Soleil Royal (Royal Sun)

• Topicstarter Topicstarter Hans Tias
  • Startdatum Startdatum
JPG_8714_4531_bewerkt-1.jpg

Sorry voor de late reactie, ik ben een weekje weggeweest.

Op de tekening; is 1 zoals de broeking loopt volgens het Franse systeem, door een gat in de wangen van het rolpaard en 2 (de stippellijn) laat het verloop van de broeking zien volgens het Engelse systeem, waar de broeking via een ring net boven de druif loopt, of simpel met een slag om de druif. 3 zijn de baks- of zijtakels, vast gezet op een ring aan het rolpaard en een ring in de verschansing. En vier zijn de inhaaltalies, waarvan er in dit geval twee zijn aangebracht, maar één kan ook die dan vast zit in het midden van het rolpaard aan de achterkant. Hopelijk beantwoord dit een deel van je vragen.

Het geschut op de tekening (post 39 onder de vragen) zijn de zogenaamde culverijns, licht geschut wat je meestal op de bovenste dekken vond, zelf bevestig ik op dit soort geschut alleen de bakstalies, aan een ring zo halverwege op de wangen,
JPG_3067_2037_bewerkt-1.jpg

getuigd krijg je dan dit beeld,
JPG_3409_2132_bewerkt-1.jpg

Dank je wel Piet voor de zeer duidelijke informatie
Het is met nu duidelijke hoe ik eea moet gaan tuigen.

Even voorstellen:

Mijn naam is Hans Tias, 62 jaar en woon in Hoogland (bij Amersfoort)

Vorig jaar zomer heb ik mijn ouderlijk huis leeg moeten ruimen omdat mijn moeder naar een verzorgings tehuis is gegaan.

Mijn vader, welke al 27 jaar geleden is overleden was ooit begonnen met een hout schip te maken, waarbij niet verder gekomen dan een deel van de romp en een deel van het dek

Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen , om deze met de andere spullen weg te brengen naar de Kringloop.

In de doos zit behalve de tekeningen en messing beslagdelen ook een boekje, met een beschrijving in slecht vertaald Nederlands, waarvan ik vind dat dit zelf niet zo veel voorstelt.

(bonnetje zat er ook nog in, gekocht in 1982 bij de winkel in Amsterdam voor 299 gulden !)

Ik heb besloten om toch te proberen het schip af te gaan bouwen, ondanks dat ik nog nooit een houten schip gemaakt heb, en ik denk dat het niet gemakkelijk is, maar met inzet en durf denk ik toch ver moet kunnen komen.

In de verleden heb ik wel plastic model bouw gedaan, waarbij ik erg veel belangstelling heb voor wethering ( het oud maken)

Ik wil dit met dit schip uiteindelijk ook gaan toepassen, want ik vind dat een er schip oud en verweerd uit moet zien.

Ik zal komende tijd wat foto’s plaatsen ( gemaakt met mijn mobiele telefoon) en waar nodig vragen stellen aan de forum leden.

Ik heb al van verschillende leden al een paar volledige verslagen gelezen,maar zie ook veel begrippen voorbij komen waar ik nog nooit van gehoord heb.

Hans Tias
Mea culpa maar ik zie nu pas deze fraaie topic. Ik lig dubbel. Deze kit kostte in 1982 299 gulden:) Nu het 10-voudige ca € 900,- Het kan aan mijn liggen maar ik zie ineens veel soleil royal's voorbij komen m.n. ook van plastic en op facebook. Of is hier sprake van het 'rode autootjes effect' omdat ik dit prachtige schip ook zelf aan het bouwen ben. Ik ga mijn draadje ook maar eens oppakken. Veel succes Hans.

Deze kit kostte in 1982 299 gulden:) Nu het 10-voudige ca € 900,-
Toen ik in 1993 geïnteresseerd raakte in houten scheepsmodelbouw, keek ik kwijlend naar dit model dat voor de ronde som van 40.000 BEF aangeboden werd in de lokale kleinhandelszaak.
Dat in EUR net 1.000. Rekeninghoudende met de inflatie komt dat in hedendaagse euro op ongeveer 2 à 2,5 keur.
Je kan de bouwdoos courant vinden voor minder dan 1.500 eur. Dus is deze in 28 jaar eigenlijk bijna de helft goedkoper geworden.
Enige maanden geleden vond ik er 1 in Italië die voor 780 euro aan mijn deur geleverd werd. :banana:
Het is inderdaad zo dat als je zelf een model bouwt, of als je opzoekingen doet met het oog op een nakend begin, dat je allerlei bouwverslagen ervan tegenkomt, maar vele zijn al enkele jaren oud.

ik volg de avonturen met deze kit van Mantua dus ook op de voet, en hoop binnenkort een vervolg van dit bouwverslag en dat van jou Ron, met leukjes te mogen overstelpen. :)

Back