Sovereign of the Seas

Op pagina 9, post 175, heb ik in tegenstelling tot de bouwbeschr. van DeA. de kiel gemonteerd voor de 2e beplanking. De volgende plaatjes maken duidelijk waarom.

De latten kun je nu messcherp tegen de kiel leggen zonder achteraf het één en andere te moeten bijwerken.

Bij de steven aan het achterschip gebruik ik wederom hele instekers i.p.v. de smalle zoals de bouwbeschrijving laat zien,

Laatst bewerkt:
Zit er inderdaad ijselijk strak op Piet, ik begin trouwens wat dingetjes te herkennen van die foto die je gaf. Mooi hoor.

Nog twee huidgangen en dan is de beplanking een feit!
Ik hoef er niet veel meer aan te schuren, want zoals hierboven vermeld is het "ijselijk strak";)
Daar ik het schip ga beitsen, is het natuurlijk wel wenselijk dat de beplanking er netjes opzit, want die blijf je straks zien.

Ik heb nog even rondgesnuffeld op het web, en het hek werd zover ik nu weet altijd dwarsscheeps beplankt op Engelse schepen, maar 100% zeker ben ik natuurlijk niet, er zullen altijd wel uitzonderingen zijn....
Vele foto's van de Sovereign hebben ook een dwars beplankt hek, (zie foto hier onder) dus ik denk dat DeA. er een eigen draai aan gegeven heeft.

Laatst bewerkt:
De 2e huidlaag zit er op, op het hek na, waar nog wat sapelilatten op moeten.
De latjes die ondanks dat ze zeer dun zijn, 0,5 mm zijn toch vrij stug. Daarom heb ik ze voor de wulf in twee delen gesneden,
Nu is het makkelijker om de vorm er goed in te krijgen, als je dit ook doet wel rekening houden dat snijkanten tegen elkaar komen te liggen!

eind resultaat,

Als je goed kijkt, dan ontbreekt het puntje van de snebbe op de onderste foto, ongelukje. Is netjes afgebroken, dus eenvoudig te repareren:rolleyes:

Laatst bewerkt:
De achtersteven was hier en daar ietwat beschadigd en te smal geworden, nadat ik deze gelijk had geschuurd heb ik de steven opnieuw "bekleed" met lindelatjes van 0,5 mm dik. De steven heeft nu weer de juiste maat,
View media item 229550
(Het hennegat alwaar de roerkoning naar binnen gaat word er later uitgesneden)

Volgende stap is het aanbrengen van het onderste berghout. Het op één na onderste berghout komt er pas op wanneer ik de luiken voor de geschutpoorten heb. Ik geloof dat die pas met het laatste deel geleverd worden.

Je hebt weer een lekker tempo Piet.
Als ik me goed voel dan bouw ik soms de hele dag. Vandaag toch slechts de steven onderhanden genomen en de hek beplanking.
Morgen naar Brugge voor een botscan van de rugwervels (laatste onderzoek) dus dan zal er wel niet veel van bouwen komen.

In deel 108 beginnen ze met de Poort deksels Piet, en dat strekt zich dan inderdaad bijna tot het einde uit.
Succes met de scan.
De berghouten komen er niet op volgens het Amati schip Piet??

In deel 108 beginnen ze met de Poort deksels Piet, en dat strekt zich dan inderdaad bijna tot het einde uit.
Succes met de scan.
De berghouten komen er niet op volgens het Amati schip Piet??
Nee Peter, niet volgens het Amati schip. Ik volg toch grotendeels de bouwbeschrijving van DeA. met hier en daar subtiele verschillen. Ze krijgt wel de kleuren van Amati, puur omdat ik dat mooier vind. En de berghouten, die verschillen nogal als je het model googled. Ik vind het wel wat hebben zoals DeA. het doet.

Vandaag de onderste berghouten gemaakt. Ook hier een tikkie afgeweken van het bouwplan van DeA.
Het berghout is evenals de beplanking van lengtes van 15 cm gemaakt en niet van bamboe, maar van berkenlatten,

Het berghout zit ook enkele millimeters hoger, dit is omdat de ruimte tussen de twee onderste berghouten kleiner gaat worden, namelijk precies de breedte van één berghout. Of het allemaal Historisch verantwoord is weet ik niet, ik heb het van foto's van het internet.
Omdat het berghout iets hoger zit, zit de lijst op het hek ook wat hoger, op de scheidingslijn tussen de sapeli latten en de linde latten,

Op verzoek worden de berghouten toch volgens het Amati model aangebracht, met dit verschil dat Amati ze voor en achter even hoog plaatst en hier word er rekening gehouden met de stuurlast, zodat ze naar achteren toe iets oplopen. Ook is de ruimte tussen de berghouten kleiner,

Gisteren een beetje aan het schilderen geweest. Het frans blauw komt nu nog erg op de voorgrond, maar dit word aanzienlijk subtieler als alle ornamenten later geplaatst zijn.
Het onderwaterschip is gedaan met donker eiken vermengt met een tikkie mahonie (advies van Peter, Pingu57)
De sapeli latten worden later behandeld met licht eiken. Na verschillende probeerseltjes geeft dat het beste resultaat. De kleur van de snebbe ben ik nog niet uit, de schotten aan de buitenkant worden in ieder geval ook blauw. De scheg en de tarmen (mannetjes) krijgen waarschijnlijk de zelfde kleur als het middenstuk van de romp met de sapeli latten, omdat deze precies in het verlengde ligt. (ik sta open voor suggesties)

Laatst bewerkt:
Back