Sovereign of the Seas

Raken de laagjes van het triplex niet los van elkaar als je dat in het water legt Piet??
ik heb namelijk zonder dat ik dat deed al meerdere stukken triplex opnieuw aan elkaar moeten plakken.

Raken de laagjes van het triplex niet los van elkaar als je dat in het water legt Piet??
ik heb namelijk zonder dat ik dat deed al meerdere stukken triplex opnieuw aan elkaar moeten plakken.
Dat gebeurd als je het te lang in het water laat liggen. 10 tot hooguit 15 minuten is ruim voldoende, het hout moet niet verzadigd raken!
Je kunt het drogen ook versnellen met bijv. een haardroger, maar rustig laten drogen overnacht is beter voor je hout.
Ik heb nog niet meegemaakt dat de laagjes onderling loslieten.

Laatst bewerkt:
Ik kreeg de triplex delen zelfs aangeleverd door Agostini terwijl de laagjes al los lagen, daarom vraag ik dat.
De kwaliteit van het triplex wat ze gebruiken zal niet altijd even goed zijn dus.
Maar bedankt voor de tip.

Ik kreeg de triplex delen zelfs aangeleverd door Agostini terwijl de laagjes al los lagen, daarom vraag ik dat.
De kwaliteit van het triplex wat ze gebruiken zal niet altijd even goed zijn dus.
Maar bedankt voor de tip.
Da's natuurlijk wat anders, als de laagjes al los zitten zou ik het zeker niet in het water leggen.:mad:

Dat klopt Piet, wat verdunde houtlijm in een injectiespuit om zo diep mogelijk te komen, en daarna heb ik er een lijmklem op gezet.
Daarna zat het weer aan elkaar, alsof het zo uit de fabriek kwam:yes:

Inmiddels ben ik toe aan de 2e huidbeplanking. Na het dry-fit plaatsen van het geraamte van het achterkasteel, nodig om het gedeelte te markeren waar géén latten komen, de poortsponningen rood geschilderd met oker rood van adm. paints. Daar de twee onderste geschut dekken gesloten luiken krijgen (op verzoek) is daar achteraf het rood schilderen niet nodig. Tevens zijn daar de sponningen eigenlijk ook niet nodig, zal duidelijk worden als ik toe ben aan het plaatsen van de luikjes. Het resultaat tot nu....

(Ik heb straks een stuk of 44 insteek kanonnen over, als iemand interesse heeft, laat het dan maar weten).

Laatst bewerkt:
De Sapeli latjes hebben bij de boeg de neiging om omhoog te gaan staan. Je kunt deze latjes natuurlijk geforceerd de juiste richting geven, maar dit geeft wel extra spanning op het materiaal. Ik heb aan de onderkant een hoekje gelijmd zodat de latten hun natuurlijk loop volgen,

Het minuscule hoekje tegen de galjoenscheg word straks onzichtbaar door het onderste berghout.

Ik wou dat ik dit verslag een jaartje eerder gezien had, dat had mij een hoop hoofdbrekens en mopperwoorden gescheeld.
Die plankjes komen er mooi op Piet

Ik wou dat ik dit verslag een jaartje eerder gezien had, dat had mij een hoop hoofdbrekens en mopperwoorden gescheeld.
Die plankjes komen er mooi op Piet
Peter, je moet het positief blijven zien, mijn uitgebreide verslagen zijn uiteraard bedoeld om mensen zoals jij die pas beginnen op weg te helpen. Maar, al die hoofdbrekens en mopperwoorden zoals je zo het mooi formuleert, daar leer je toch het meeste van. En ik heb het al eerder vermeld, voor een 1e schip ben je vreselijk goed bezig!!!:koud:

Dank je wel voor de opbeurende woorden jongens, ik vind het alleen een beetje dom van mijzelf dat ik deze oplossing zelf niet zag. Ik was teveel gefixeerd op het boekje van Agostini.
Intussen probeer ik zelf ook uit of iets wat simpeler gemaakt kan worden :hammer:

Dank je wel voor de opbeurende woorden jongens, ik vind het alleen een beetje dom van mijzelf dat ik deze oplossing zelf niet zag. Ik was teveel gefixeerd op het boekje van Agostini.
Intussen probeer ik zelf ook uit of iets wat simpeler gemaakt kan worden :hammer:
Niks doms aan hoor Peter, als je van begin af de bouwbeschrijving volgt van de modelbouwer van DeA. is het alleen maar logisch. Iedere modelbouwer vind in de loop der jaren zijn (of haar) eigen stijl en oplossingen en niet één daarvan is per definitie de beste, ook die van mij niet.
Het mooie van forums als dit is dat je elkaars kennis deelt en wat voor jou de beste manier lijkt, pik je er uit.

Inmiddels begonnen met het beplanken van het "onderwaterschip".

Ik heb er een gang van sapeli-latten extra bijgevoegd, omdat de kleuren straks afwijken van het plan van DeA.
één en ander heeft te maken met de kleur tussen de onderste twee berghouten, die het zelfde word als de rest boven de waterlijn.
Ik heb er even suggestief de twee berghouten bij geplakt om het duidelijk te maken,
Ook het onderwater schip word straks niet wit, dus ook geen rood met zwart wat de berghouten betreft, later zal alles wel duidelijk worden.

Ik had eigenlijk ander hout willen kopen voor de onderkant, maar daar het model al duur genoeg is, ga ik de linde latten later in de juiste kleur beitsen,

Het beplanken gaat op mijn eigen manier en niet volgens het boekje van DeA. niet dat ze het niet goed doen, integendeel zelfs. Maar als ik mijn eigen ding doe hoef ik niet telkens in de bouwbeschrijving te neuzen.

Wel blij met de linde latjes, prima hout om mee te werken!
Ik gebruik lengtes van 15 cm net als de bovenkant, dit is gemiddeld, want soms komt het niet uit.

Laatst bewerkt:
Stukje verder met de 2e beplanking van de onderkant.
Bij het achterschip komt het er ook enigszins anders uit te zien dan de bouwbeschr. van DeA. De latten worden hier doorgetrokken tot de achtersteven, terwijl ze bij mijn model stoppen bij de bocht, zie foto,
Ik kom hier later op terug.

Latjes bij de boeg,

Back