardoezen. tenminste, dat heb ik begrepen. Waar de timmermanswerkplaats zit zou ik niet weten net zoals een zeilmakerij (wel interessant om het alsnog uit te beelden). Ik denk zelf dat het indelen van het ruim in een schip redelijk vrij te interpreteren is.

Met het uitneembaar maken daar bedoel ik mee, een losse etage erboven op bouwen met daarin de masten etc. Ik heb wel ideeën hoe ik dat doen ga. Ik zal het uitvoeren is dezelfde stijl als het overloopdek wat ik nu gebouwd heb.

Bij de Batavia zit de kruitkamer helemaal achterin, en dan zo diep mogelijk onderin het schip.
Een kruitkamer werd bij voorkeur onder de waterlijn gemaakt zodat je daar niet zo makkelijk een kogel in kon schieten.

WOW that is exceptionally detailed work. Beter than a navy board model. I've seen something similar at a ship contest in Manitowoc, Wisconsin with a builder who did this with Le Fleuron. He made 3 layers of the ship.
Again, gorgeous workmanship.
Marcus

In post #66 moest ik nog beginnen aan de opbouw van het schip. ondertussen een begin gemaakt met de opbouw en dat is gelukt. Zo zie je maar, gewoon beginnen en kijken waar het schip strand.

De ruimte tussen de wegering en de huid gaven mij de gelegenheid om de stutten van 3 bij 3 mm. tussen de oplangen te prikken en zo kon ik alle inhouten een beetje stellen en vastzetten. De rest volgt vanzelf.

Sipko bovenbouw (2).jpg

Back