Sovereign of the Seas

Die romp wordt ijselijk glad en strak zo te zien, en in het hooge noorden is de herfst vroeg ingevallen dit jaar.
OP 20 Juli namelijk
 
Ik ga hier afwijken van de bouwbeschrijving van DeA.
Ik beplank de romp eerst helemaal naar boven, waarna ik de poorten ga aftekenen en uitsnijden,
upload_2016-7-6_16-29-1.png

De reden is goed te zien, alle spanten zijn nu nog goed zichtbaar, (rode lijnen), dus makkelijker af te tekenen.

Tussen de kleine blauwe en groene lijntjes (bovenkant beplanking) ligt een verjongde plank. Ik heb dat ook gedaan, maar mij is niet helemaal duidelijk waarom?? De beplanking word er ruim opgezet waarna later één en ander weggesneden word om de vorm er goed in te krijgen, dus zonder deze verjongde latten had het "denk" ik ook wel goed gekomen.
Iemand een idee waarom dit zo word gedaan?
 
Tussen de kleine blauwe en groene lijntjes (bovenkant beplanking) ligt een verjongde plank. Ik heb dat ook gedaan, maar mij is niet helemaal duidelijk waarom?? De beplanking word er ruim opgezet waarna later één en ander weggesneden word om de vorm er goed in te krijgen, dus zonder deze verjongde latten had het "denk" ik ook wel goed gekomen.
Iemand een idee waarom dit zo word gedaan?

Ik denk (een beetje vrij in de zonnige lucht) dat DeA redeneert vanuit onervaren bouwers. Wanneer iets voor een ervaren bouwer vanzelfsprekend lijkt, maar het wordt niet goed in de bouwbeschrijving vermeld, dan zou een onervaren bouwer misschien de planken gewoon getrapt laten. Later passen dingen dan niet, het model komt op een plank en wordt nooit meer aangekeken. Dat is niet wat DeA beoogt lijkt me.
 
Ik denk (een beetje vrij in de zonnige lucht) dat DeA redeneert vanuit onervaren bouwers. Wanneer iets voor een ervaren bouwer vanzelfsprekend lijkt, maar het wordt niet goed in de bouwbeschrijving vermeld, dan zou een onervaren bouwer misschien de planken gewoon getrapt laten. Later passen dingen dan niet, het model komt op een plank en wordt nooit meer aangekeken. Dat is niet wat DeA beoogt lijkt me.
Ik denk dat je gelijk hebt Hans, dank voor je (snelle) reactie!
 
Van dit deel van de scheepshuid wordt niet zo heel veel weggesneden Piet, het wordt dacht ik weggesneden tot aan de valse spanten, en op een later tijdstip worden die spantkoppen ook nog weggezaagd.
Maar ze hadden hier inderdaad net zo goed een hele plank kunnen laten plakken, het restant wordt inderdaad weggesneden.

ps. de herfst viel dit jaar op 20 juni in. ( een tikfoutje) :oops::oops:
 
Van dit deel van de scheepshuid wordt niet zo heel veel weggesneden Piet, het wordt dacht ik weggesneden tot aan de valse spanten, en op een later tijdstip worden die spantkoppen ook nog weggezaagd.
Maar ze hadden hier inderdaad net zo goed een hele plank kunnen laten plakken, het restant wordt inderdaad weggesneden.

ps. de herfst viel dit jaar op 20 juni in. ( een tikfoutje) :oops::oops:
Bedankt Peter. En pas op, want kleine (tik)foutjes kunnen grote gevolgen hebben....
 
Het model staat er nog net zo bij als de laatste post van 6 juli. Dit komt omdat ik momenteel met andere dingen bezig ben en een beetje vakantie. Over een week gaan we weer vrolijk verder met bouwen.
 
Tijdje geleden dat ik actief was met bouwen, maar nu gaan we weer verder.
Het zal niet zo hard gaan als u gewent bent van mij, problemen met de rug, waardoor ik niet lang kan blijven zitten.
De bovenkant van de romp is nu volledig beplankt (1e huidlaag). aanvankelijk wou ik nu eerst de poorten gaan aftekenen en uitsnijden, maar ik ga toch eerst de complete romp beplanken.
Ik ga wel eerst voor ik verder ga met beplanken de spanten aftekenen op de romp omdat dit makkelijker is daar de spanten nog zichtbaar zijn onder de huidige beplanking.

 
De spanten zijn met potlood overgenomen op de huid,

Nu eerst een aantal latten vanaf de kiel naar boven aanbrengen. Ik gebruik als referentie een stukje van de toekomstige kiel (rood gemarkeerd). Zodat de kiel straks goed past zonder al te veel schuurwerk en/of aanpassingen.
De beplanking gaat nagenoeg volgens het boekje van DeA. omdat ik vind dat ze dit goed doen op deze manier.
 
Tot nog toe heb ik de beplanking aangebracht volgens het boekje van DeA. , maar de beplanking aan de achtersteven ga ik toch wat anders doen. DeA. gebruikt als instekers kleine smalle stukjes van 1,5 en 2 mm. (zie foto)
Dit ga ik dus niet zo doen, ik gebruik op deze punten gewoon hele instekers (word later duidelijk)
Ook de 1e lat tegen de kiel (rood gemarkeerde gedeelte) trek ik door langs de kiel zodat er later geen extra hoekje op moet, (zie foto),
Voor deze lat heb ik een stukje hout tegen de valse kiel gelijmt voor meer draagkracht, (links op de foto)
Wel belangrijk is om de lat zo'n 2 mm boven de valse kiel te laten uitsteken zodat deze gelijk ligt met andere latten langs de kiel, (blauw gemarkeerde lijntjes = 2 mm)
 
De eerste twee latten langs de kiel aan de achtersteven maken een twist van 90 graden.(rode cirkel) Daar het bamboe zich niet makkelijk laat vormen en wat minder snel water opneemt dan bijv. lindehout, gaan de latten ong. een half uurtje in het warme water waarna ik ze met lijmklemmen laat drogen op de juiste plek. Als het hout droog is, blijft de juiste vorm er in.
Nu kun je probleemloos en ongeforceerd de latten vast lijmen,
 
Piet, ik weet dat je nog niet aan de marsen toe bent, en hoogstwaarschijnlijk haal je de fout in het boekje er uit jezelf uit, omdat je dit veel vaker gedaan hebt, maar als je met de onderste mars van de hoofdmast begint,( deel 78) wandel dan eerst even naar de website van Agostini.
In de beschrijving van deel 97 staat een verwijzing naar een paar correcties aan een paar marsen, en de zalingen.
Ze hebben correcties voor de delen 78, 97, 103, 112, 113 en 114
 
Back
Top