Sovereign of the Seas

Bij het achterschip moet nu eerst wat extra materiaal aangebracht worden voor extra lijmoppervlak. Ik doe dit op de zelfde manier als de bouwbeschrijving van DeA. laat zien,

(Het is wel de 1e en tevens de laatste keer dat ik een romp beplank met bamboe latten, want het is achteraf toch wel behoorlijk stug hout, en niet eenvoudig te modelleren. En zeker géén goed idee voor een enkele beplanking vanwege de vele knoesten in de latten. Maar al met al toch weer een ervaring rijker!
 
Je beplankt mooi strak Piet, dus ik denk niet dat je veel hoeft te schuren aan je eerste beplanking. Misschien maar goed, want ook daarin is bamboe geen echt fijn materiaal...
 
Je beplankt mooi strak Piet, dus ik denk niet dat je veel hoeft te schuren aan je eerste beplanking. Misschien maar goed, want ook daarin is bamboe geen echt fijn materiaal...
Op de foto's is het niet goed te zien, maar er is toch nogal wat variatie in dikte van de latten, vooral bij het achterschip waar de latten moeten buigen en twisten zit nogal wat verschil, dus ontkom ik niet aan een stevige schuurbeurt. Dat schuren van de bamboelatten valt reuze mee hoor Hans, dat gaat best wel goed.
Het in vorm brengen van de latten is een stuk lastiger dan bijv. lindehout en de spijkergaatjes vooral aan de uiteinden van de latten heb ik allemaal voorgeboord, anders spleet het hout. Kortom géén aanrader!! Maar goed, het einde is in zicht en het zit er inderdaad mooi strak op.
 
En ik maar denken dat het aan mijn onervarenheid met hout lag.:(:(.
Maar het was dus gewoon een lastige houtsoort om de hobby mee te beginnen.
 
Ik heb al eens eerder met bamboe gewerkt en weet wat een lastig spul het is qua bewerken.
 
Helaas nog niet veel verder met de 1e huidbeplanking, ondanks de behandeling in de pijnkliniek wil het nog niet erg vlotten met de rugklachten. Ik moet nog 8 huidgangen voor ze dicht is. hopelijk gaat het langzaam wat beter. Normaal gezien beplank ik een schip van deze afmetingen toch wel in ong. een maand en nu ben ik al vier maanden verder. Niet dat ik haast heb, maar het niet kunnen bouwen aan het model is bijna een straf. (foto als de laatste lat er in zit):hammer:
 
:oops: Sorry, ik was inderdaad te vroeg. Je post iets te snel gelezen, zie nu dat het de boeg was.
Vieren we binnenkort gewoon nog zo een feestje
 
Het blijft toch een mooi gezicht en een school voorbeeld hoe de huidgangen symmetrisch naar
de boeg geleid moeten worden. Petje af Piet.
Ik heb inderdaad getracht om bak- en stuurboord zo symmetrisch mogelijk te beplanken en op enkele subtiele verschillen die niet of nauwelijks zichtbaar zijn is dit aardig gelukt. Er zit uiteraard wel eens 10e van millimeters verschil in de latten, waar je niet veel aan kunt doen. Maar ik geloof niet dat iemand dit kan zien!
Dank voor het compliment Adri.
 
Het model is bijna dicht wat de 1e huidbeplanking betreft en op een gegeven moment ontkom je er niet aan dat er (vooral bij grotere modellen zoals deze) er een kromming ontstaat, zodat een rechte lat enigszins geforceerd moet worden aangebracht, zie plaatje,
Ik heb er een lat dry-fit tegen gehouden om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Op dit punt heb ik twee latten verjongt om de kromming weg te werken (foto hier onder),
en vast gelijmd in het model,

Ook de volgende twee latten moeten bij het uiteinde worden aangepast,
bij de boeg foto boven. En nadat de lat naar het achterschip ook is aangepast, gaat de volgende lat tot de steven er probleemloos op zonder insteker en niet geforceerd!

DeA. doet het hier wat anders dan ik, beide manieren zijn uiteraard goed toepasbaar.
 
Back
Top