Sovereign of the Seas

Piet, ik weet dat je nog niet aan de marsen toe bent, en hoogstwaarschijnlijk haal je de fout in het boekje er uit jezelf uit, omdat je dit veel vaker gedaan hebt, maar als je met de onderste mars van de hoofdmast begint,( deel 78) wandel dan eerst even naar de website van Agostini.
In de beschrijving van deel 97 staat een verwijzing naar een paar correcties aan een paar marsen, en de zalingen.
Ze hebben correcties voor de delen 78, 97, 103, 112, 113 en 114
Bedankt voor de info Peter, ik zal het in de gaten houden!
 
Alhoewel modelbouw geen zwaar werk is, kan ik wegens rugpijn niet of nauwelijks iets doen omdat ik moeilijk kan blijven zitten. Vandaag krijg ik weer een behandeling in de pijnkliniek, dus hopelijk gaat het straks weer wat beter.
Slechts een paar latten vanaf de kiel aangebracht,
Zoals U ziet werk ik met hele instekers en niet zoals DeA. met instekers van 1,5 en 2 mm (rode pijl). De volgende lat word weer een insteker.

De latten bij de boeg worden verjongt,

 
De volgende lat bij het achterschip gaat als het ware "het hoekje om" zie onderstaande foto,

Door deze lat ongeveer 45 graden af te schuinen sluit hij naadloos aan op de boven liggende lat,

Ik heb met potlood aangegeven wat ik precies bedoel,

Je kan natuurlijk deze lat ook gewoon aanbrengen, maar dan is er een kier zichtbaar, die later weggeschuurd dient te worden. Op onderstaande foto is goed te zien dat door het afschuinen de lat beter aansluit,
 
Piet, hoe ga je dit straks doen met de tweede laag beplanking? Vanuit de vorm van de romp zal het "probleem" van torderende latjes zich voor mijn gevoel weer voordoen. Wat je nu gedaan hebt met de verloren gangen was toch niet ongebruikelijk lijkt me.
 
Piet, hoe ga je dit straks doen met de tweede laag beplanking? Vanuit de vorm van de romp zal het "probleem" van torderende latjes zich voor mijn gevoel weer voordoen. Wat je nu gedaan hebt met de verloren gangen was toch niet ongebruikelijk lijkt me.
Het is zeker niet ongebruikelijk zoals ik het heb gedaan. De reden dat ik dit laat zien is; dat ik het iets anders doe als de bouwbeschrijving van DeA. laat zien. DeA. verjongt de lat (9e) een heel stuk in de lengte richting, terwijl ik slechts het uiteinde verjong, zodat ik na 3 latten weer bij de kiel uitkom.

Hoe ik het met de 2e huidlaag ga doen zie ik wel als ik zover ben. Daar de latjes voor de 2e laag slechts 0,5 mm dik zijn heb je automatisch minder last van torderen. Deze latten (1e laag) zijn 2 mm dik en dus een stuk stugger en moeilijker te vormen.
 
Het bouwen gaat nog steeds niet lekker wegens lichamelijke ongemakken, maar toch weer een klein stukje verder.

Voor de volgende huidgang bij de steven aangebracht kan worden heb ik hier 2 instekers nodig. De volgende lat leg ik op zijn plek met klemmen en maak dan één voor één de insteker(s) die nodig zijn om de ontstane ruimte op te vullen. Op de foto de 1e insteker, het rood omcirkelde gedeelte word na droging van de lijm gelijk geschuurd met bovenliggende lat, zodat straks alles netjes aansluit,

Het resultaat is te zien aan de andere kant die al gereed is,
Uiteraard moet alles nog glad geschuurd worden!
 
Kleine up-date van de voortgang van de huidbeplanking. (morgen krijg ik weer een behandeling tegen de pijn in het ziekenhuis, dus hopelijk gaat het daarna weer wat beter en kan ik weer gewoon bouwen zoals van ouds)

Vanaf de kiel naar boven ben ik "slechts" 3 huidgangen verder dan de laatste keer,

De achtersteven met de nodige instekers, wel aanzienlijk minder instekers dan de bouwbeschrijving van deA. laat zien,

En bij de boeg,

Uiteraard moet alles nog worden geschuurd en dat is nodig ook, want erg tof zijn de bamboe latten niet die bij het model geleverd worden. Maar gelukkig komt er nog een 2e laag overheen van betere latten!
 
Eerst ff een tip om een aantal latten tegelijk te buigen. Misschien overbodig, maar ik deel graag mijn (experimentele) handelingen met anderen. Eerst een aantal latten in het hete water, ongeveer 15 tot 20 minuten. Dan een rond voorwerp (in dit geval een pan met de juiste maat) alwaar je de latten omheen zet met wat lijmklemmen. Een half uurtje later zijn je latten gebogen.
 
Inmiddels de draad weer opgepikt, en verder met de huidbeplanking.
Ik laat hier een enigszins orthodoxe manier van beplanken zien, die alleen kan worden toegepast indien er een 2e laag overheen komt, omdat dit géén correcte manier van beplanken is, maar wel erg snel!

Als de planken die vanaf de kiel zijn aangebracht de boeg planken raken, kun je de latten één voor één geheel ongeforceerd aanbrengen, door slechts een klein hoekje van het uiteinde van de lat te snijden,
Eerst ff passen en het hoekje aftekenen,
Hoekje afsnijden en ff passen,
Op deze manier kun je de rest beplanken. Let wel, bij de achtersteven gaat deze vlieger niet op vanwege de vorm!
 
Back
Top