Spiegelschip 140 voet. 1:88. " de Sipko"

zomaar een paar foto's.

Sipko bovenbouw (38).jpg
Sipko bovenbouw (39).jpg
Sipko bovenbouw (41).jpg
Sipko bovenbouw (53).jpg
Sipko bovenbouw (54).jpg
Sipko bovenbouw (56).jpg
 
Wat een mooie bouwstijl heb je. Hoe bewerk je het hout, dat het er zo verouderd uit ziet? Of heb je dat al eens uitgelegd? Dan ga ik teruglezen
Freek
 
Wat een mooie bouwstijl heb je. Hoe bewerk je het hout, dat het er zo verouderd uit ziet? Of heb je dat al eens uitgelegd? Dan ga ik teruglezen
Freek
Het is niet zo moeilijk. Gewoon beitsen en gelijk met een doek er overheen. De Highlight's breng je aan door het hout weer blank te schuren. Door een tweede keer te beitsen blijft het effect. Ook kun je slijtplekken aanbrengen bv. op de trappen en onder de kanons. Je moet gewoon even durven.
 
Even een stomme vraag misschien, maar heeft de boegsprietmast ook een soort van stengewindereep? Dit om de mast te laten zakken.
Best een goeie vraag, dus niet stom. Zover ik weet is het mastgedeelte op de boegspriet vast aan de boegspriet gezet met een soort knie. Daaromheen de mars. En is er geen steng gemonteerd, alleen een vlaggenstok op het mastgedeelte. Dus mijn bescheiden mening, zonder het opgezocht te hebben, zegt van niet. Maar 100% zeker ben ik niet.
 
Voor zover ik weet: Het heeft niet zoveel zin om de kleine mast voor op de boegspriet te laten zakken. De stengen werden nadat het eerste deel van de mast geplaatst was via de mars ingestoken en daarna omhoog getrokken. Om nu - wanneer het schip in de haven of voor de rede lag - niet te gevoelig te worden voor plotselinge windvlagen werden de stengen weer naar beneden gehaald. De totale mast werd daardoor een stuk korter en het schip werd daarmee stabieler.
Dit had met name zin bij de grote en de fokkemast. Op de boegspriet heeft dit veel minder effect.
Ooit ergens gelezen, of gehoord - dus pin me niet vast op de volledigheid van hetgeen ik hierboven schrijf.
 
Ooit ergens gelezen, of gehoord - dus pin me niet vast op de volledigheid van hetgeen ik hierboven schrijf.
Volgens mij in Marquardt. edit Harland
Je brengt zo het center of effort omlaag en daarmee het kantelpunt center of buoyancy. Een schip was dan stabieler.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top