Sovereign of the Seas

Nu bezig met de constructie van het achterkasteel en de galerijen.
De achterste plaat, waar zo'n beetje alles aan vast komt had duidelijk een constructie fout. De dekjes die daar al een poosje geleden aan vast waren gelijmd zaten veel te ver naar rechts. Helaas kwam ik daar pas gisteren achter! links had ik voor de galerijdekjes 7 mm en rechts 11 mm, dus daar klopt geen hout van omdat dan de spiegelplaat te veel naar rechts komt te zitten. Dus alles maar gesloopt en dat valt niet mee als het er al een paar weken opzit gelijmd. Gelukkig heb ik alles er zonder afzienbare schade afgekregen.
De gaten in de plaat heb ik nu naar links breder gemaakt met een kleine vijl en nu zit alles mooi recht. Op de foto is met rode pijltjes/streepjes aangegeven wat ik bedoel.
Moraal van dit verhaal, lijm nooit zomaar iets vast zonder de hele boel te controleren. Eigenlijk doe ik dat ook nooit, maar het zijn allemaal gelazerde onderdelen, dus wat kan er dan mis gaan??

Alle onderdeeltjes voor de galerijen zijn op maat gemaakt. het schilderwerk wat straks na montage bijna niet meer goed te doen is, is nu gedaan. Niet te vergeten de sponningen voor de raampjes!

Mooie Kleuren Piet, maar vallen de messing ets deeltjes op de snebbe straks niet weg als die op een sapellie kleur geplakt worden?
Stof om even uit te proberen voor de definitieve versie

Op een gegeven moment willen ze twee rijen raamkozijnen goudkleurig maken Piet, misschien een optie om dat nu gelijk te doen??
Op dit punt van de bouw is dat namelijk veel makkelijker. ;)

Mooie Kleuren Piet, maar vallen de messing ets deeltjes op de snebbe straks niet weg als die op een sapellie kleur geplakt worden?
Stof om even uit te proberen voor de definitieve versie
Is inderdaad iets om over na te denken, ik heb echter diverse voorbeelden van het internet gehaald, en dan is er uiteindelijk niet veel meer te zien van de scheg en de mannetjes, terwijl die toch de zelfde kleur hebben als de romp. Let wel dat de buitenkant blauw word en de binnenkant van het bovenste schot word okerrood. Ik zal straks of morgen een foto downloaden dan word het allemaal een stuk duidelijker. Je moet tenslotte later het hele model zien om hier goed over te kunnen oordelen.
Ik heb ook nog gedacht aan zwart, maar zwart komt verder op het hele model niet voor. En het hele galjoen blauw schilderen is ook al geen optie omdat ik dat helemaal nergens tegen kom. Onderstaande foto geeft ong. weer waar ik naar toe wil, zal niet helemaal het zelfde worden daar ik afhankelijk ben van DeA. maar de kleuren vind ik wel gaaf. Je ziet dat de scheg de zelfde kleur heeft als de romp,
Je ziet dat de messing-cq goudkleurige deeltjes goed zichtbaar blijven, dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Laatst bewerkt:
Op een gegeven moment willen ze twee rijen raamkozijnen goudkleurig maken Piet, misschien een optie om dat nu gelijk te doen??
Op dit punt van de bouw is dat namelijk veel makkelijker. ;)
Ik weet het Peter, heb ik ook over lopen tobben. Persoonlijk vind ik de messing raampjes beter uitkomen in de blauwe sponningen, de galerijen zelf worden ook blauw aan de buitenkant. Mocht het achteraf tegen vallen dan schilder ik ze evengoed nog goudkleurig, is wel lastiger maar ik heb een vaste hand, dus zal wel lukken.

Dat goudkleurig maken is inderdaad een keus die je altijd nog kunt maken Piet, en de snebbe lijkt op je foto inderdaad heel goed . Eerst maar eens afwachten hoe het gaat lijken met deeltjes die Agostini opstuurd.

De achtersteven was hier en daar ietwat beschadigd en te smal geworden, nadat ik deze gelijk had geschuurd heb ik de steven opnieuw "bekleed" met lindelatjes van 0,5 mm dik. De steven heeft nu weer de juiste maat,

(Het hennegat alwaar de roerkoning naar binnen gaat word er later uitgesneden)

Dit was oorspronkelijk post 209, maar ik heb de foto per ongeluk verwijderd. i.p.v. bewerken drukte ik op verwijderen in mijn album waarna de foto ook automatisch uit je verslag verdwijnt. Daar je (ook) je eigen post achteraf niet meer kunt bewerken heb ik een reactie geplaatst met de nieuwe foto, want dat kan wel.... Eigenlijk jammer dat je je eigen werk hier achteraf niet meer kan bewerken, want ik kom na het nalezen wel eens meer dingen tegen die ik zou willen veranderen of bijwerken, maar helaas dat gaat dus niet meer.

ps, als je op het pijltje klikt links boven naast pietsan zei kom je in de originele post .

Laatst bewerkt:
De galerij aan stuurboord zit er op. Heel wat aanpassingen moeten doen, want ondanks de lazer gesneden onderdeeltjes paste het werkelijk voor geen meter. Niet dat dat erg is, want als alles zo maar zou passen dan zou er ook niet veel aan zijn:)
Vandaag de andere kant en daarna de onderkanten afwerken.

Dat is een positieve instelling Piet, maar beslist geen reclame voor DeA.

Dat is een positieve instelling Piet, maar beslist geen reclame voor DeA.
Het is zoals het is Hans en ik was niet de enige, als ik me goed herinner had Peter ook wat aanpassing problemen met de galerijen (pingu57)
Negatieve reclame of niet, ik moet mijn eerste model nog tegen komen alwaar alles perfect past, maar ik vind dat juist de "charme" van het modelbouwen, als alles perfect past is er niets aan. Maar deze galerijen spannen toch wel de kroon....

Piet je hebt volkomen gelijk, de galerijen pasten inderdaad voor geen meter.Als je ze er nu op hebt, dan zou ik even kijken of de drie dakjes van de galerijen er oppassen..
En als je aan de versiering van de spiegel toe bent is de beste manier van beginnen , de positie van het achterste galerij dak.
Ik heb de versieringen op de Agostini manier geplaatst, precies op het goede punt begonnen, en ik kwamm1,5 mm. te hoog uit.
Toen moest ik weer improviseren met mijn daken.
Maar je galerij zit er weer mooi op.;)

Piet je hebt volkomen gelijk, de galerijen pasten inderdaad voor geen meter.Als je ze er nu op hebt, dan zou ik even kijken of de drie dakjes van de galerijen er oppassen..
En als je aan de versiering van de spiegel toe bent is de beste manier van beginnen , de positie van het achterste galerij dak.
Ik heb de versieringen op de Agostini manier geplaatst, precies op het goede punt begonnen, en ik kwamm1,5 mm. te hoog uit.
Toen moest ik weer improviseren met mijn daken.
Maar je galerij zit er weer mooi op.;)
Ik zie het wel voorbij komen als ik er aan toe ben Peter. De dakjes zouden moeten passen, want aan de grote plaat van de galerij is niets af of bij. Dus het huidige dak van de galerij is precies zoals hij is geleverd. Alleen de deeltjes aan de binnenkant zijn aangepast. En 1 of 1,5 mm is wel op de één of andere manier aan te passen. In ieder geval bedankt voor de waarschuwing en tip!

Het voorste schot is gemonteerd en geschilderd, valt verder niets over te melden, gewoon de plankjes op maat snijden en vast lijmen aan de gelazerde onderdelen,

Verder het voorste dekje (luizenplecht) aangebracht, ik heb het dekje beplankt met sapeli-latjes i.v.m. de kleur, die volgens DeA. sapeli-kleur moet zijn en op deze manier is dat dus ook zo.
De extra lat rond de boeg is om de blanke kleur van het dekje weg te werken om kleurverschil te voorkomen. Misschien dat ik hier nog wat aan moet schuren/veilen als de roosters en de zijschotten van de snebbe worden gemonteerd, maar dat zal dan maar minimaal zijn daar de lat slechts 0,2 mm buiten de beplanking steekt,
Vervolgens de boegspriet dry-fit geprobeerd, welke perfect past en waar ik op dit punt niets aan hoef te doen (zeldzaam maar waar),

Laatst bewerkt:
Back