Speedboot opvoeren?

laurens

Forum veteraan
Ik heb voor een vriend beloofd wat uit te zoeken voor zijn speedboot. Zijn boot is ongeveer 1 meter lang, bij 30cm breed. Hier zitten 2 speed 600 7.2V motoren in, aangedreven door 2 7.2V 2300 accu's in parallel. Regelaar is onbekend, er staat niet veel op.

Nu schijnt deze boot hooguit stapvoets te varen, dat is natuurlijk niet leuk met een speedboot uiterlijk. Hoe krijg je hier meer vaart in? Ook ziet hij eventueel brandstofombouw wel zitten, ik weet niet of dat ook een mogelijkheid zou zijn?

Hallo Laurens,

Heb je ook een link naar de boot in kwestie, of een paar foto's?

In principe kun je alles sneller laten varen, dat is een kwestie van grotere motoren, een hoger voltage en een paar dikke regelaars.
De vraag is hoe snel hij wil kunnen varen én of je vriend het geld er voor over heeft.

Daarnaast hangt het er ook vanaf van welk materiaal de romp gemaakt is; een relatief slappe ABS romp wil je niet met 65 km/h+ over het water jagen, bij een dikke tak in het water laat de romp het afweten en ben je je investering kwijt.

Nu is een ABS romp wel te verstevigen, maar dat dat is een hele klus (zeker als de binnenzijde slecht toegankelijk is) én voegt gewicht toe, wat weer ten koste van de snelheid gaat.
Nu zijn de motoren tegenwoordig zó sterk, dat het gewicht niet écht een probleem is, maar hoe sneller je wilt, hoe duurder het wordt.

Groeten, Jan.

De boot schijnt een zelfbouw te zijn, en ziet er voor zover ik weet best aardig uit. Hij is gemaakt van polyester.

Hij wil er op zich nog wel in investeren, zeg 400-500E max.

Hallo Laurens,

Wil ik er iets zinnigs over kunnen zeggen, dan zijn een aantal foto's toch wel een vereiste.
Zou dat mogelijk zijn?

Groeten, Jan.

En de foto's:
IMG-20110830-00026.jpg

IMG-20110830-00027.jpg

Hallo Laurens,

Dat is een oude FSR romp als ik me niet vergis, die zijn behoorlijk zwaar gebouwd, want oorspronkelijk voor een verbrandingsmotor ontworpen.

Ven de electronica kun je alleen de zender, ontvanger en de servo opnieuw gebruiken, de rest kan er allemaal uit.
Vooral de sturende as is een beetje iel op dit formaat boot en niet écht geschikt om hard mee te varen.

Voor een brandstof versie moet je bij mannen als Hendrik Spoor zijn, want daar heb ik geen verstand van. (Hendricx op het forum)

Wil je electrisch rond de 80 km/h varen, dan kon het budget wel eens aan de krappe kant zijn.

Laat je vriend eens aangeven hoe hard het moet kunnen gaan.

Groeten, Jan.

Hij voelt inderdaad wel redelijk zwaar aan.

Wat voor brandstofmotor gaat erin? Benzine of methanol? Het ziet er naar uit dat deze boot brandstof aangedreven gaat worden.

In ieder geval bedankt voor de hulp!

Niemand enig idee? Wat zou een makkelijke brandstofoplossing zijn, en wat een makkelijke electro oplossing?

Voor brandstofoplossingen kun je ook 'ns te rade gaan op Xtreme Rc Boats forum. Een boot van 1 meter op electro... dat wordt een kostbare aangelegenheid als het hard moet gaan en je de boel heel wilt houden. Dat wordt in ieder geval een prijzige regelaar!

Onbegonnen werk.

Zo te zien is de romp er een van MRH uit de jaren 70.

Oude polyester romp kan je geen nitro/methanol motor meer in zetten ,

dan valt die gegarandeerd uit elkaar, verbaasd mij al dat die niet nu al broos is.

Rompmodel is voor FSR-V (onderwater-prop , onder de boot) ,
en dus eigenlijk niet geschikt voor FSR-O (half-onder-water prop .. áchter de boot)

Benzine-motor past er niet in .

Hoop werk (en waarschijnlijk zwaar boven het budget) ;
Kaal slijpen van binnen , epoxy toplaag met 80gr's weefsel ,
7,5 tot 13cc 'nitro-motor' , flex-as in FSR-V style.

Blijft : 1 motorig electro .. flexas .. strut en roer.

Laatst bewerkt:
Back